تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۲۰۶۶۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگرانی از کمبود تخت بیمارستانی با افزایش بیماران کرونا
 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در خوزستان، گفت: هیچ سیستم درمانی نمی‌تواند به تعداد بیماران، تخت بیمارستانی داشته باشد بنابراین در صورتی که تعداد موارد بیماری، فراتر از تاب و توان سیستم درمانی برود، مردم در پیدا کردن تخت دچار مشکل خواهند شد.

دکتر سیدمحمد علوی با اشاره به وضعیت قرمز خوزستان، اظهار کرد: آنچه از شواهد و قرائن به دست می‌آید و طبق وضعیت استان‌های دیگر، کرونا مجددا دارد خودش را نشان می‌دهد و پس از یک دوره رکود شاهد افزایش آمار بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان هستیم.

وی افزود: این وضعیت نشان می‌دهد نگرانی جدی در خوزستان وجود دارد. در فصل پاییز همراه با آنفلوآنزا، بیماری‌های فصلی، آلرژی‌ها و عفونت‌های ویروسی دیگری نیز شیوع می‌یابد. شاهد بازگشایی مدارس و اجتماعات دانش‌آموزان نیز هستیم و در تجمعات، شرایط انتقال‌ ویروس بیشتر می‌شود. همه این عوامل ما را نگران می‌کند که به وضعیت تیرماه و مردادماه برگردیم که چند بیمارستان پر از بیماران مبتلا به کرونا بودند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مردم باید بدانند هر گونه تجمع، مسافرت و یا شرکت در مراسم در افزایش آمار ابتلا به کرونا تأثیرگذار است. برای رسیدن به علل اصلی افزایش آمار باید به دو سه هفته قبل برگردیم و ببینیم در این مدت چه کاری کرده‌ایم. در دو سه هفته گذشته شاهد برگزاری تجمعات زیاد، بازگشایی مدارس و مسافرت‌ها بودیم که همه این عوامل ما را نگران می‌کند.

علوی گفت: علی‌رغم همه تبلیغاتی که در دنیا می‌شود، تاکنون واکسن یا داروی مؤثری برای کرونا تولید نشده است و فعلا آنچه بیان می‌شود کار تبلیغات شرکت‌های دارویی برای فروش بیشتر است.

وی عنوان کرد: در این شرایط، مهم‌ترین کار جلوگیری از ابتلا به این بیماری است که در این زمینه باید استراتژی "شفا" یعنی شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک رعایت شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با تأکید بر لزوم خودداری از حضور در اجتماعات و مکان‌های شلوغ گفت: مشاهده می‌کنیم مردم برای خرید ارزاق ارزان‌تر به بازارچه‌های محلی شلوغ می‌روند و سلامتی خود را مورد تهدید قرار می‌دهند.

علوی با اشاره به استفاده نکردن از ماسک توسط برخی از مردم، ادامه داد: مگر استفاده از ماسک چه کار سخت و شاقی است که برخی ماسک نمی‌زنند و بی‌محابا می‌گویند که ماسک نمی‌زنند و بیمار هم نمی‌شوند. در حالی که حتی یک جوان قوی و سالم، شاید در صورت ابتلا دچار مشکل خاصی نشود اما این بیماری را به افراد مستعد ابتلا به نوع شدید بیماری منتقل می‌کند و جان آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در فصل پاییز علل و عواملی وجود دارند که باعث می‌شوند از کرونا بیشتر بترسیم. آنفلوآنزا، عفونت‌های تنفسی فصلی، حساسیت‌های فصلی و مراجعه بیماران تنفسی پس از نخستین بارندگی، عواملی هستند که ما را نگران می‌کند. همچنین در فصل تابستان به دلیل گرما مردم کمتر از خانه خارج می‌شدند اما با خنک‌ شدن هوا در فصل پاییز، بیرون رفتن از منزل و موجهات افزایش می‌یابد.

وی گفت: در ابتدای شیوع ویروس، طبق اطلاعات چین عنوان می‌شد که افراد زیر ۴۰ سال و کودکان به این ویروس مبتلا نمی‌شوند در حالی که مشاهده کردیم که میانگین سنی ابتلا از بالای ۶۰ سال به حدود ۴۰ تا ۵۰ سال رسیده است و حتی کودکان و نوزادان به کرونا مبتلا شدند.

علوی بیان کرد: احتمال ابتلا برای همه وجود دارد و هیچ کس نمی‌تواند بگوید در مقابل ویروس ایمن است و به این عفونت مبتلا نمی‌شود. در ابتدا ایمنی گله‌ای مطرح شد اما پس از آن ثابت شد که احتمال ابتلای مجدد به کرونا نیز وجود دارد و حتی مشخص نشده است که این ایمنی برای مدت کوتاهی ایجاد می‌شود یا خیر.

وی تصریح کرد: هیچ بیماری چهره ثابتی ندارد و تحت تأثیر شرایط اقلیمی، رفتارها و متغیرهای دیگر قرار می‌گیرد. بنابراین هر لحظه ممکن است چهره متفاوتی از بیماری نشان داده شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بازگشایی مدارس و احتمال ابتلای دانش‌آموزان به کرونا در خصوص احتمال کمبود تخت بیمارستانی کودکان گفت: زمانی که موارد بیماری از تاب و توان سیستم درمان بالاتر برود دچار محدودیت می‌شویم.

وی افزود: بیمارستان‌ها به گونه‌ای ایجاد نشده‌اند که برای همه افراد جامعه تخت بیمارستانی وجود داشته باشد؛ هیچ سیستم درمانی نمی‌تواند به تعداد بیماران، تخت بیمارستانی داشته باشد بنابراین در صورتی که تعداد موارد بیماری، فراتر از تاب و توان سیستم درمانی برود، مردم در پیدا کردن تخت دچار مشکل خواهند شد به همین دلیل مرتبا از مردم می‌خواهیم به هشدارها توجه کنند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار