تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۰۷۶۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اصلاح شکستگی لوله آب زیر یک روز طول می‌کشد/ 50 درصد هدر رفت آب در اهواز بر اثر شکستگی لوله است
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با رد شکستگی لوله آب در اهواز، گفت: امکان ندارد در سطح شهر اهواز و حتی استان شکستگی اتفاق بیفتد و اصلاح آن زیر یک روز طول نکشد.
 

صادق حقیقی‌‌پور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان  ، با رد شکستگی لوله آب در اهواز، اظهار کرد: امکان ندارد در سطح شهر اهواز و حتی استان شکستگی اتفاق بیفتد و اصلاح آن زیر یک روز طول نکشد.

 55 درصد شبکه آب فرسوده است

وی با اشاره به عمر بالای شبکه آب در اهواز، افزود:  شبکه آب اهواز حدود دو هزارو 700 تا 800 کلیومتر است که یک هزار و 600 متر آن فرسوده است که باید در برخی مناطق اصلاح شبکه صورت بگیرید.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه حدود 55 درصد شبکه آب ما فرسوده است، عنوان کرد: از سال 96 تا کنون چیزی حدود یک هزار کلیومتر اصلاح شبکه آب در سطح استان یعنی در شهرستان‌های غیر از اهواز صورت گرفت و در اهواز در همین بازه زمانی 130 تا 140 کیلومتر اصلاح شبکه انجام شد.

حقیقی‌پور بیان کرد: در تابستان امسال اصلاح حدود 30 نقطه شبکه آب در سطح شهر اهواز که خیلی قدیمی و عمر آن بالای 30 سال است به دلیل مشکلاتی که با شهرداری اهواز داشتیم عقب افتاد که چنانچه در مورد مرمت و حفاری این مناطق سریعتر با شهرداری به توافق برسیم سریعتر می‌‌توانیم شکستگی‌ها را رفع کنیم.

وی گفت: برای تعمیر و اصلاح هر یک کیلومتر شبکه آب اهواز به مبلغ 750 میلیون تومان یعنی به اعتبار بیش از یک هزار میلیارد تومان نیاز داریم که اصلاح شبکه آب اهواز را انجام دهیم.

حقیقی‌پور افزود: 600 کلیومتر اولویت اصلاح شبکه آب ما در اهواز است که برای این 600 کیلومتر سه پارت 200 کلیومتری تعریف کردیم تا شبکه آب جدید را اصلاح و توسعه دهیم که برای اصلاح هر 200 کیلومتر سالیانه به مبلغ 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

پیشنهاد ملی کردن اعتبارات شبکه آب

وی عنوان کرد: یکی از پیشنهادات ما در شورای برنامه ریزی استان این است که ردیف اصلاح شبکه آب که استانی است و محل تامین اعتبار آن هم از محل سه درصد نفت است مانند اعتبارات فاضلاب ملی شود.

حقیقی‌پور افزود: با توجه به اینکه به دلیل کاهش قیمت و فروش نفت نتوانستیم از این محل اعتبارات مورد نیاز را تامین کنیم از طریق هماهنگی که با برخی از نمایندگان در کمیسیون عمران داشتیم تقاضا دادیم که اعتبارات اصلاح شبکه آب استان ملی شود.

وی بیان کرد: به دنبال این هستیم که ازطریق قانون بودجه سال آینده اعتبارات مربوط به اصلاح شبکه آب را  مانند اعتبارات فاضلاب ملی کنیم و از وابستگی به اعتبارات استانی به طور صدرصد خارج کنیم.

حقیقی‌‌پور گفت: یکی از پیشنهاداتی که برای کاهش هزینه‌ها داریم ایجاد و احداث سامانه‌های تلمتری و مانیتورینگ است تا با نصب سیستم فشارسنج و دبی سنج در مناطق مختلف شهر دو مشخصه اصلی جریان آب را اندازه‌گیری کنیم.

50 درصد هدر رفت آب در اهواز بر اثر شکستگی لوله است

حقیقی‌پور افزود: با ایجاد این سامانه‌ها شاید دیگر نیاز نباشد بخواهیم کل منطقه را اصلاح شبکه کنیم و اگر شکستگی پنهانی بود در جا سامانه‌ها فشار سنج شکستگی را اعلام می‌کند.

وی افزود: راه‌اندازی این سیستم به این دلیل در اهواز مهم است که سطح آب زیر زمینی در اهواز بالا است و اگر این شکستگی بالا باشد در پیک مصرف پرفشار با توجه به پمپاژ مستقیم آب توسط مشترکین خانگی ممکن سبب باعث ورود آب آلوده به شبکه شود.

حقیقی‌پور در رابطه با میزان هدر رفت آب ناشی از شکستگی لوله، عنوان کرد: عدد هدر رفت آب ناشی از شکستگی لوله در اهواز با نورم کشوری زیاد فاصله ندارد اما بزرگترین هدر رفت آب خطاهای ناشی از اندازه‌گیری و انشعابات آب غیر مجاز در سطح اهواز است.

وی با بیان اینکه نورم هدر رفت آب در کشور 25 درصد و در اهواز 50 درصد است، گفت: در سال 96 هدر رفت آب دراستان 42 درصد بود که با یک هزار کیلومتر اصلاح شبکه‌ای که صورت گرفت که در پایان 98  این عدد به 32 درصد رسید.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار