تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۲۰۶۸۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرور خاطرات جنگ به روایت شهدای زنده خوزستان
 جانبازان ۷۰ درصدی ، شهدای زنده‌ دوران دفاع مقدس در چهلمین سالگرد هشت سال جنگ تحمیلی در حالی خاطرات آن دوران را مرور می کنند که همچنان با صبر و بردباری در مسیر خود ایستاده‌اند.

یوسف ابدالی جانباز ۷۰ درصد و قطع نخاع مرکز نگهداری جانبازان قطع نخاعی خوزستان در حالیکه صدایش به دلیل شکستگی فک و دندان به سختی شنیده می شد گفت:زمانی که خمپاره زدند تا ارتفاع سه متری به هوا پرتاب شدن و فک و دندان‌هایم شکست، همانجا بود که پایم را از دست دادم و جانباز قطع نخاع شدم؛ حالا هم برای ترمیم دندان‌هایم می‌گویند خراب شده و بیمه تکمیلی به آن تعلق نمی‌گیرد.

این جانباز دفاع مقدس که متولد ۱۳۳۸ است و به قول خودش در زمان جنگ ۲۳ ساله و پیر جبهه بود گفت:زمان شروع جنگ مجرد بودم و خانواده‌ام به اصفهان مهاجرت کردند اما من در اهواز به شغل آهنگری خود ادامه دادم و با فرمان امام (ره) بارها عازم جبهه شدم.

وی که در عملیات خیبر مجروح شده است با مرور خاطرات دوران دفاع مقدس گفت:تیربارچی بودم دم غروب روز قبل از عملیات به همراه خدمه در خط بودیم که هواپیماهای عراقی برای شناسایی به منطقه آمدند؛ این خط دست عراقی ها بود و آن را کامل می شناختند. همرزمم شروع کرد به شلیک به سمت هواپیماها و کمتر از یک ساعت بعد هواپیماهای دشمن به همانجا برگشتند و خط را بمباران فسفری کردند.

ابدالی افزود: در این بمباران همرزمانم آتش گرفتند ، برای کمک به آنها دویدم، بمباران اول سالم ماندم اما در شلیک دوم به هوا پرت شدم وقتی چشمانم را باز کردم پایم آویزان بود و فک و صورت و دندان‌هایم شکسته بود و در حال انتقال به بیمارستان صحرایی بودم.

وی که در عملیات فتح المبین، مقدس، رمضان و خیبر حضور داشته است افزود:پس از بیمارستان صحرایی به بیمارستان گلستان اعزامم کردند و پس از آن به رازی؛ با همین پای آویزان! در نهایت در بیمارستان رازی پایم را قطع کردند و سپس به تهران اعزام شدم، آنجا هم قطع نخاعی تشخیص داده شدم.

عبود انصاریان دیگر جانباز ۷۰ درصد مرکز نگهداری جانبازان قطع نخاعی خوزستان که از ۱۶ سالگی به جبهه رفته است با صدایی لرزان که ناشی از ضعف بدنی خاص جانبازان است گفت:۲۳ سال افتخار جانبازی دارم.

وی که دو بار در جبهه حضور داشته است با بیان اینکه بار نخست در ۱۶ سالگی و سپس در خدمت سربازی عازم جبهه شدم افزود: به صورت پدافند در منطقه عملیاتی روی دکل دیدبانی بودم که پایین دکل منفجر شد و از بالا سقوط کردم، موقع سقوط دود و خاک تمام فضا را گرفته بود؛ از قرارگاه نصر آمبولانس در خواست شد که نبود و فقط یک نیسان وانت در منطقه وجود داشت لذا  با نیسان به بیمارستان سوسنگرد منتقلم کردند.

این جانباز ادامه داد: پس از بیمارستان سوسنگرد به بیمارستان گلستان اهواز منتقل شدم؛ همزمان با عملیات کربلای ۵ بود و بیمارستان گلستان پر از مجروح جنگی بود، حتی در محوطه بیمارستان مجروحان جنگی روی چمن دراز کشیده و سرم ها را بر روی درخت آویزان کرده بودند. ۲ شب آنجا بودم و بعد به پایگاه هوایی امیدیه و پس از آن به بیمارستان نظامی شیراز منتقل شدم و ۲ ماه برای درمان آنجا بستری بودم.

انصاریان گفت: موقع سقوط از دکل مهره های چهار و پنج گردنم آسیب دید و باعث آسیب به نخاع شد؛ دست و پایم از کار افتادند که پس از درمان دست هایم ۶ ماه بعد حرکت کردند اما قدرت سابق را نداشتند.

این جانباز ۷۰ درصد ادامه داد: ما برای خاک و ناموس خود جنگیدیم و هیچ وقت از این هدف خود پشیمان نیستم.

یوسف باوی جانباز ۷۰ درصد دیگری که در عملیات کربلای ۵ مجروح شده است با مرور خاطرات خود گفت: هنگام بمباران شیمیایی با خودرو در حال عقب نشینی از منطقه آلوده بودیم که ماشین روی مین رفت و از ناحیه کمرآسیب دیدم.

باوی که از بچه های کوت عبدالله است و برادرش نیز در جنگ شهید شده است بیان داشت:تمام عمرم در جنگ سپری شد و در همین کوت عبدالله دشمن را به عقب نشاندیم.

 پزشک فیزیوتراپیست این جانبازان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این جانبازان عوارض ضایعه نخاعی دارند و مستعد ابتلا به مشکلاتی ناشی از این ضایعه هستند که پوکی استخوان، خشکی مفاصل، کوتاهی عضلات و عوارض مشابه از جمله این مشکلات است اما قابل درمان پیشگیری هستند.

علی اصغر اسامی افزود: این عوارض ضایعه نخاعی در تحرک آنها هم تاثیر دارد و امکان جابجایی آنها را سخت تر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در افراد فلج بیشترین فشار بر روی اندام های فوقانی آنها است، توضیح داد: این جانبازان برای جابه‌جایی، تحرک و فعالیت روزانه نیاز به تقویت عضلات دارند که به کمک فیزیوتراپی، ماساژدرمانی و وسایل ورزشی این امر امکان پذیر است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تشریح وضعیت بیمه تکمیلی جانبازان گفت: بیمه دی بر اساس مناقصه کشوری از سوی بنیاد شهید بر اساس ضوابط به جانبازان خدمات ارائه می کند.

عبدالرضا فرجیان با بیان اینکه بیشتر جانبازان قطع نخاعی خود پاسدار و یا شاغل هستند و بیمه آنها از سوی دیگر ارگان ها انجام می شود افزود: بنیاد شهید خارج از تعهدات خود بیمه تکمیلی این جانبازان را نیز متعهد شده است.

وی ادامه داد: در استان خوزستان ۹۰ جانباز ۷۰ درصدی داریم اما برخی جانبازان قطع نخاعی در جبهه مجروح نشدند و بر اثر حوادث قطع نخاع شدند که درصد جانبازی این افراد کمتر از ۷۰ است و خدمات جانبازان قطع نخاعی به این افراد تعلق نمی گیرد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان در خصوص عملکرد بیمه و بانک دی در این استان گفت: بیمه دی در سه ماه گذشته تمام مطالبات خود را به جانبازان پرداخت کرده است ؛ بانک دی که تنها یک شعبه در استان خوزستان دارد قرار است در ادارات شهرستانی شعبه دایر کند کما اینکه جانبازان می توانند برای دریافت حقوق خود بانک ملی را انتخاب کنند و از طریق این بانک خدمات دریافت کنند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار