تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۲۰۷۶۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
داستان اعتراض پرستاران شرکتی چه بود؟
ظهر دیروز تعدادی از پرستاران شرکتی در اعتراض به عقب افتادن مطالبات و کسری حقوق، اضافه‌کاری‌، حق ماموریت و مدت مرخصی‌های خود در مقابل دانشگاه علوم پزشکی اهواز تجمع کردند.
داستان اعتراض پرستاران شرکتی چه بود؟

  ظهر دیروز تعدادی از پرستاران شرکتی در اعتراض به عقب افتادن مطالبات و کسری حقوق فروردین و اردیبهشت امسال، اضافه‌کاری‌های سال گذشته همچنین حق ماموریت و مدت مرخصی‌های خود در مقابل دانشگاه علوم پزشکی اهواز تجمع کردند.

پرستاران دو جا کار می‌کنند

علی جابرزاده یکی از پرستاران معترض شرکتی است که در این رابطه اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا شیفت‌های پرستاران سنگین شد، فشار کاری بالا رفت و خیلی از پرستاران بیمار شدند که در مقابل به ما وعده استخدام، افزایش حقوق، و... داده شد اما با وجود گذشت هشت ماه از این وعده‌ها هیچ تغییری در وضعیت پرستاران به ویژه پرستاران شرکتی رخ نداد.

وی افزود: افزایش حق مسکن نیز از دیگر وعده‌هایی بود که اجرا شد البته این طرح از ابتدای امسال متوقف شد اما با اجرای طرح افزایش حق مسکن از میزان حقوق پرستاران کم شد.

 

این پرستار شرکتی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اهمیتی برای مطالبات و معیشت پرستاران قائل نمی‌شود، گفت: اکنون اغلب پرستاران دوجا مشغول به کار شدند تا بتوانند از پس هزینه‌های زندگی خود برآیند و اینگونه شده است که پرستار نصف روز برای نجات بیماران کرونا می‌جنگد و نصف روز دیگر را برای معیشت خود و  دانشگاه و نظام پرستاری پیگیری این قضایا نیست.

حقوق پرستاران را در شرایط سخت کرونا کم کردند

مجیدخلیلی یکی از نیروهای شرکتی آوای سلامت دانشگاه علوم پزشکی اهواز است، وی در این رابطه گفت: در طول این مدت با وجود اینکه جان خود و خانواده در مقابله با بیماری کووید 19 به خطر انداخته‌ایم و مشغول و خدمت‌رسانی خالصانه هستیم

وی افزود: در این شرایط سخت از  انتظار افزایش حقوق و مزایا همچنین تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی می‌رفت اما بر خلاف نه تنها این مهم محقق نشد بلکه از حقوق دریافتی ماهیانه پرستاران نیز  مقدار زیادی کم شد.

دو ماه حقوق نگرفتم

بابادی از نیروهای شرکتی اورژانس شهر چلو شهرستان اندیکا است که در رابطه با علت اعتراض امروز پرستاران، بیان کرد: به مدت دوماه از فروردین تا اردیبهشت امسال در مراکز اورژانس به صورت 24 ساعته در شفیت بودم.

وی افزود: در طول این دو ماه  هیچ گونه حقوق و مزایا و همچنین حق بیمه‌ای به بنده پرداخت نشد این در حالی است که در این خصوص درخواست‌های مکرر داشتم اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

 

600 پرستار کسری حقوق دارند

 علیرضا گچ‌کوبان: با توجه به قراردادی که با شرکت‌های سلامت بسته شده است حدود 600 پرستار کسری حقوق دارند که برای پیگیری موضوع با رئیس دانشگاه و معاونت نیروی انسانی صحبت کردم.

وی افزود: البته بنده از روز گذشته قبل از تجمع پرستارن در مقابل دانشگاه علوم پزشکی پیگیر حل مشکل مطالبات آن‌ها بودم.

رئیس نظام پرستاری اهواز با بیان اینکه هنوز طریقه حل این مشکل مشخص نشده است، گفت: معاون توسعه نیروی انسانی ظاهراً در جریان مشکل کسری حقوق پرستاران نیست.

کاهش هزینه ساعات اضافه کاری پرستاران

دعیر بوعذار نائب رئیس نظام پرستاری اهواز نیز با اشاره به درگیری جامعه پرستاری استان و کشور از 8 ماه گذشته با ویروس کرونا، اظهار کرد: با توجه به کمبود شدید نیروی پرستار در استان حتی نسبت به استان‌های همجوار هر پرستار در اهواز به جای سه پرستار در کشور مشغول به خدمت به بیماران است.

وی تحمل لباس‌های ضد کرونا باتوجه به وجود هوای گرم و مرطوب همچنین شیفتهای سنگین و شرایط طاقت‌فرسا را از معضل‌های مهم جامعه پرستاری عنوان کرد، و افزود: مسؤولان به جای ایجاد انگیزه برای پرستاران به طرق مختلف از کارانه و اضافکاری آن‌ها کم می‌کنند.

نائب رئیس نظام پرستاری افزود: پاداش‌هایی که از طرف استانداری برای پرستاران لحاظ می‌شود به درستی بین نیروهای پرستار تقسیم نمی‌شود.

بوعذار بیان کرد: با وجود اینکه پرستاران زیر نظر شرکتهای پیمانکاری هلال احمر کار می‌کنند اما چند ماهی است که حقوق اولیه خود را دریافت نکردند در این شرایط و با توجه به مشکلات معیشتی چگونه از کادر درمان انتظار می‌رود خدمات خوبی ارائه بدهند.

 

وی گفت: پرستاران سانترکرونا بیمارستان رازی تنها کارانه پنجاه هزار تومانی دریافت کردند در حالی  زندگی خود و خانواده‌هایشان در معرض خطر است.

بوعذار با بیان اینکه از اول شهریور99 ساعت اضافه کار از 15 هزار و 500 به 12 هزار تومان کاهش پیدا کرده، گفت: نرخ بن خدمات رفاهی نیز از اول شهریور99 از یک میلیون و  200 هزار تومان به 950 هزار تومان کاهش پیدا کرد و نام آن به «سایر» تغییر کرد.

دانشگاه علوم پزشکی پاسخگو نیست

اما رضا ساری زاده معاونت توسعه نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز می‌گوید: متولی پرستاران شرکت‌ آوای سلامت(متولی نیروهای پرستار شرکتی) است که چنانچه حقوق و مزایای عقب افتاده دارند شرکت پاسخگو است و دانشگاه علوم پزشکی در این رابطه پاسخگو نیست.

وی افزود: با توجه به اینکه هر شرکتی نمی‌تواند نیروهای خود را از بیرون جذب کند لذا دانشگاه علوم پزشکی خود اقدام به معرفی نیروی مورد نظر می‌کند اما میزان فعالیتی که پرستار در طول یک ماه انجام داده و میزان اضافه‌کاری، حقوق، مزایا و... که باید به پرستاران باید پرداخت شود را دانشگاه علوم پزشکی باید تایید کندو پس از آن شرکت‌ها طبق این تایید‌یه حقوق پرستاران را پرداخت می‌کنند.

معاونت توسعه نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: چنانچه در حکم پرداخت حقوق به پرستاران آیتم جدیدی را شرکت اضافه کرده باشد مسؤولیت آن به عهده شرکت است و دانشگاه هیچ دخل و تصرفی در برابر آن نکرده است.

ساری زاده افزود: چرا که این شرکت است که فرد مورد نظر را بر اساس قوانین سنجیده و آنچه را که لازم است به حقوق و مزایای وی اضافه می‌کند.

وی بیان کرد: برخی از پرستاران به آیتم‌هایی که به احکام حقوقی توسط شرکت اضافه شده است اعتراض دارند به این دلیل که این آیتم‌ها برای بعضی از پرستاران لحاظ شده و برای بعضی دیگر لحاظ نمی‌شود.

ساری زاده افزود: یکی از بندهای احکام حقوقی «سایر» و دیگری «فوق‌العاده خدمات رفاهی» است که طبق قانون ضوابط پرداخت حقوق بند سایر به این دلیل اضافه کرده‌اند که در این بند پایه حقوقی نیروهای مختلف شرکت را مشخص کرده‌اند.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال اگر حقوق پایه کارشناس پرستاری چهار میلیون و 200 لحاظ شده باشد اما به حد نصاب نرسیده باشد طبق این بند(سایر) شرکت می‌‌تواند تا سقف یک میلیون 200 به حقوق این کارشناس در صورت کسری حقوق اضافه کند یعنی اگر حقوق این کارشناس سه میلیون 900 باشد از بند سایر فقط باید 200 هزارتومان به حقوق کارشناس اضافه شود تا به حد نصاب چهار میلیون و 200 برسد.

 

ساری زاده افزود: در حالی که برخی از پرستاران مدعی هستند چون بند سایر چون یک میلیون و 200 هزار تومان است تمام این مبلغ باید به حساب ما پرداخت شود.

وی بیان کرد: ظاهراً ظرف 6 ماه گذشته مبالغی مربوط به بند سایر به اشتباه به برخی پرستاران پرداخت شده است با این حال نگفتیم این مبالغ را پرستاران کم کنند اما عنوان کردیم از این ماه به بعد قانونمند شود و مبالغی که به این صورت پرداخت شده قطع شود.

وی در رابطه با اعتراض پرستاران به عدم پرداخت مطالبات مربوط به اضافه‌کاری‌های سال گذشته، حق ماموریت و مدت مرخصی‌ها، گفت: این مطالبات مورد پذیرش نیست چرا که حدود 800 میلیون تومان مطالبات مربوط به  نیروهای رسمی هنوز  پرداخت نشده است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار