تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۲۰۷۵۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس مرکز بهداشت خوزستان:
مسئولیت پذیری اجتماعی مردم در مقابله با کرونا کم رنگ شده است
   رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: سواد سلامت در ابعاد سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی ومعنوی قابل تعریف است که متاسفانه در بعد سواد سلامت اجتماعی یا همان مسئولیت‌پذیری کم رنگ شده است.

  دکتر سید محمد علوی شامگاه یکشنبه در گفت و گوی ویژه خبری بیان کرد: زمانی که فردی در پاسخ به چرایی رعایت نکردن موازین بهداشتی می‌خندد، یا می گوید کرونا دروغ است یعنی مسئولیت پذیری اجتماعی ندارد و سواد اجتماعی وی کم است.

وی افزود: این فرد احساس نمی کند که این رفتار حتی اگر به خودش صدمه نزند به دیگران آسیب می‌رساند و بیماری را به دوستان، خانواده و اطرفیان منتقل کرده و باعث مرگ آنها خواهد شد و اگر مجازاتی باشد این فرد باید به عنوان قاتل محاکمه شود.

علوی ادامه داد: این روزها خوزستان حال و روزخوشی ندارد که به علت افزایش موارد ابتلا در استان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: همواره به مردم تاکید شد که وضعیت شکننده است تجربه و علم ثابت کرده هرگاه رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم رنگ شود ضربه به خودمان وارد می‌شود.

رعایت موازین بهداشتی به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است

وی گفت: زمانی که بیماری در حال کنترل بود سطح رعایت موازین بهداشتی به ۸۰ درصد رسیده بود اما در حال حاضر به کمتراز ۵۰ درصد رسیده است.

علوی ادامه داد: در حال حاضر بیمارستان‌های رازی، سینا، گلستان، تامین اجتماعی، امیرالمومنین، فاطمه الزهرا و ارتش درگیر در حال حاضر جوابگو هستند اما ما نگران آینده هستیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد و تمام بیمارستان‌ها نیز بسیج شوند تاب آوری پذیرش این حجم از بیمار را ندارند.

برخی ادارات رعایت پروتکل‌ها را مساله مهم خود نمی‌دانند

وی بیان کرد: برخی ادارات رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کرونا را مساله مهم خود نمی دانند و تصورمی‌کنند تمامی مسائل به عهده بهداشت است در حالی که ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشگیری به عهده بهداشت و مابقی بر عهده دیگر ارگان ها است و مشارکت عمومی و هماهنگی بین بخشی می‌طلبد.

علوی ادامه داد: یک فرد مبتلا به کرونا درمدت یک ماه می‌تواند ۴۵۰ نفر را مبتلا کند و با وجود جهش یافتگی ویروس قدرت سرایت پذیری آن بیشتر شده است.

مشاهده موارد متعدد ابتلا در سن کم و بدون بیماری زمینه ای

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: انتقال ویروس کرونا در بین خانواده‌ها افزایش یافته یعنی در صورت ابتلای یک نفر، تمام افراد خانواده درگیر خواهند شد.

وی افزود: موارد متعددی از ابتلا در سنین پایین بین ۳۱ تا ۳۵ ساله هستند که بیماری شناخته شده ای نیز ندارند.

اثرگذاری کرونا بر سلامت روان

علوی توضیح داد: از جمله نکات منفی کرونا اثر گذاری بر روی سلامت روان مردم است که از جمله نداشتن امکان برگزاری مراسم، پرخاشگری دربین اعضای خانواده، افزایش موارد طلاق و محدودیت تحرک و نشاط کودکان را می‌توان نام برد.

شیوه نامه‌های بهداشتی درفرودگاه اجرا نمی‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص رعایت پروتکل‌های در فرودگاه گفت: متاسفانه شیوه نامه‌های بهداشتی در فرودگاه و هواپیما اجرا نمی‌شود از جمله اینکه باید ۶۰ درصد صندلی‌های هواپیما فروخته شود که اعمال نمی‌شود چون یک فرد آلوده در صورت استفاده از ماسک نیز در یک جمعیت شلوغ می‌تواند خطر سازباشد.

افراد با سابقه تنگی نفس در زمان بارندگی از خانه خارج نشوند

وی ادامه داد: بیمارستان‌های خوزستان آمادگی پذیرش بیماران با مشکل تنفسی باران‌های پاییزی را دارند اما باید پیشگیری کنند تا از مراجعه به بیمارستان جلوگیری شود.

علوی بیان کرد: از افرادی که سابقه تنگی نفس در سال‌های گذشته داشتند درخواست می‌کنیم در زمان بارندگی از خانه خارج نشوند و داروهای خود را از قبل تهیه و مصرف کنند.

پرسنل بهداشت و زنان بارداردراولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا

رییس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: واکسن آنفلوآنزای مورد نیاز کشور ۱۶ میلیون دوز بود اما با توجه به میزان وارد شده به کشور با توجه به شرایط تحریم، ابتدا برای پرسنل بهداشت و درمان، زنان باردار وافراد با بیماری های خاص از جمله شیمی درمانی و شیمیایی اولویت بندی شده است که در مراکز خدمات جامع سلامت، بیمارستان‌ها و شهرستان‌ها توزیع شده است.

وی گفت: برای بقیه مردم نیز قرار است سازمان غذا و دارو تهیه و در اختیار داروخانه‌ها قرار دهد.

علوی تاکید کرد: البته با توجه به اعلام سازمان جهاین بهداشت هنوز آنفلوآنزای H۱N۱ در منطقه ما دیده نشده و شاید با استفاده از ماسک خطر ابتلا به آن کمتر شود.

در حال حاضر خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز روز شنبه در ستاد مدیریت بیماری کرونای خوزستان اعلام کرد: حدود ۸۵۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان بستری  هستند که از این تعداد ۲۳۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه و مابقی در بخش‌های عادی در حال مداوا هستند، در پیک دوم بیماری بیشترین رکورد بیماران بستری در حدود ۱۱۰  بیمار ثبت شد.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان افزود:آمار جانباختگان کرونا در خوزستان همچنان تک رقمی است  اما هر چه تعداد بیماران بالاتر رود ۲ هفته بعد تعداد بیماران مراقبت ویژه و متعاقب آن  تعداد جانباختگان افزایش می‌یابد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار