تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۲۰۶۸۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تولیدکنندگان واقعی صنایع پایین دست پتروشیمی در خوزستان باید شناسایی شوند
 معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه اختصاص سهمیه مواد اولیه صنایع پایین دست پتروشیمی در استان باید ساماندهی شود، گفت: شناسایی تولیدکنندگان واقعی برای تعیین میزان سهمیه مواد اولیه همچنین به‌منظور قطع برخی فعالیت‌های سوء استفاده گرایانه در بورس کالا ضروری است.

 نوراله حسن زاده شامگاه شنبه در پنجاه و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان که در سرسرای این شورا برگزار شد اظهار داشت: در این رابطه باید به صورت شفاف، ساز و کار روشنی همراه با رعایت موازین قانونی تعریف و تهیه گردد تا روند تولید در صنایع استان از شرایط بهتری برخوردار شود.

وی با بیان اینکه برخی افراد سودجو با تاسیس شرکت‌های صوری موفق به اخذ پروانه و همچنین راهیابی به بورس کالا برای تهیه مواد اولیه شده‌اند گفت: چنین شرکت‌های فاقد هرگونه فعالیت تولیدی هستند و تنها با استفاده از سهمیه‌ای که در بورس دارند به کار دلالی مشغول هستند.

معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: برای ساماندهی سهمیه های موجود واحدهای تولیدی پیشنهاد مشخص کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در حال حاضر ایجاد تعاونی های تامین مواد اولیه صنایع پایین دست پتروشیمی است.

این مقام مسئول در استانداری خوزستان تصریح‌کرد: در همین راستا طی همکاری مشترکی که بین انجمن پلیمری استان و سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان صورت می‌گیرد باید واحدهای تولیدی واقعی شناسایی شوند.

وی با اشاره به شناسایی و برخورد با برخی واحدهای تولیدی زیرمجموعه صنعت پتروشیمی طی سال‌های گذشته در منطقه آزاد اروندکنار گفت: بعد از بررسی‌هایی که صورت گرفت، مشخص شد که این واحدها با وجود دریافت مواد اولیه، اما محصولی تولید نمی کنند.

معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان اضافه‌کرد: در نهایت این واحدها به خاطر عرضه آزاد سهمیه مواد اولیه به دادگاه معرفی شدند.

دستورالعمل‌های جدیدی در راه است

رئیس بخش برنامه ریزی تولید دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی همچنین با اشاره به اینکه کمیته تخصصی صنایع پتروشیمی ستاد تنظیم بازار کشور طی ۲ هفته اخیر دغدغه واحدهای تولیدی را مورد بررسی قرار داد، گفت: به‌منظور کمک به بهبود شرایط این واحدها، دستوالعمل‌هایی در حال تنظیم است که به‌زودی ابلاغ خواهند شد.

حمید منصوری پور ادامه‌داد: شرکت ملی پتروشیمی و همچنین وزارت صمت به ترتیب مدیریت عرضه و تقاضای مواد اولیه را بر عهده دارد و تاکنون با هماهنگی‌های بین بخشی که صورت گرفته اقدامات خوبی در راستای تهیه و تامین خوراک واحدهای تولیدی در بورس صورت گرفته است.

وی با اشاره به برخی فعالیت‌های دلالی در تهیه مواد اولیه از طریق بورس کالا بیان‌داشت: تعداد چهار هزار واحد تولیدی و تعاونی تامین مواد اولیه در بورس کالا اقدام به خرید محصول می‌کنند که برخی از آنها خوراک اختصاص یافته را در بازار آزاد عرضه و بفروش می‌رسانند.

رئیس بخش برنامه‌ریزی تولید دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی یادآورشد: این تعداد خریدار مواد اولیه در بورس کالا، نیاز ۱۳ هزار واحد تولیدی را تامین می‌کنند که این شرایط نشان دهنده عرضه محصولات خارج از فرآیندهای تعیین شده قانونی است.

وی همچنین به افزایش تقاضای بسیار بالا برای تامین مواد اولیه از طریق بورس کالا ویژه برخی محصولات پتروشیمی از دی ماه سال ۹۸ اشاره‌کرد و گفت: افزایش قیمت نرخ ارز در این مقطع از سال گذشته باعث رشد تقاضای محصولات شد و در این بین برخی شرکت‌ها بعد از دریافت خوراک نسبت به صادرات آنها اقدام کردند.

منصوری‌پور با بیان اینکه در اصل باید شرکت‌های پتروشیمی نسبت به صادرات مواد اولیه اقدام کنند، گفت: این روند باعث سودجویی افراد و در نهایت ایجاد خسارت‌های متعددی به چرخه اقتصادی کشور شد.

وی بیان‌داشت: برخی از این افراد با وجود صادرات محصولات پتروشیمی، اما تعهدات قانونی خود را انجام نداده و ارز حاصل از این فعالیت تجاری را به کشور باز نگردانده‌اند.

منصوری‌پور یادآورشد: در هر صورت رفع مشکل واحدهای تولیدی استان خوزستان به مواد اولیه نیاز به همکاری بیشتری از سوی وزارت صمت دارد.

این مقام مسئول در شرکت ملی پتروشیمی با تاکید بر اینکه ابتدا باید واحدهای تولیدی واقعی در استان خوزستان شناسایی شوند، گفت: بعد از انجام این بررسی‌ها باید موضوع افزایش سهمیه صنایع پایین دست در وزارت صمت با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.

وی همچنین ایجاد تعاونی‌های تامین کننده مواد اولیه در استان را به‌عنوان یکی دیگر از راهکارهای تامین خوراک واحدهای تولیدی بیان‌کرد و افزود: اعضای این تعاونی‌ها از واحدهای تولیدی تشکیل می‌شوند که با تجمیع سهمیه‌ها، امکان خرید محصولات مختلف به اندازه مورد نیاز در بورس کالا را پیدا خواهند کرد.

منصوری‌پور با بیان اینکه ۱۹ تعاونی در بورس کالا فعالیت دارند که نیاز ۹۰۰ واحد تولیدی استان تهران را تامین می‌کنند، افزود: بعد از اینکه تعاونی‌ها محصولات تعیین شده را خریداری کردند، مواد اولیه برابر درخواست اعضای آنها توزیع می‌شود.

وی مجموع تعاونی‌های تامین کننده در بورس کالا از سراسر کشور را ۳۲ شرکت اعلام کرد و گفت: این درحالی است که هیچ تعاونی در استان خوزستان در جهت تامین مواد اولیه واحدهای پتروشیمی در بورس کالا فعالیت ندارد.

تعاونی تامین کننده مواد اولیه واحدهای تولیدی در آستانه فعالیت

مدیر تامین مالی و توسعه بازار شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان با بیان اینکه پیش از این یک شرکت در استان خوزستان به نمایندگی از واحدهای تولیدی تشکیل شد، گفت: با پیگیری‌ جدی که صورت گرفت، این شرکت مجددا قرار است فعالیت خود را از سر بگیرد.

شهرام نیک‌احوال تصریح‌کرد: به‌همین منظور طی هفته‌های آینده مجمع عمومی این شرکت تعاونی تشکیل و اعضای هیات مدیره آن تعیین خواهند شد.

وی یادآورشد: برای اینکه این شرکت بتواند تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنایع پایین دست پتروشیمی را انجام دهد، ساز و کار لازم برای ورود آن در بورس کالا فراهم خواهد شد.

بر اساس این گزارش، فعالان اقتصادی استان خوزستانی یکی از مهمترین مسئولیت‎های اجتماعی مجتمع‌های پتروشیمی در استان خوزستان را اختصاص سهمیه مواد اولیه به واحدهای پایین دستی این صنعت می‌دانند.

سال ۱۳۹۴ وزیر نفت با اختصاص ماهانه سه هزار تن انواع محصولات شرکت های پتروشیمی خارج از بورس به واحدهای تولیدی استان خوزستان موافقت کرد، اما در حالی که سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در آستانه اجرایی کردن این دستور بیژن زنگنه بود، مصوبه‌ای از شورای رقابت ابلاغ شد که عرضه محصولات پتروشیمی را تنها از طریق بورس کالا امکان پذیر کرده است.

از بین ۳۰۰ واحدتولیدی پایین دست صنایع پتروشیمی استان خوزستان به دلایل مختلف که مهمترین آن مشکلات بسیار زیاد در حوزه تهیه مواد اولیه است، امروز تنها ۹۰ واحد تولیدی در حال فعالیت هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار