تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۲۰۷۵۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۸۰۰ سازه آبی تاریخی در خوزستان شناسایی شده‌است
  معاون برنامه‌ریزی و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی خوزستان گفت:براساس طرح جامع مدیریت سازه‌های آبی تاریخی استان ۸۰۰ سازه در این حوزه شناسایی و پرونده ثبت برای آن ها تشکیل شده است.

پیمان نبهانی اظهار داشت: طرح جامع ساماندهی مدیریت سازه‌های آبی و تاریخی برگرفته از تفاهم‌نامه‌ای است که میان وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی منعقد شده  است.

وی با بیان این که مطالعاتی پیرامون مشخص  کردن مسیرهای گردشگری، ایجاد و شناسایی جاذبه‌ها با رویکرد تاریخی و تفریحی  در این طرح انجام شده است افزود:  رسالت سازمان آب و برق خورستان ساماندهی سازه‌های مرتبط  با آب و مسیل‌ها است از این رو این مساله در دستور کار آن‌ها قرار گرفت و با هماهنگی معاونت‌های مختلف اداره کل میراث فرهنگی فرایند مطالعاتی آغاز شد.

معاون برنامه‌ریزی و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی خوزستان توضیح داد: در فاز اول این طرح ۵۵۰ سازه آبی تاریخی و  در فاز دوم نیز در حدود ۲۵۰ سازه  شناسایی  و در دستور کار قرار گرفت و پرونده اولیه ثبت  برای تبدیل به پرونده ثبتی در حوزه آبی و تاریخی تشکیل شد، سازه‌های شناسایی شده شامل آب انبار، آسیاب بادی، قنات، مسیل و... هستند.

وی  با بیان این که در این طرح ۶ مسیر گردشگری نیز شناسایی و بررسی شده است تصریح کرد: پراکندگی این مسیرها شامل کل استان هستند و از جمله آن‌ها می‌توان به  مسیرهایی در لالی، مسجدسلیمان، اندیکا، بهبهان، ایذه و باغملک و دهدز، اهواز و دشت آزادگان هویزه، خرمشهر، آبادان، ماهشهر اشاره کرد.

نبهانی گفت: مسیرهای گردشگری تنها از روی نقشه مشخص نشده‌اند بلکه این مسیرها به صورت پیمایشی  و هدفمند و با لحاظ سازه‌های آبی تاریخی و دیگر جاذبه‌های گردشگری طبیعی و با همکاری راهنمایان گردشگری  شناسایی شده‌اند.

وی افزود: با تصویب این طرح‌ها و مسیرهای گردشگری می‌توان امیدوار بود که زیرساخت‌های گردشگری به صورت هدفمند و در راستای سفرهای موجود توسعه می‌یابند، اگر زیرساخت‌های رفاهی و امنیتی بیشتر شود سفرها نیز بیشتر خواهند شد و این همان هدفی است که ما دنبال می‌کنیم تا سفرهای به صورت هدفمند دنبال شوند.

معاون برنامه‌ریزی و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی خوزستان بیان کرد: در زمینه طرح جامع ساماندهی مدیریت سازه‌های آبی و تاریخی هفت پروژه توسط سازمان آب و برق خوزستان شناسایی شده و جزو سازهای پشت سد محسوب می‌شوند که حاصل نشست‌های کارگروه گردشگری آب  است.

 وی ادامه داد: این هفت پروژه باید از طرف سازمان آب و برق در قابل مزایده به بخش خصوصی واگذار شود، اینها پروژه های بزرگی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به تاسیسات اقامتی سد گدار در مسجدسلیمان، تاسیسات اقامتی مارون، امیدیه، کوشک مسجدسلیمان اشاره کرد. اگر این پروژه ها وارد چرخه تاسیسات خدمات دهنده گردشگری شوند هم ه ظرفیت اقامت و پذیرایی  استان اضافه می شوند و هم به خاطر کیفیت خوبی که دارند اقامت باکیفیتی برای گردشگران رقم می‌زنند.

نبهانی گفت: به عنوان مثال تاسیسات اقامتی سد کرخه و سد مارون حدودا چهار ستاره هستند، تاسیسات سد گدار دارای ۵۵۰ اتاق ۲ تخته است که امکان سه تخته شدن را نیز دارد و نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ اقامت را می‌توانند فراهم کنند.

 وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موارد مورد نظر ما  تهییه سرفصل‌های آموزشی در حوزه آموزش گردشگری نوین به  جوامع محلی  است، موفقیت در زمینه گردشگری نیاز به همراهی جامعه محلی  دارد.

معاون برنامه‌ریزی و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی خوزستان بیان کرد: جامعه محلی  باید بتواند از طریق آموزش‌هایی که در خصوص چگونگی ارایه خدمات به گردشگران فراگرفته در اطراف این پروژهه ‌ها اقدام  به سرمایه گذاری خرد کند به عنوان مثال ایجاد اقامتگاه‌های چند ساعته در قالب سیاه چادر، ارایه خدمات پذیرایی، استفاده از تولیدات محلی، راه اندازی بازارچه‌های موقت صنایع دستی از جمله این موارد است.

وی بیان کرد: در تحلیلی که بر روی هزینه‌های گردشگران صورت گرفته است  ۱۳ درصد از هزینه گردشگر برای سوغات اختصاص داده می‌شود لذا باید بستری  از سوی جوامع محلی ایجاد شود تا  گردشگران ۱۳ درصد را برای تولیدات محلی منطقه هزینه کنند و از این طریق منجر به ارتقای اقتصادی منطقه شود.

نبهانی با اشاره به ظرفیت استان خوزستان در گردشگری آبی بیان کرد: حدود ۴۰ درصد دارایی وزارت نیرو در استان خوزستان است، بیش از یک سوم  آب‌های کشور در خوزستان جاری است  و ۱۸ هزار کیلومتر  مسیل، رودخانه، و نهرهای فصلی در این استان وجود دارد از سوی دیگر وجود تاسیسات گردشگری متوسط رو به بالا همگی ظرفیت خوبی را برای حضور گردشگران فراهم می آورد.

وی یادآور شد: بسیاری از تاسیسات اقامتی سازمان آب و برق پیش از انعقاد این تفاهم نامه صرفا برای کارمندان وزارت نیرو مورد استفاده قرار می گرفت اما با واگذاری آن‌ها به بخش عموم مردم می‌توانند از هر جای کشور که سفر کنند از این تاسیسات استفاده کنند.

 استان خوزستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی از دیرباز محل عبور پرآب‌ترین رودهای کشور بوده است و چون سازه‌های آبی متعددی  در این استان از دیر باز احداث شده به لجاظ سازه های آبی از جمله  غنی‌ترین استان‌های کشور است.

از سوی دیگر وجود سازمان آب و برق خوزستان موجب ایجاد تاسیسات اقامتی مختلفی در کنار ها سدهای این استان شده است پلاژ سد مارون، پلاژ سد آریوبرزن در شهرستان بهبهان، مهمانسرای سد کارون سه، شهرک های گردشگری سد شهید عباسپور و سد مسجدسلیمان، مجموعه اقامتی گردشگری سد کرخه، کوی سوم شعبان دزفول، پلاژ اقامتی تفریحی منیخ و جزیره سد شهید عباسپور نمونه‌ای از اماکن و تاسیسات آبی در خوزستان است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار