تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
کد خبر: ۲۰۶۸۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چهارم مهرماه، روایت نخستین اعزام به جبهه
  چهارم مهرماه ۱۳۵۹ نخستین اعزام رزمندگان شهرستان گتوند به جبهه بود، رزمندگانی که در نخستین تجربه خود در دوران دفاع مقدس حماسه آفرینی کردند.

 چهل سال پیش با آغاز تجاوز ارتش متجاوز صدام به مرزهای سرزمینی ایران اسلامی، ملت ایران برای دفع متجاوز و مقابله با اهداف پلید صدام بپا خاسته و با تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) و اتحاد و همدلی توانستند متجاوزان را سرکوب و از کرده خود پشیمان سازند.

شهرستان گتوند نیز نقش برجسته ای در دوران هشت سال دفاع مقدس داشته و نخستین اعزام رزمندگان این منطقه به جبهه ها با فراخوانی و فرماندهی حاج موسی هدایی بخشدار وقت گتوند در چهارم مهرماه ۵۹ انجام شد.

بخشدار مرکزی گتوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقش بخشدار وقت در نخستین اعزام رزمندگان گتوند به جبهه ها، افزود: در آن دوران همراه با دیگر نقاط کشور، در گتوند نیز مردم انقلابی و شجاع پا به میدان نبرد گذاشتند. با اعلام استانداری خوزستان به فرمانداری ها و بخشداری های تابعه مبنی بر فراخوان نیروی داوطلب جهت عزیمت به جبهه های نبرد، حاج موسی هدایی بخشدار وقت گتوند که همزمان فرمانده کمیته انقلاب اسلامی گتوند نیز بود، در گتوند و حومه اعلام فراخوان کرد.

محسن آقایی ادامه داد: بعد از ظهر روز چهارم مهرماه ۱۳۵۹ تعداد ۱۲۰ نفر از جوانان پرشور و سرافراز گتوند در حسینیه وحدت (محل کنونی مصلای نماز جمعه) جهت اعزام به جبهه گردهم جمع شده و به فرماندهی حاج موسی هدایی(بخشدار) به وسیله پنج دستگاه مینی بوس به دزفول عزیمت کردند.

وی ادامه داد: این گروه شب همان روز در مسجد نجفیه اقامت کرده و صبح فردا، کیانی فرماندار وقت دزفول در جمع آنان حاضر شده و در سخنانی حماسی و روحیه انگیز، غیرت و همت جوانان گتوندی را تحسین و اظهار امیدواری کرد؛ با این روحیه سلحشوری که در جوانان ایرانی وجود دارد به زودی شاهد شکست ارتش بعثی عراق خواهیم بود.

بخشدار مرکزی گتوند گفت: پس از هماهنگی های به عمل آمده، گروه به اهواز اعزام شد و در بدو ورود به استانداری رفته و سپس به دانشگاه جندی شاپور (دانشگاه شهید چمران) هدایت و در دانشکده علوم مستقر شدند.

آقایی افزود: نیروهای داوطلب که از نقاط مختلف استان آمده بودند، زیر نظر ستاد جنگ های نامنظم به فرماندهی شهید دکتر چمران فعالیت می کردند.

وی ادامه داد: چند روز پس از استقرار در دانشکده علوم، شهید چمران در جمع رزمندگان گتوندی حاضر شده و پس از معرفی گروه به ایشان، دستور داد که از نیروهای گتوندی در گشت زنی ها و شناسایی ها استفاده شود و در کلاس های آموزش نظامی و به ویژه آموزش تیراندازی  با اسلحه کلاشنیکوف و آرپی جی (که خواسته اعضای گروه بود) نیز شرکت داده شوند.

بخشدار مرکزی گتوند گفت: اعضای این گروه حدود یک ماه در دانشگاه بود و در این مدت در ماموریت های متنوعی شرکت می کردند. ازجمله این ماموریت ها می توان به گشت های شبانه، مراقبت و حراست از نقاط مختلف اهواز  و شرکت در عملیات های شناسایی و ایذایی اشاره کرد. همچنین در یکی از این ماموریت ها، ۲۴ نفر از اعضای گروه جهت دفاع از خرمشهر به این شهر اعزام شدند.

آقایی افزود:از عمده فعالیت گروه رزمندگان گتوندی می توان مشارکت در عملیات دفاع از اهواز در منطقه دب حردان در بخش اسماعیلیه اهواز و عملیات دفاع از سوسنگرد اشاره کرد.

شرکت در عملیات دب حردان

بخشدار مرکزی گتوند گفت: در یکی از روزها اعلام شد که هرچه نیرو در دانشگاه هست به استانداری برود. تعداد زیادی رزمنده با انواع و اقسام خودرو و اسلحه در استانداری و خیابان های اطراف جمع شدند. محمد غرضی استاندار وقت خوزستان با عجله و شتاب مشغول ساماندهی نیروها بود و دستور داد نیروها سوار خودروها شوند و با چراغ روشن به سمت سه راهی خرمشهر و روستای دب حردان بخش اسماعیلیه اهواز حرکت کنند.

آقایی افزود: این دستور موجب تعجب رزمندگان شد چراکه با اصول نظامی و حفاظتی همخوانی نداشت. با رسیدن نیروها به دب حردان (در فاصله ۱۰ کیلومتری اهواز) آتشباری دشمن آغاز شد و پس از چند ساعت درگیری دشمن به عقب نشست.

وی اضافه کرد: بعد از مدتی مشخص شد که ارتش عراق قصد حمله به اهواز را داشته، زیرا از طریق ستون پنجم مطلع شده بودند که اهواز خالی از هرگونه نیروی دفاعی است.

عزیمت به سوسنگرد و نخستین شهید و رزمنده گتوند

بخشدار مرکزی گتوند از اعزام رزمندگان به سوسنگرد اشاره کرد و گفت: سوسنگرد در تاریخ ششم مهرماه ۵۹ به اشغال دشمن در آمد اما طولی نکشید و در تاریخ نهم مهرماه ۵۹ آزاد شد. دشمن بازهم قصد تصرف سوسنگرد را داشت، نیروهای رزمنده گتوند نیز اواسط آبان ماه برای دفاع به این شهر رفتند.

آقایی افزود: در ۲۴ آبان ۵۹ سوسنگرد به محاصره درآمد و روز بعد برای بار دوم حمله دشمن به شهر آغاز شد که درنهایت با جانفشانی رزمندگان ارتشی، سپاهی و نیروهای ستاد جنگ های نامنظم در تاریخ ۲۶آبان ۵۹ محاصره شکسته و شهر آزاد شد.

وی اضافه کرد: در این نبرد برای نخستین بار نیروهای گتوندی شهید و مجروح شدند، حمید استادیان به فیض شهادت نائل آمد و تعدادی از رزمندگان مجروح شدند.

بخشدار مرکزی گتوند با بیان اینکه گروه رزمندگان گتوند پس از حدود ۲ ماه فعالیت در جبهه ها به گتوند برگشتند، گفت: پس از آن نیروهای داوطلب از طریق بسیج و سپاه پاسداران سازماندهی و به جبهه ها اعزام شدند.

آقایی در پایان افزود:اعزام چهارم مهرماه ۵۹ نخستین اعزام نیرو از گتوند بود که از مردم عادی تشکیل و امکانات آن نیز توسط مردم تهیه شده بود و فتح بابی شد در گتوند به طوری که در سال های بعد به علت افزایش نیروهای داوطلب، گردان ابوالفضل (ع) به فرماندهی حاج رحیم آقایی (آزاده) متشکل از جوانان شهرستان گتوند تشکیل شدکه در عملیات های گوناگونی شرکت کردند.

۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه در تقویم رسمی کشور به عنوان هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.

مردم شهرستان گتوند ۳۴۸ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار