تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۲۰۶۷۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پل بعثت؛ یادآور نقش صنایع در پشتیبانی از دفاع مقدس
شرکت لوله‌سازی اهواز در سال‌های دفاع مقدس علاوه بر اعزام وسیع نیروی انسانی خود به جبهه‌ها در زمینه‌های ساخت تجهیزات نظامی، تعمیرات و امثال آنها نقش منحصر به فرد و به سزایی داشته‌ است.
  هر تاریخی باید مستندسازی شود و چه رویدادی مهم‌تر از دفاع مقدس که باید مستندسازی شده و به نسل‌های آینده منتقل شود. در این زمینه بحث مهندسی و صنعت جایگاه مهمی دارد.

همزمان با حضور رزمندگان در جبهه، کارکنان شرکت‌های صنعتی همچون لوله‌سازی اهواز به عنوان پشتیبان نیز شانه به شانه رزمندگان برای حمایت از آنها فعالیت می‌کردند. این شرکت همچون سایر صنایع استان به سبب ساخت آلات و ادوات نظامی، موتور پشتیبان جنگ بود و نقش تأثیرگذار و سرنوشت سازی را در کمک‌رسانی به جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس داشت.

رزمندگان در دوران دفاع مقدس نیاز به بعضی تجهیزات و ادوات داشتند که در برخی شرکت‌های صنعتی اهواز تأمین می‌شد. یکی از این نیازها، لوله بود. در عملیات والفجر هشت سال ۶۴، برای عبور از اروندرود و ورود به خاک عراق تنها راه، ساخت پل بود. مهندسانِ خوزستانی تصمیم گرفتند به وسیله لوله یک پل روی اروندرودِ خروشان بزنند تا مرز را رد کنند و وارد خاک عراق شوند.

کارکنان شرکت لوله‌سازی اهواز در این شهرستان پنج هزار شاخه لوله ۱۲ متری را برای رزمندگان مهیا کردند و مهندسانِ جنگ نیز با تکنیک‌های حرفه‌ای و خاص این پنج هزار شاخه لوله را به پلی تبدیل کردند. زمانِ ساختِ این پل همزمان شد با روزِ بعثت پیامبر که پل را نیز به همین نام یعنی پل بعثت نام‌گذاری کردند.

عراقی‌ها متوجه همکاری شرکت لوله‌سازی اهواز با رزمندگان می‌شوند و این شرکت را دو مرتبه مقصد هدف‌هایش قرار می‌دهند. این شرکت در حملات بی‌رحمانه‌ای که به آن شد، ۲۲ شهید را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرد. از آنجایی که رژیم بعثی مطلع شده بود که این شرکت لوله‌هایی را برای ساخت سنگر و پل‌های در جبهه می‌سازد، در حملهٔ رژیم به این شرکت ،۲۲ شهید و ۵۲ نفر از کارکنان شرکت جانباز شدند.

همچنین واگذاری لوله‌هایی به قطر ۵۶ اینچ و به طول سه متر برای استفاده در شهر و استان به عنوان سنگر، همکاری با تیپ ۷۲ محرم برای تعمیر تانک‌های غنیمتی و آماده‌سازی آنها برای عملیات خیبر، ساخت پیستون‌های خمپاره ۸۰ و ۶۰ میلی‌متری، ساخت قطعات توپ‌های ۱۲۲ میلی‌متری، ساخت سنبه برای توپ‌های ۱۰۶ میلی‌متری، ساخت پیچ و مهره کولاس دار آرتوپ ۱۳۰ و ۱۲۲ میلی‌متری، چاپ و همکاری در رابطه با نقشه‌های محرمانه مناطق جنگی، ساخت موانع خرشیدی و حمل آنها به خط مقدم و ساخت تراکتور آبی، تأمین خدمات مالی و امکانات، خدمات رزمی ازجمله اعزام بسیجیان به جبهه و بسیاری فعالیت‌های دیگر ازجمله کارنامهٔ این شرکت در دوران جنگ تحمیلی است.

نقش لوله‌سازی در دفاع مقدس

شرکت لوله‌سازی اهواز در سال‌های دفاع مقدس علاوه بر اعزام وسیع نیروی انسانی خود به جبهه‌ها در زمینه‌های ساخت تجهیزات نظامی، تعمیرات، مهندسی و پشتیبانی مالی نقش منحصر به فرد و به سزایی داشته است.

علی خنیفر، مدیرعامل شرکت لوله‌سازی اهواز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: ساخت پنج هزار شاخه لوله ۱۲ متری برای ساخت پل بعثت بر روی رودخانه اروندرود در عملیات والفجر ۸ سال ۶۴، از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت لوله‌سازی اهواز است که می‌توان به آنها اشاره کرد.

وی می‌افزاید: همچنین واگذاری لوله‌هایی به قطر ۵۶ اینچ و به طول سه متر برای استفاده در مناطق جنگی به عنوان سنگر، ساخت پیستون‌های خمپاره ۸۰ و ۶۰ میلی‌متری، ساخت قطعات توپ‌های ۱۲۲ میلی‌متری، ساخت سنبه برای توپ‌های ۱۰۶ میلی‌متری، ساخت پیچ و مهره کولاس دار آرتوپ ۱۳۰ و ۱۲۲ میلی‌متری از جمله کارنامهٔ لوله‌سازی اهواز در کنار ۲۲ تن از شهدای آن در دوران دفاع مقدس است.

وی یادآور می‌شود: شرکت لوله‌سازی اهواز به عنوان پیشکسوت‌ترین شرکت در ساخت لوله در دوران دفاع مقدس همپای مردم و رزمندگان بود. به جرئت می‌توان گفت از جمله اقشاری که در دوران دفاع مقدس خوش درخشیده و حضور فعالی را به منصه ظهور رساندند، قشر کارگران خصوصاً کارکنان شرکت لوله‌سازی اهواز بودند. بسیاری از این زحمت کشان امروز در زمره شهدای استان خوزستان هستند که برای دفاع از میهن اسلامی با عزم راسخ به میدان نبرد با دشمن بعثی پا گذاشتند و به مقام رفیع شهادت نائل شدند.

به گفته مدیرعامل این شرکت، قشر کارگری شرکت لوله‌سازی اهواز و البته دیگر صنایع استان در دوران جنگ تحمیلی علاوه بر حضور در جبهه‌های نبرد با باطل، در کمک به فراهم‌سازی زیرساخت‌های جنگ همان‌طور که اشاره شد، فعال بودند و پروژه‌های بسیاری در این راستا در صنایع استان خوزستان به انجام رسید.

وی تأکید می‌کند: شرکت لوله‌سازی اهواز برندی در خاورمیانه است که از آسیب‌های حملات دشمن در امان نمانده است. در دوران جنگ تحمیلی کارگران این شرکت در خط تولید، زیر بمباران دشمن ایستادند و با این حضور مسئولانه خود نشان دادند که به اسلام، انقلاب اسلامی و خون شهدا پایبند هستند.

ضرورت اعتماد به نسل جوان متعهد و متخصص

شرکت لوله‌سازی اهواز با کارنامهٔ درخشانی که در دوران دفاع مقدس از خود برجای گذاشت، نشان داد در مقام یک صنعت هیچ‌گاه مسئولیتش نسبت به جامعه و این مرز و بوم را فراموش نکرده است.

وضعیت فعلی کشور که تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه آمریکا و جنگ اقتصادی را که علیه کشور راه انداخته است، کارکنان شرکت در سنگر صنعت دوباره از این تهدیدات فرصت ساخته و تهدیدات دشمن را خنثی کردند و تبلور این کار در پروژه ملی انتقال نفت گوره به جاسک متجلی شد.

در طول هشت سال دفاع مقدس لوله‌سازی اهواز به همراه واحدهای صنعتی استان امکانات جزئی و کلی مورد نیاز جنگ تحمیلی را تأمین کرده و از وابستگی کشور به غرب و اکثر کشورها جلوگیری کرد. بنابراین همان‌طور که افراد متخصص و کاردان لوله‌سازی به همراه تجهیزات تخصصی این صنعت در شرایط سخت جنگ تحمیلی اقدامات اساسی و تخصصی را در زمان جنگ داده‌اند و موجب بهت و حیرت همگان شده است، اکنون نیز با اعتماد به نسل جوان متعهد و متخصص نیز می‌توان بر سختی‌ها غلبه کرد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار