تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۲۰۶۷۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون وزیر جهادکشاورزی:
دولت مسوول خرید تضمینی همه محصولات کشاورزی نیست
 معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه دولت مسوول خرید تضمینی همه محصولات کشاورزی نیست گفت: منابع مالی دولت اجازه خرید تضمینی همه محصولات کشاورزی را نمی‌دهد.

  جواد وفا بخش در نشست بررسی کشت محصولات زراعی و دانه‌های روغنی در خوزستان که در سرسرای اداری سازمان جهادکشاورزی استان در اهواز برگزار شد افزود:ما و کشاورزان هر سال اسیر اعلام قیمت تضمینی محصولات کشاورزی هستیم و این به سود بخش کشاورزی نیست.
وی گفت: تجربه نشان داده دولت تاجر خوبی نیست و نمی‌تواند وارد خرید همه محصولات کشاورزی به قیمت تضمینی شود وبه لحاظ فنی و اجرایی توان چنین کاری را نیز ندارد.  
وی با بیان اینکه چشم انداز زراعت کشور به خاطر آزادسازی نهاده‌های کشاورزی و ورود بخش صنعت به گیاهان صنعتی نظیر کلزا در حال دگرگونی است افزود: کشاورزی ما در ۲ مسیر کاملا متفاوت حرکت می‌کند؛ یکی کشاورزی حرفه‌ای و دیگری کشاورزی معیشتی است که برای هرکدام باید نسخه‌ای متفاوت پیچید.
وفا بخش گفت: بخش تولید و تقاضا باید در کنار هم باشند به همین دلیل معتقدیم کشاورزی قراردادی که در دهه‌های گذشته به اشکال گوناگون در کشور رایج و مرسوم بود کلید حل بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی است.
معاون امور زراعت وزیرجهادکشاورزی با بیان اینکه صنعت باید پشتیبان تولیدکننده باشد بیان کرد: سال‌ها است کالای ارزان قیمت وارد می‌شود و تولیدکننده و کشاورز ما فرصت رقابت با کالای وارداتی را ندارد.
باوفا افزود: پیش از این واردات ارزان قیمت مانع از ایجاد کشت قراردادی شده بود ولی با رویکرد جدید و توجه به سمت تقاضای محصول این مهم بیشتر خواهد شد.

خوزستان چشم و چراغ بخش زراعت کشور است
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی، استان خوزستان را استانی زراعی و چشم و چراغ زراعت کشور بیان کرد و گفت: چشم انداز زراعت کشور در حال تغییر است و با توجه به آزادسازی نهاده‌ها و ورود بخش صنعت به عرضه و تقاضا در حال دگرگونی است.
وفا بخش، در ادامه با اشاره به نقش خوزستان در تولید محصولات راهبردی نظیر گندم ، ذرت ، چغندرقند ، نیشکر و برنج بیان کرد:کشت قراردادی از چندین سال پیش برای محصول چغندر قند در کشور اجرا و امتحان خود را پس داده است و در خوزستان باید این کشت قراردادی مدیریت شود تا کشاورزان بی انگیزه نشوند.
وفا بخش، با اشاره به اینکه الگوی کشت و میزان تولید یکی از راهکارهای تاثیرگذار بر الگوی مصرف بوده و در دنیا استفاده می‌شود ادامه داد:در گیاهان روغنی نیز این مساله صدق می‌کند بنابراین کشت قراردادی به تولید کیفی کمک شایانی خواهد کرد.
وی افزود: صنعت باید پشتیبان کشاورز و تولیدکننده باشد و مداخله دولت در توافق بین کشاورز و کارخانه (صنعت) باید به حداقل برسد.
وفا بخش، با بیان اینکه الگوی کشت قراردادی در کشاورزی سنتی ایران نیز وجود داشته بیان کرد: در کشورهایی که قطب کشاورزی هستند دولت‌ها کمترین دخالت را دارند.
وی از پیگیری برای قراردادی کردن کشت گندم نیز خبر داد و گفت:سال زراعی گذشته ۸۰ هزار گندم دوروم به صورت قراردادی توسط بخش صنعت (کارخانه‌های ماکارونی ) بیشتر از قیمت تضمینی خریداری شد.
معاون امور زراعت وزیرجهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه بیمه محصول نیز توسط صاحبان صنایع پرداخت می‌شود افزود:۹ استان مشمول تفاهم‌نامه‌ای خواهند شد که در آن سطح سبزی و صیفی هر استان مشخص خواهد شد و اجرای آن باعث خواهد شد محصولات راهبردی نیز در سطح مناسبی کشت و مشکل حمل و نقل محصولاتی همچون گندم و چغندرقند که تداخل کشت و برداشت دارند برطرف شود.
وفا بخش ، نقش نظام صنفی را در این تفاهم نامه بسیار مهم خواند و ادامه داد: مشارکت بخش خصوصی با دولت یکی از پروتکل‌های کاری معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی است.
وی افزود: برای حل مشکل حمل و نقل محصول چغندر قند با نهادهای مربوطه تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده که استان خوزستان نیز جزو استان‌های این تفاهم‌نامه است.
وی با اشاره به رصد بخش کشاورزی با وجود مشکلات و چالش‌های پیش رو بیان کرد: باوجود تحریم‌های ظالمانه بخش کشاورزی تنها بخشی بود که با هشت درصد رشد از سایر بخش های اقتصادی جلوتر است.
به گزارش ایرنا در این نشست که مدیران و معاونان اداره‌های کشاورزی استان و شهرستان ها ، مدیران کارخانه های روغنی کشی ، دست اندرکاران صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان و مجمع صنفی کشاورزان حضور داشتند مشکلات ، چالش ها و راهکارهای بخش کشاورزی در سال زراعی جدید بررسی شد.
افزایش چند برابری قیمت نهاده‌ها و کمبود آنان در بازار ، نبود بازار مناسب برای برخی محصولات کشاورزی ، فقدان الگوی کشت ، اعلام نشدن قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و ضرورت اجرای کشت قراردادی با هدف حمایت از تولید از محورهای مورد بحث در این نشست بود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار