تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۲۰۶۹۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۶ مهر ۱۳۵۹ ؛ روزی که بنام اندیمشک ثبت شد
  دوران پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی مملو از حماسه هایی همچون ۶ مهر ۱۳۵۹ است که سراسر ایثار ، فداکاری و جانفشانی برای دفاع از کیان اسلامی بوده اند.

انقلاب اسلامی از همان روزهای آغازین با کارشکنی دشمنان و بدخواهان زیادی همراه بود. برای انقلاب نوپای اسلامی و مردمی که  فصل  آزادگی و استقلال واقعی را تازه تجربه می کردند ، جنگ تحمیلی سبب برووز سختی هایی  شد اما به رغم این سختی ها ، مردم ایران اسلامی روزهایی پرعشق ، ایثار و ماندگار را رقم زدند.

 اگر چه دفاع مقدس برای انقلاب نوپای اسلامی با سختی‌های فراوان همراه بود اما خلق حماسه‌هایی از جنس ۶ مهر ۱۳۵۹ توسط مردم ، این دوران را به عنوان سند افتخار ملت ایران اسلامی رقم زد.

شهرستان اندیمشک در دوران جنگ تحمیلی از موقعیت خاصی برخوردار بود.روزهای ۴ آذر ۱۳۶۵ و شش مهر ۱۳۵۹ دو برگ زرین مقاومت و ایستادگی مردم اندیمشک در برابر دشمن بعثی بود که از آنها به عنوان حماسه های مقاومت مردم این دیار یاد می شود.اگرچه هنوز در تقویم ملی کشور جای این دو حماسه خالی است اما در ۴ آذر مردم اندیمشک زیر طولانی‌ترین بمباران هوایی دشمن بعد از جنگ جهانی دوم استقامت و اعتقاد خود را نشان دادند.

مردم این دیار در شش مهر ۱۳۵۹ با انهدام پل کرخه نقش مهمی در جلوگیری از تصرف خوزستان و زمین‌گیر شدن منطقه و کشور ایفا کردند.پل فلزی نادری در کیلومتر ۲۰ جاده اندیمشک دهلران و در شمال منطقه سرخه نادری و بر روی رودخانه کرخه قرار دارد که از این پل  به عنوان به جسر نادری، پل کرخه، پای پل و پل سرخه نادری یاد می شود.
این پل در گذشته مسیر ارتباطی استان‌های خوزستان - ایلام و شهرهای اندیمشک به دهلران بوده است.

دشمن با برنامه ریزی برای نفوذ و تسخیر خوزستان اقدام کرده بود که فداکاری و مقاومت ستودنی مردم اندیمشک در پل نادری این شهرستان مانع موفقیت آنها شد.

سبزمراد صادقی از ایثارگران و راویان این حماسه گفت: این پل و شهرستان اندیمشک، مهم‌ترین محور ارتباطی جاده‌ای و ریلی استان خوزستان با مرکز کشور بود که مقاومت بی نظیر مردم اندیشک در این نقطه بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان کرد:۱۷ روز دفاع جانانه مردم اندیمشک و جوانان این منطقه در پل نادری دشمن را با صدها تانک آماده ،زمین‌گیر کرد و این مقاومت در ۶ مهر ۵۹ به اوج رسید که با انهدام پل کرخه ، دشمن در رسیدن به هدف شوم خود ناکام ماند.

وی تصریح کرد: دشمن متجاوز با هدف قطع ارتباط خوزستان با سایر استان ها ، حرکت خود را در طول مسیر دهلران به اندیمشک و تصرف پل نادری و عبور از آن آغاز کرد  و این پل، محور اصلی هجوم لشکر ارتش عراق تعیین شد.

این برادر شهید که نقش محوری در انهدام پل کرخه داشت، اظهارداشت :مردم اندیمشک در ۶ مهر بزرگترین درس مقاومت و فداکاری را به همگان آموختند و با دست خالی و عشق به کشور و انقلاب پای ارزش های اسلام و انقلاب ماندند.

یکی از شهروندان اندیمشک هم گفت: مردم اندیمشک در ۶ مهر ۵۹ بزرگترین ضربه را به دشمن وارد کرده و مانع سقوط اندیمشک ، دزفول و خوزستان شدند.

محمدرضا بهاروندی افزود:همه مردم اندیمشک و جوانان غیور این دیار برای شکست دشمن بسیج شدند و آن شور و اشتیاق مردمی برای شکست دشمن وصف ناشدنی است.

سرهنگ پاسدار احسان کریم پور فرمانده ناحیه مقاومت بسیج اندیمشک هم گفت:مردم اندیمشک در دوران دفاع مقدس با جانفشانی و تقدیم شهدای زیادی ، از ارزش های اسلامی و انقلابی پاسداری کردند.

وی بیان کرد:حماسه ۶ مهر ۱۳۵۹ و ۴ آذر ۱۳۶۵ با مقاومت بی نظیر مردم اندیمشک در تاریخ کشورمان ماندگار هستند.

به گزارش ایرنا مردم شهید پرور اندیمشک هر سال با گردهمایی در پل کرخه (جسر نادری) حماسه مقاومت در این روز بزرگ را گرامی می‌دارند. از این عملیات به عنوان اولین عملیات مهم دفاع مقدس هم  یاد می‌شود. در حماسه ششم مهرماه سال ۱۳۵۹ بیش از ۱۰ نفر از نیروهای مردمی و نظامی در دفاع از کیان اسلامی در حالیکه مانع عبور تانک و نیروهای متجاوز بعثی از رودخانه کرخه بودند به شهادت رسیدند.
شهرستان اندیمشک بیش از یکهزار شهید تقدیم انقلاب کرده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار