تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۲۰۷۲۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هشدار افزایش سرایت‌پذیری کرونا در ابتلاهای خانوادگی
  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در موارد قبلی ابتلا، زمانی که موارد تماس بیمار با دیگر افراد را پیگیری می‌کردیم شاید با یکی دو مورد ابتلای خانگی برخورد می‌کردیم اما امروز می‌بینیم که به کرات در یک خانواده تمام اعضای خانواده مبتلا می‌شوند بنابراین شانس سرایت بیماری، به شدت افزایش یافته است.

دکتر سیدمحمد علوی اظهار کرد: وضعیت کرونا در کل کشور مناسب نیست و اکثر استان‌های کشور در وضعیت قرمز یا نارنجی که دست کمی از قرمز ندارد، قرار گرفته‌اند و هشدارهای مکرری از سوی مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی داده می‌شود.

 وی افزود: این وضعیت قابل پیش‌بینی بود؛ بارها هشدار داده بودیم که ممکن است در فصل پاییز از این بیماری آسیب زیادی ببینیم و متاسفانه هشدارها به حقیقت پیوسته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: خوزستان در آغاز خیز جدی بیماری است اما اوضاع تحت کنترل است. اگر مردم رعایت کنند و استراتژی شفا یعنی شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، فاصله‌گذاری اجتماعی و به ویژه پرهیز از شرکت در تجمعات و مسافرت و استفاده از ماسک، را رعایت کنند پیک دوم را بدون مخاطرات جدی پشت سر می‌گذاریم.

علوی در خصوص تصمیمات ستاد استانی مقابله با کرونا، عنوان کرد: خواستار اعمال محدودیت‌ها متناسب با وضعیت قرمز بوده‌ایم و طبق اعلام سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان، محدودیت‌هایی اعمال شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: ویروس کرونا تاکنون تغییراتی داشته و این تغییرات بیشتر در این جهت بوده که سرایت‌پذیری ویروس افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در موارد قبلی ابتلا، زمانی که موارد تماس بیمار با دیگر افراد را پیگیری می‌کردیم شاید با یکی دو مورد ابتلای خانگی برخورد می‌کردیم اما امروز می‌بینیم که به کرات در یک خانواده تمام اعضای خانواده مبتلا می‌شوند بنابراین شانس سرایت بیماری، به شدت افزایش یافته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به دو تغییر عمده ویروس کرونا، تصریح کرد: سن ابتلا و سن مرگ و میر کاهش یافته است. برخلاف قبل که فکر می‌کردیم کودکان به این ویروس مبتلا نمی‌شوند، اکنون کودکان هم مبتلا می‌شوند و برخلاف تصور قبلی که فکر می‌کردیم مرگ و میر بیشتر افراد مسن و افراد دارای بیماری زمینه‌ای را فرا می‌گیرد، مرگ‌های جوانان بدون بیماری زمینه‌ای را نیز داشته‌ایم.

علوی با تاکید بر لزوم سختگیری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه بیان کرد: در زمان بروز بیماری به صورت اپیدمی باید با قانون اپیدمی با آن برخورد کرد؛ کنترل اپیدمی با خواهش و التماس نمی‌شود و هیچ کشوری بدون انضباط نتوانسته اپیدمی را کنترل کند.

وی گفت: در زمان شیوع بیماری در کشور چین، با اقدامات سفت و سخت حتی نگذاشتند بیماری از استانی به استان دیگری منتقل شود. بیماری را کنترل کردند و اکنون میزان بروز روزانه در چین حدود ۸۵ مورد است اما در کشورهای دیگرف میلیون‌ها نفر مبتلا شده و هزاران نفر به کام مرگ رفته‌اند. برخی چین را متهم می‌کنند که آمار واقعی را ارائه نمی‌دهد اما من چنین باوری ندارم زیرا هیچکس نمی‌تواند مرگ و میر را مخفی کند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: ما قوانین خاص و پروتکل‌های خوبی تدوین کردیم اما بسیاری از این پروتکل‌ها تنها روی کاغذ بود. آیا در اجتماعاتی که داشتیم پروتکل‌ها رعایت شد؟ آیا افرادی که به مسافرت می‌روند، پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند؟ آیا کوکان بازیگوش، پروتکل‌ها را در مدارس رعایت می‌کنند؟ قطعا نمی‌توانند رعایت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: نمی‌شود افراد را به امان خدا رها کرد و تنها بگوییم سطح دانش را بالا ببرند و ماسک استفاده کنند. بسیاری نیز دانش استفاده از ماسک را دارند اما از ماسک استفاده نمی‌کنند بنابراین باید قانون حاکم باشد و قوانین سفت و سختی وجود داشته باشد تا با کسی نسبت به استفاده از ماسک عناد دارد و موجب انتشار بیماری می‌شود، برخورد شود. اگر مملکتی نتواند این کار را انجام دهد، حالا حالاها این بیماری از بین نخواهد رفت.

علوی گفت: معتقد هستم به این زودی واکسن موثری برای کرونا ساخته نمی‌شود و دیدیم که تعداد زیادی از مبتلایان، مجددا مبتلا شدند. قبلا حداقل عفونت مجدد ۱۴ درصد عنوان می‌شد اما اکنون می‌گویند ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد پس از بهبود کامل، مجددا دچار عفونت شده‌اند. اگر ابتلا نتواند ایمنی ایجاد کند، قطعا واکسن هم نمی‌تواند شخص را از ابتلا رها کند.

وی افزود: تنها چاره ما رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است؛ شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون،  رعایت آداب سرفه و فاصله‌گذاری دو متری، پرهیز از حضور در اجتماعات و استفاده صحیح از ماسک باید انجام شود. الزامات کنترل بیماری، رعایت اصول شناخته‌شده اپیدمی است.

علوی ادامه داد: رابطه مستقیمی بین عدم رعایت موازین بهداشتی با بروز بیماری وجود دارد؛ در یک مراسم افتتاحیه تعداد زیادی حضور پیدا می‌کنند و برخی از آن‌ها ماسک استفاده نمی‌کنند بنابراین زمانی که این افراد به مردم توصیه می‌کنند ماسک استفاده کنند، مردم نیز رعایت نمی‌کنند. زمانی که می‌گوییم مردم باید ماسک استفاده کنند، همه باید رعایت کنند.

وی تصریح کرد: زمانی که درک درستی از بیماری وجود نداشته باشد و مردم اهمیت استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری و دیگر موازین بهداشتی را ندانند و این موارد را رعایت نکنند، قطعا بیماری افزایش می‌یابد و برمی‌گردد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در ابتدای شیوع بیماری، در حالی که استان‌های دیگر وضع بدی داشتند، خوزستان وضعیت بسیار بهتری داشت. همه فکر می‌کردند به دلیل گرما موارد بیماری در خوزستان بالا نبوده است و حتی می‌شد به عنوان استان سبز معرفی شویم و این در حالی بود که در آن زمان، در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌ها پیشگام بودیم.

علوی بیان کرد: پس از رفع محدودیت‌ها و اعلام بازگشایی‌ها همه فکر کردند کرونا تمام شده است و به تدریج استفاده از ماسک کاهش یافت و دورهمی‌ها و جشن‌ها برگزار شد و مشاهده کردیم  پس از دو سه هفته چه اتفاقاتی در خوزستان رخ داد و پیک طولانی گذراندیم. پس از آن وضعیت بیماری کنترل شد اما مجددا میزان رعایت دستورالعمل‌ها از ۸۰ درصد به ۲۰ و حتی ۱۵ درصد رسید و آغازی برای خیز کرونا شد.

وی افزود: اکنون موارد بیماری آنقدر بالا نیست اما روند بیماری ناراحت‌کننده و هشداردهنده است. در حال حاضر ظرفیت تخت‌های عادی و ICU بیمارستان رازی اهواز تکمیل شده است که این وضعیت نشان هشدار است. تاب‌آوری سیستم درمان حدی دارد و اگر موارد بیماری از حدی بالاتر رفت دیگر سیستم درمان نمی‌تواند در پاسخگویی به مردم مانند اکنون توانمند باشد.

علوی عنوان کرد: در شرایط قرمز، مشاغل پرخطر باید تعطیل شوند؛ به طور مثال رستوران‌ها باید به صورت بیرون‌بر فعالیت کنند زیرا در این مکان‌ها شرایط انتقال بالا است و بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی زمانی ارزش دارند که ضمانت اجرایی داشته باشند، گفت: ماده قانونی داریم که می‌شود با کسانی که سلامت عمومی را خدشه‌دار می‌کنند، برخورد کرد و شدیدترین مجازات اعمال شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار