تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۲۰۶۶۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سالروز حمله تروریستی ۳۱ شهریور/ تیری که به سنگ خورد
اگر چه تروریست‌ها و حامیان بین‌المللی آنها با حمله به مراسم رژه اهواز در ۳۱ شهریور ۹۷ قصد به چالش کشیدن امنیت کشور را داشتند اما با آگاهی و بیداری مردم اهواز راه به‌جایی نبردند.
سالروز حمله تروریستی ۳۱ شهریور|  تیری که به سنگ خورد

 حوالی ساعت ۹ صبح شنبه سی و یکم شهریور ماه سال ۹۷ در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در بلوار قدس اهواز ، هنگامی که نیرو‌های مسلح در حال رژه بودند، حمله خونینی رخ داد.

5 تروریست مسلح که با پوشش لباس مبدل نظامی در جمع مردم حضور یافته بودند به سوی مردم و نیروهای نظامی رژه رونده شلیک کرده و درنهایت  ٢۴ تَن را شهید و بیش از ۶۰ تَن را زخمی کردند که شامل چند شهروند غیر نظامی و کودک نیز می‌شد.

هیات دولت به دلیل این جنایات هولناک در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد و پیکر پاک و مطهر شهدا با حضور جمعی از مسئولان کشوری و لشگری از جمله 2 نماینده رهبر معظم انقلاب وزیران دفاع، اطلاعات و بهداشت درمان و آموزش پزشکی، رئیس بنیاد شهید، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرمانده نیروی زمینی ارتش و تعداد دیگری از مسئولان نظام در اهواز تشییع شدند.

 گروه تروریستی داعش که توسط رژیم ایالات متحده آمریکا پرورش داده شد، این حمله را برعهده گرفت و با انتشار ویدیویی از تروریست‌های مهاجم آنها را در حال شعارهای تکفیری نشان داد.

این تروریست‌ها که اقدام به تیراندازی به سوی مردم و رژه نیروهای مسلح کرده‌ بودند با حمایت برخی کشورهای خارجی مامور به این حمله شدند و چهار نفر از خوزستان و یک نفر از استان‌های دیگر کشور بودند که همان روز به هلاکت رسیدند.

هویت تیم 5 نفره تروریستی وابسته به گروه‌های تکفیری و تحت حمایت کشورهای مرتجع عربی شناسایی و خانه تیمی این تروریست‌ها کشف و 22 نفر از عوامل پشتیبانی‌کننده و دخیل در حادثه تروریستی اهواز دستگیر شدند.

بنا بر اطلاعیه وزارت اطلاعات در دوم مهرماه ۹۷، از خانه تیمی این تروریست‌ها مواد منفجره، وسائل نظامی و امکانات ارتباطی کشف و ضبط شد.

 انتقام از داعش

 بامداد دوشنبه نه مهرماه ۹۷ یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه با شلیک 6 فروند موشک بالستیک زمین به زمین به مقر سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در شرق فرات در کشور سوریه به اقدام تروریستی داعش واکنش نشان داده و به مطالبه جدی مردم اهواز برای انتقام از تروریست‌ها پاسخ داد.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای با اعلام این خبر تاکید کرد: در پی جنایت تروریستی 31 شهریور ماه 1397 اهواز که به شهادت 25 تن و مجروح شدن 69 تن از مردم مظلوم و بی‌دفاع و نیروهای مدافع میهن اسلامی منجر گردید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استعانت از ذات اقدس باری‌تعالی، به‌نیابت از ملت سرافراز ایران و خانواده‌های معظم شهیدان، در لبیک به ندای مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) برای انتقام خون این شهدا، به‌ویژه کودک 4ساله و جانباز 70 درصد دفاع مقدس از تروریست‌ها و گوشمالی عوامل بزدل این حادثه، ساعت 2 بامداد امروز (دوشنبه 9 مهرماه) محل استقرار و تجمع تروریست‌های تکفیری تحت حمایت آمریکا و قارون‌های منطقه در شرق فرات در کشور سوریه را مورد ضربه موشکی قرار داد.

انتقاد از سهل‌انگاری

پس از این حادثه انتقادات بسیاری از استاندار خوزستان به عنوان رئیس شورای تامین استان شد؛ این حادثه در حالی رخ داد که شهرستان اهواز ۱۸ ماه بدون فرماندار اداره می‌شد و فعالان سیاسی و اجتماعی در این خصوص بارها انتقاد کرده بودند.


رئیس وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه «کمیسیون امنیت ملی این حادثه را پیگیری می‌کند» گفت: باید جلوی این سهل انگاری ها گرفته شود تا در آینده شاهد این اتفاقات نباشیم. آنهایی که مجروح شدند، می‌گفتند که اگر یک تفنگ در دست داشتند، جلوی این کار را می‌گرفتند، چون از صحنه‌های بدتر از این در سوریه با پیروزی عبور کردند اما چون رژه بود آنها نمی‌توانستند تفنگ پر از فشنگ همراه داشته باشند.

 صدور حکم مبدوی تعدادی از متهمان به کوتاهی

غلامعباس ترکی دادستان نظامی‌ استان تهران اخیرا درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه تروریستی اهواز اظهار کرد: در این حادثه عوامل جنایتکار وابسته به گروهک‌های تکفیری با تیراندازی‌های بی هدف، جمعی از مردم را به گلوله بستند و نهایتاً با تیراندازی نیرو‌های نظامی و انتظامی حاضر در صحنه به هلاکت رسیدند.

وی ادامه داد: این افراد فریب خورده فکر می‌کردند که با این جنایت، می‌توانند اقتدار نیرو‌های مسلح را خدشه‌دار کنند، اما این حادثه عزم مدافعان امنیت را برای اضمحلال گروه‌های تکفیری راسخ‌تر کرد و بساط آنان را برچید.

دادستان نظامی‌ استان تهران در پاسخ به سؤالی درباره نتایج رسیدگی به پرونده این حادثه گفت: همان گونه که رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدای این حادثه تروریستی تأکید کرد، از همان ابتدا رسیدگی دقیق و قاطع به قصور و تقصیر‌ها در وقوع این حادثه در دستور کار دادسرای نظامی تهران قرار گرفت.

ترکی افزود: بر همین اساس در مورد تعدادی از متهمان که مرتکب کوتاهی شده بودند، پرونده با صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست به دادگاه ارسال شد.

این مقام قضایی گفت: جلسات محاکمه تعدادی از متهمان، هفته قبل به پایان رسید و حکم بدوی نیز صادر شده که البته این حکم قابل اعتراض است، همچنین در جریان تیراندازی چندین تن از مهاجمان کشته و زخمی شدند و پس از آن موضوع هم چندین نفر در حادثه دستگیر شدند.

 فرمانده سپاه ولیعصر (عج) خوزستان در خصوص این حمله گفت: اقدام تروریستی در شهر اهواز یکی از اقدامات دشمنان برای به چالش کشیدن امنیت ما بود اما راه به جایی نبرد زیرا مردم ما بیدار و آگاه هستند.

بنا بر این گزارش، خبرنگاران و عکاسان رسانه‌ها و از جمله خبرگزاری فارس که در صحنه حضور داشتند، با رشادت‌های شجاعانه خود نقش مهمی در ضبط و انتشار این حمله تروریستی و رسوا کردن دشمنان قسم خورده این مرز و بوم داشتند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار