تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۲۰۷۶۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جابجایی فرودگاه اهواز در کش و قوس اعتبارات و نفت/ احداث فرودگاه جدید خواب و رویاست یا واقعیتی دست‌یافتنی؟
جابجایی فرودگاه اهواز سال‌های زیادی است که خبر ساز شده، اما با گذشت سال ها، تاکنون این اتفاق محقق نشده است.
  سال‌ها پیش وقتی کسی می‌خواست مسیر منزل تا فرودگاه بین المللی اهواز را طی کند، باید مسافت زیادی را با عبور کردن از بیابان‌ها و زمین بی آب و علف طی می‌کرد، چراکه این مکان خارج از شهر قرار داشت و خانه‌ها در اطراف آن سر به آسمان نکشیده بودند، اما با توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت، کار به جایی رسید که منازل مسکونی ویلایی ، آپارتمانی و روستا‌ها در اطراف آن شکل گرفتند و در حال حاضر زمان رسیدن به فرودگاه دیگر بیابانی نمی‌بینیم و باید از مناطق زیتون کارمندی، زیتون کارگری، کوی پیروزی، کوی ملت و مناطق اطراف آن عبور کنی تا به هواپیما رسیده و به شهر یا کشوری دیگر برسیم.

جابجایی فرودگاه اهواز در کش و قوس اعتبارات و نفت/ احداث فرودگاه جدید خواب و رویاست یا واقعیتی دست یافتنی؟

در طول روز صدایی مهیب و گاهی آزاردهنده گوش ساکنان را نوازش می‌دهد و گویی ساکنان مناطق مختلف در انجام پرواز‌ها شریک هستند، اما این فقط یک طرف ماجرا است، سال هاست که زمزمه‌های وجود نفت در زیرزمین فرودگاه به گوش می‌رسد، طی سال‌های اخیر این طلای سیاه در خیابان اصلی بلوار پاسداران و در نزدیکی میدان فرودگاه نشت و زمین را رنگین کرده است.

حتی مسئولان هم گاهی به اهواز آمدند تا موضوع را بررسی کنند، وزارت نفت هم که تصمیماتی برای تملک زمین داشت، طرح‌هایی ارائه داد، اما تاکنون هیچگونه حرکتی مبنی بر جابجایی فرودگاه بین المللی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اهواز صورت نگرفته است، ضمن اینکه یکی از فرودگاه‌های استراتژیک کشور محسوب می‌شود و روزانه تعداد زیادی مسافر داخلی و خارجی را پذیرش می‌کند. پس علت جابجا نشدن آن چیست؟

جابجایی فرودگاه اهواز در کش و قوس اعتبارات و نفت/ احداث فرودگاه جدید خواب و رویاست یا واقعیتی دست یافتنی؟

به منظور بررسی موضوع با مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان گفت و گویی کردیم که در ادامه می‌خوانیم.

جابجایی فرودگاه اهواز در طرح شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران 

سید مهدی رزاز مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان به خبرنگار ما گفت: موضوع فرودگاه اهواز در طرح شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از سال‌های قبل مورد بررسی قرار گرفته است و این مسئله به دلیل حجم پروازی در این فرودگاه و قرار داشتن در شهر و وجود مناطق مسکونی در نزدیکی آن بطور جدی پیگیری می‌شود.

او به قدمت این فرودگاه و خدمت به هموطنان در داخل و خارج از کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به حجم ترافیک و حجم پروازی و همچنین توجه به ورود و خروج مسافر که سالانه حدود ۲.۵ میلیون مسافر را پذیرش می‌کند، جایگاه چهارم در سطح کشور را به خود اختصاص داده، ولی بحث جابجایی آن جدای از موضوع وجود نفت در محل فعلی آن است و از سوی مسئولان کشوری و استانی در دستور کار قرار دارد.

جابجایی فرودگاه اهواز در کش و قوس اعتبارات و نفت/ احداث فرودگاه جدید خواب و رویاست یا واقعیتی دست یافتنی؟

رزاز به در نظر گرفتن زمینی به مساحت ۲ هزار و ۴۵۰ هکتار در اتوبان خلیج فارس واقع در جاده ماهشهر اشاره کرد و بیان داشت: پیشنهادات، تملک اراضی، مسائل قانونی و معارضین آن در حال انجام است و در صورتی که در آینده‌ای نزدیک این فرودگاه احداث و به بهره برداری برسد و جابجایی فرودگاه فعلی محقق شود، جزو هاب منطقه جنوب غرب کشور با ظرفیت بسیار بالا خواهد شد. 

مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان تصریح کرد: اگرچه جابجایی فرودگاه امری مهم محسوب می‌شود، اما پروژه‌ای عظیم است و احداث یک فرودگاه جدید با توجه به شرایط اقتصادی کنونی حاکم بر کشور اقدامی سهل نیست، اینکه تشخیص داده شده که سفره‌های نفتی در زمین وجود دارد، دلیل بر این نمی‌شود که امکان جابجایی سریع آن را فراهم آورد، چراکه در حال حاضر فعالیت‌های شرکت نفت در اطراف محل کنونی در حال انجام است.

تعطیلی پروازهای فرودگاه امکانپذیر نیست

این مقام مسئول با بیان اینکه فرودگاه بین المللی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی جزو فرودگاه‌های پرتردد کشور به شمار می‌رود، ادامه داد: نمی‌توان بخاطر وجود نفت، پرواز‌ها را تعطیل کرد، علیرغم شرایط کرونایی، روزانه حداقل ۳۰ فروند پرواز خروجی و ۳۰ فروند پرواز ورودی صورت می‌گیرد، اگر حتی امروز احداث آن آغاز شود،نمی‌توان پرواز‌ها را تعطیل کرد.

جابجایی فرودگاه اهواز در کش و قوس اعتبارات و نفت/ احداث فرودگاه جدید خواب و رویاست یا واقعیتی دست یافتنی؟

او اظهار داشت: با توجه به حریم پروازی و پتانسیل‌هایی که فرودگاه اهواز در استان خوزستان و منطقه دارد، تعطیلی فرودگاه حتی به مدت یک روز عملی نیست و اگر قرار باشد روزی چنین اتفاقی رخ دهد باید همه امکانات یک فرودگاه استاندارد آماده سازی شود، اینکه بگویید نفت در این مکان وجود دارد، دلیلی برای تخلیه فرودگاه نیست.

سید مهدی رزاز فرودگاه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را یکی از فرودگاه‌های استراتژیک کشور دانست و گفت: در صنعت استان خوزستان، گردشگری، تردد و رفت و آمد مقامات عالی رتبه کشور و... نقش مهمی دارد، اگرچه به دلیل شیوع ویروس کرونا پرواز‌های مسافری خارجی انجام نمی‌شود، ولی پرواز‌های داخلی همچنان پابرجاست.

او با تاکید بر اینکه تخلیه و تعطیلی فرودگاه فعلی منوط به احداث، آماده سازی و انتقال تشکیلات، دستگاه‌های ناوبری به محل جدید است، افزود: با توجه به تحریم‌های ظالمانه و شرایط اقتصادی این اتفاق فعلا رخ نخواهد داد.

 

جابجایی فرودگاه اهواز در کش و قوس اعتبارات و نفت/ احداث فرودگاه جدید خواب و رویاست یا واقعیتی دست یافتنی؟

جابجایی فرودگاه اهواز منوط به تحویل فرودگاه جدید با همه امکانات

مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان اظهار داشت: اگر وزارت نفت یا راه و شهرسازی احداث محلی جدید را آغاز کنند و با همه امکانات در اختیار ما قرار دهند، در آن زمان می‌توان تصمیم بر تخلیه آن گرفت، چراکه ساخت یک باند فرودگاه استاندارد با مساحت ۴ کیلومتر در ۷۰ متر، ۲ سال طول می‌کشد و با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و شرایط اقتصادی موجود، نه تنها احداث باند بلکه احداث ابنیه، ترمینال ها، تشکیلات ناوبری، برج مراقبت، تشکیلات کنترل پرواز و تسهیلات و... کاری سهل و آسان نیست.

او تصریح کرد: حتی اگر وزارت نفت یا راه و شهرسازی و یا هر وزارت دیگری موافقت و آمادگی خود را برای احداث فرودگاه اعلام کند، در خوشبینانه‌ترین وضعیت حداقل ۴ سال زمان نیاز دارد تا ساخته شود، اگرچه موقعیت فرودگاه با گسترش شهر تغییر کرده و در حال حاضر از یک طرف در مجاورت مناطق مسکونی شامل؛ زویه، علی آباد، شهرک نفت و ... قرار دارد و از سویی دیگر نیز مجموعه نفت در نزدیکی ما هستند و به فعالیت‌های نفتی می‌پردازند.

رزاز ادامه داد: البته حجم ترافیک بالای فرودگاه اهواز، تعداد زیاد پروازها، تعداد زیاد مسافران داخلی و خارجی می‌طلبد که این فرودگاه جابجا شود و به مکانی با مساحت بیشتر انتقال یابد یا به راحتی بتوان از ظرفیت‌های آن بهره برد و صنعت گردشگری و جابجایی بار و مسافر را ارتقا داد، این در حالی است که به دلیل محدود بودن مساحت و در مجموع ۲۰۰ هکتار زمین، نمی‌توان کوچکترین ابنیه‌ای احداث کرد و فرودگاه‌های سایر استان‌ها که با فرودگاه اهواز هم رتبه هستند، حداقل ۵۰۰ هکتار زمین در اختیار دارند و گاهی به ۷۰۰ و ۹۰۰ هکتار نیز می‌رسد.

جابجایی فرودگاه اهواز در کش و قوس اعتبارات و نفت/ احداث فرودگاه جدید خواب و رویاست یا واقعیتی دست یافتنی؟

او تعداد باند‌های موجود در مکان فعلی را یک باند عنوان کرد و گفت: باتوجه به حجم پروازها، حداقل به ۲ باند پروازی نیاز است، ضمن اینکه به دلیل محدود بودن محل پارک هواپیما امکان توسعه وجود ندارد و همین عوامل سبب شده که از انچام پرواز‌های بیشتر محروم شویم، این در حالی است که قبل از شیوع ویروس کرونا پرواز‌های خارجی به مقصد ترکیه، کویت، امارات، عربستان و... انجام می‌شد و امیدواریم با بهبود و رونق شرایط اقتصادی در آینده نزدیک شاهد توسعه فرودگاه و افزایش پرواز‌ها در استان خوزستان باشیم.

بحث جابجایی فرودگاه اهواز بیش از ۱۰ سال قدمت دارد

یک منبع آگاه به خبرنگار ما گفت: جابجایی فرودگاه بین المللی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی موضوع جدیدی نیست و بیش از ۱۰ سال است که در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شده، اما به دلایل مختلف عملی شدن آن تاکنون محقق نشده است و مشخص نیست چه زمانی این اتفاق رخ دهد.

او افزود: زمانی که سفره‌های نفتی در این فرودگاه کشف شد، وزارت و مجموعه نفت قول خرید زمینی مناسب و با مساحت زیاد و احداث آن با همه امکانات را به شرکت فرودگاه‌های کشور داد، اما از تصمیم خود منصرف شد و برنامه ریزی‌ها برای تخلیه نفت از زیر زمین با تکنولوژی جدید را مطرح کرد و براساس آن مقرر شد تجهیزات را در مجاورت فرودگاه مستقر کند و فعالیت‌های نفتی را اجرا نماید.

جابجایی فرودگاه اهواز در کش و قوس اعتبارات و نفت/ احداث فرودگاه جدید خواب و رویاست یا واقعیتی دست یافتنی؟

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، بیان داشت: باتوجه به اینکه تکنولوژی جدید باید از دیگر کشور‌ها وارد می‌شد تا امکان برداشت نفت از محل فعلی امکانپذیر شود، اما با اعمال تحریم‌های ظالمانه و روزافزون، انجام چنین عملیاتی منتفی شد و تاکنون تصمیمات جدی که بتوان آنها را عملی کرد اتخاذ نشده است و تا زمانی که تامین اعتبارات مورد نیاز تصویب نشود، جابجایی و تملک زمین فرودگاه ممکن نیست.

آنچه خواندید کش و قوس‌های جابجایی یک فرودگاه مهم و استراتژیک در استان خوزستان بود و آنچه در این گزارش به عنوان موضوع اصلی عنوان شد، نبود اعتبارات لازم و تصمیم جدی برای احداث فرودگاه جدید است، اما این وعده برای انتقال آن به مکانی مجهز و بزرگ بدون تعطیل شدن پرواز‌ها محقق می‌شود؟

مسئولان مربوطه در وزارت نفت و راه و شهرسازی می‌توانند زمانی مشخص برای انتقال فرودگاه بین المللی اهواز به محل مناسب و بهره گیری از سفره‌های طلای سیاه که خود را در زیر زمین جای داده است، اعلام کنند؟ 

گزارش از ملیحه گریزی نسب

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار