تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۲۰۷۴۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش بهای نهاده‌های دامی عرضه و تقاضا را در بازار نامتعادل کرد
رییس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت:افزایش شدید بهای نهاده‌های دامی ، عرضه و تقاضا را در بازار نامتعادل کرده است از این رو دولت و بانک مرکزی باید به سرعت با تخصیص ارز مورد نیاز ، نهاده‌ها را با قیمت مصوب و مناسب و با نظارت بین تولیدکنندگان دام و طیور توزیع کند تا آرامش بر بازار حکم فرما شود.
 منصور پوریان با اشاره به کمبود و گرانی نهاده‌های دامی در ماه‌های اخیر که منجر به افزایش غیرمتعارف قیمت مرغ ، تخم مرغ و فراورده های شیری شده است افزود:هم اکنون شرایط به گونه‌ای رقم خورده که تولیدکننده ممکن است نتواند تولید اقتصادی داشته باشد و به ناچار تولید را متوقف می‌کند.

وی گفت: تولیدکننده تا زمانی به تولیدش ادامه می‌دهد که مزیت اقتصادی داشته باشد و در این شرایط است که بازار به تعادل می رسد در غیر این صورت شاهد افزایش فراورده‌های دامی ، لبنی ، تخم مرغ و مرغ خواهیم بود.    
پوریان با اشاره به اینکه در چنین وضعیتی ، هنوز قیمت گوشت قرمز با افزایش زیادی رو به رو نبوده است افزود:هرچند تولیدکنندگان دام کشور در تامین نهاده‌ها با مشکلات زیادی رو به رو هستند ولی با افزایش تاب آوری امیدوار هستند بتواند از این وضعیت دشوار عبور کنند.

وابستگی شدید کشور به واردات نهاده‌های دامی
رییس شورای تامین کنندگان دام کشور با بیان اینکه کشور به واردات نهاده‌های دامی وابستگی شدید دارد افزود: تا زمانی که واردات نهاده‌های دامی و تخصیص ارز با تحریم‌ها گره خورده ، نوسانات قیمتی در فراورده های دامی ، لبنی و طیور وجود دارد.
وی با بیان اینکه واردات نهاده‌های دامی همواره به دلایلی بر تولید نهاده‌ها در داخل کشور مزیت داشته است و با قیمت ارزان تری نسبت به تولید داخل وارد کشور شده است افزود:بهترین راهکار عبور از این بحران که سخت نیز نخواهد بود کشت قراردادی برای تولید نهاده‌های دامی در کشور و ثبات در قیمت نهاده‌ها است.
وی گفت: کشورباید از میزان اتکا به واردات نهاده های دامی بکاهد تا در تکانه های ارزی و تحریم ها ، مصرف کننده نهایی که مردم هستند و تولیدکنندگان با چالش رو به رو نشوند.

تداوم فعالیت پرواربندها وابسته به تامین نهاده‌های دامی است
پوریان گفت: تداوم فعالیت اقتصادی پرواربندها که بخش اصلی تولید دام کشور را برعهده دارند وابسته به تامین نهاده‌های دامی با قیمت مناسب و اقتصادی است.
رییس شورای تامین کنندگان دام کشور در ادامه با بیان اینکه دامپروری و پرواربندهای دام کشور هم اکنون در شرایط سختی قرار دارند خواستار توزیع نهاده های دامی با نظارت جهادکشاورزی و اتحادیه دامداران در کوتاه ترین فرصت ممکن شد.
وی گفت: چنانچه وفور فراورده‌های دامی و طیور در بازار اتفاق نیفتد بازار دچار التهاب می شود و قیمت ها لجام گسیخته بالا خواهد رفت.

احتمال قاچاق دام
رییس شورای تامین کنندگان دام کشور در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر احتمال قاچاق دام با توجه به افزایش قیمت نهاده ها و عدم توانایی اقتصادی در نگهداری دام توسط دامدار اظهار داشت: قاچاق دام سبک به صورت محدود از مرزهای زمینی و دریایی انجام می‌شود ولی احتمال قاچاق دام سنگین از کشور بعید است.
پوریان علت قاچاق دام را افزایش نرخ ارز ، عدم توانایی دامدار در تامین مناسب نهاده‌ها و ممنوعیت قانونی صادرات دام زنده بیان کرد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار