تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۲۰۶۷۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرکز گردآوری اسناد پزشکی دفاع مقدس در اهواز راه‌اندازی شد
 مرکز گردآوری، حفاظت و نمایه‌سازی اسناد پزشکی دوران دفاع مقدس که به عنوان تنها مرکز درکشور دسته بندی اسناد را آغاز کرده، روز چهارشنبه در بیمارستان گلستان اهواز راه‌اندازی شد.

مدیرمرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی گلستان اهواز  بیان کرد: از آنجا که بیشترین مجروحان جنگی دوران دفاع مقدس به بیمارستان‌های خوزستان از جمله گلستان، امام خمینی(ره) و رازی اعزام می‌شدند، ضرورت مستندسازی و بازیابی اسناد پزشکی در این دوران بیش از پیش احساس شد.

رضا غفاری افزود: متاسفانه خیلی از این اسناد مخدوش و یا زیر آوارمانده بود اما از سال ۹۵، بازیابی و به روزرسانی اسناد کلید خورد.

وی ادامه داد: تا آن زمان بیش از ۵۰ هزار پرونده بالینی مربوط به مجروحان جنگی، ۵۵ هزار کارت‌ ایندکس یا اورژانس و ۱۱۴ هزار دفتر ثبت مجروحان وجود داشت و اقدامی برای مستند سازی و ثبت این اسناد انجام نشده بود.

غفاری گفت: دربین آنها اسناد محرمانه از شهیدان سردار قاسم سلیمانی، مصطفی چمران،  مهدی باکری و حسین خرازی وجود داشت و بنابر دستور رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اسناد مستندسازی و بازیابی شدند.

مدیر مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی گلستان اهواز اضافه کرد: این اقدام از سال ۹۷ آغاز و مکان مناسبی برای آن واحد به عنوان واحد مستقل اسناد جنگ تحمیلی آماده شد.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۷هزار پرونده بالینی و ۲۳ هزار پرونده روانپزشکی موجود در بیمارستان‌های خوزستان اسکن، ثبت و به روز شده است.

در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، رژیم بعثی عراق با تهاجم همه جانبه زمینی، هوایی و دریایی، جنگ هشت ساله ای را با هدف ساقط کردن نظام اسلامی، تجزیه کشور و جدا کردن بخشی از خاک میهن اسلامی آغاز کرد که درنهایت با رشادت و دفاع همه جانبه نیروهای مردمی ونظامی، رژیم متجاوز عراق به هیچ کدام از اهداف خود نرسید.

۳۱ شهریور تا پنجم مهر به عنوان هفته دفاع مقدس نامگذاری شده و در این هفته یاد و خاطره شهدا و خانواده جانبازان و ایثارگران گرامی داشته می‌شود.

بیمارستان‌های خوزستان به عنوان عقبه خطوط جبهه‌های حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس، نقش موثری در مداوای مجروحان آن دوران داشتند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار