تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۲۰۶۷۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیشنهاد افزایش ۲ برابری قیمت تضمینی کلزا
  مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: افزایش ۲ برابری قیمت تضمینی دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری(مهر ۹۹ تا مهر ۱۴۰۰)، به دولت پیشنهاد شده که احتمال پذیرفتن این قیمت از سوی دولت، و تصویب آن در شورای اقتصاد هست.

علیرضا مهاجر افزود:افزایش قیمت تضمینی دانه روغنی کلزا با توجه آزاد شدن قیمت نهاده‌های کشاورزی همچون کود ، بذر و سم که بهای آن تا سه برابر افزایش یافته است منطقی به نظر می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه قیمت تضمینی دانه روغنی کلزا نسبت به سال زراعی گذشته ۲ برابر شده ابراز امیدواری کرد کشاورزان با انگیزه بیشتری سال زراعی جدید را شروع کنند.

پیش بینی افزایش تولید کلزا تا ۶۰۰ هزار تن در سال زراعی جدید
مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی پیش‌بینی کرد: در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ با کشت ۳۰۰هزار هکتار ، حدود ۶۰۰هزار تن دانه روغنی کلزا در کشور تولید شود که نسبت به سال زراعی گذشته ۲۰۰هزار تن افزایش نشان می‌دهد.
مهاجر، با اشاره به اینکه پارسال از مجموع ۴۰۰ هزار تن تولید دانه روغنی کلزا حدود ۲۶۰هزار تن توسط دولت به قیمت تضمینی خریداری و بقیه توسط بخش خصوصی خریداری شد بر ورود بخش صنعت به خرید دانه روغنی کلزا تاکید کرد.
وی با بیان اینکه کارخانه‌های داخلی روغنی کشی امسال بهتر از سال زراعی گذشته به کشت قراردادی با کشاورزان کلزاکار روی آورده‌اند افزود:حمایت بخش صنعت از کشاورزان کلزاکار به معنی این است که بخش خصوصی باری از دوش دولت برداشته است و این به سود کشاورزان و بخش کشاورزی است.
مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی گفت: بخش صنعت با مشارکت در تامین نهاده‌های مورد نیاز و خرید تضمینی یا توافقی محصول از کشاورز کلزاکار، به خوداتکایی در تولید روغن خوراکی کمک خواهد کرد و این فرایند بدون دخالت دولت به خوبی امکان‌پذیر است.  
وی توسعه کشت سویا در مناطق شمالی کشور با هدف کاهش وابستگی کشور به واردات روغن را از اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی بیان و پیش بینی کرد در سال زراعی جدید با احتساب تولید دانه کلزا ، حدود ۸۰۰هزار تن روغنی درکشور تولید شود.
به گزارش ایرنا پارسال ۶۷هزار تن دانه روغنی کلزا در خوزستان به قیمت تضمینی خریداری شد که از این حیث خوزستان رتبه دوم کشوری را کسب کرد.
کشت دانه روغنی کلزا که در سال‌های اخیر مورد استقبال کشاورزان خوزستانی قرار گرفته از نیمه نخست آبان شروع و در اردیبهشت برداشت آن همزمان با گندم شروع می‌شود.
در سال زراعی گذشته حدود ۶۲هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافت و در سال زراعی جاری قرار است سطح زیرکشت این محصول راهبردی به ۸۵هزار هکتار و تولید آن به ۱۰۰هزار تن برسد.
حدود ۹۰درصد روغن خوراکی مورد نیاز کشور از خارج تامین می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار