تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۲۰۶۶۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکل اول خوزستان فاضلاب است/ تخصیص ۱۰۰ میلیون یورو
 مدیرعامل آبفای خوزستان گفت: مشکل اول خوزستان بحث فاضلاب است و برای سال ۹۹، اعتباری به میزان ۵۰ میلیون یورو و سال آینده نیز ۵۰ میلیون یورو دیگر اختصاص داده شد.

  صادق حقیقی پور در نشست مانور بزرگ لایروبی و رفع انسداد شبکه فاضلاب اهواز و شهرستان کارون، اظهار کرد: مشکل اول خوزستان بحث فاضلاب است و همه سیل ۹۸ و بارندگی آذرماه سال گذشته در اهواز را به خاطر می‌آورند.

وی افزود: فاضلاب معضل اول استان به شمار می‌رود که با تلاش نمایندگان مجلس، وزارت نیرو، مسئولان استانی و نماینده ولی‌فقیه مسائل فاضلاب خوزستان در سطح کلان کشور مطرح شد.

مدیرعامل آبفا خوزستان تصریح کرد: برای سال ۹۹، اعتباری به میزان ۵۰ میلیون یورو و سال آینده نیز ۵۰ میلیون یورو دیگر اختصاص داده شده است.

حقیقی پور ادامه داد: مقرر شد تا با این اعتبارات، مشکلات و مسائل فاضلاب اهواز به نحو مطلوبی حل شود تا رضایتمندی مردم جلب خواهد شد و از معضلاتی که سال‌های گذشته درگیر آن بودیم، رهایی پیدا کنیم.

وی عنوان کرد: هم اکنون مراحل مناقصه پکیج صندوق توسعه در حال انجام است و فراخوان ارزیابی کیفی آن برگزار شد.

مدیرعامل آبفا خوزستان یادآور شد: سه پیمان مجزا برای فاضلاب شرق اهواز، فاضلاب غرب اهواز و توسعه و بهسازی ایستگاه‌های پمپاژ داریم.

حقیقی پور اضافه کرد: این برنامه‌ای است که زمان اجرای آن حدود سه سال پیش‌بینی شده است و تا قبل از سرانجام رسیدن آن، مجبور به انجام یک سری اقدامات مسکنی برای حل مسائل و مشکلات بودیم.

وی بیان کرد: مانور بزرگ لایروبی در شهر اهواز برگزار می‌شود. البته هر ساله این کار را در شهرهای دیگر استان از جمله آبادان، بندر امام، ماهشهر، سوسنگرد و هویزه انجام می‌شد ولی امسال تصمیم گرفته شده است تا در ابعاد بسیار بزرگ‌تر این کار را برای اهواز انجام دهیم.

مدیرعامل آبفا خوزستان گفت: در ۶ ماه گذشته حوادثی در اهواز رخ داد که آنها را به طور دقیق بررسی کرده و با استاندار خوزستان در این خصوص صحبت شد تا با یک برنامه‌ریزی و با اقدامات کوچک ضربتی و جهادی بخشی از مشکلات را حل کنیم تا به این صورت سیستم دفع فاضلاب آمادگی لازم را برای زمستان پیش رو داشته باشد.

حقیقی پور عنوان کرد: در شهر اهواز شبکه جمع آوری آب‌های سطحی وجود ندارد و وظیفه تخلیه باران‌های انتقالی هم بر دوش شبکه فرسوده فاضلاب است.

وی اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای میان شهردار و شورای شهر اهواز انعقاد شده است که در آن وضعیت جمع آوری فاضلاب در نظر گرفته شد و وظایف آبفا و شهرداری در زمینه دفع آب‌های سطحی مشخص و اقدام شده است و امید می‌رود تا قبل از فرارسیدن فصل بارندگی طبق تعهدات عمل کنند تا با بارش باران رحمت الهی شاهد بروز مشکلات سال‌های قبل نباشیم.

مدیرعامل آبفا خوزستان بیان کرد: این مانور در دو هفته و ۸۰ نقطه شناسایی شده در شهر اهواز به وسیله ۳۰ دستگاه ماشین آلات عملیاتی شرکت آب و فاضلاب خوزستان از جمله مکنده و جنتکس انجام می‌شود.

حقیقی پور یادآور شد: در انجام این مانور استان‌های معین مانند چهارمحال و بختیاری، قزوین، لرستان و فارس نیز همکاری دارند که امید است کمک شایانی را برای مردم اهواز داشته باشیم.

وی خبر داد: حدود ۳۰۰ کیلومتر لایروبی شبکه فاضلاب دیده شده و ۲۰ ایستگاه پمپاژ اصلی شهر نیز جز اهداف اجرای این طرح هستند.

مدیرعامل آبفا خوزستان یادآور شد: تمام هدف ما این است که ریزش فاضلاب به رودخانه کارون روزانه کاهش پیدا کند. سال ۹۷ تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز را راه‌اندازی و وارد مدار کردیم.

حقیقی پور اضافه کرد: امید می‌رود در طرح مقام معظم رهبری و بسته صندوق توسعه نیز کلکتورهای تصفیه‌خانه شرق اهواز را انجام دهیم و خوراک تصفیه‌خانه را فراهم می‌کنیم که نتیجه آن حذف منهول پمپ‌های بسیاری در شهر اهواز و جلوگیری از ورود حداقل ۳۵ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه‌روز به رودخانه کارون است.

وی در پایان گفت: در منطقه غرب اهواز نیز شروع عملیات اجرایی تصفیه‌خانه را داریم که با وجود تحریم‌های ظالمانه اما با عنایت مسئولان استان مراحل نهایی فاینانس آن نهایی شده است و با روی کار آمدن آن بتوانیم از ورود فاضلاب به رودخانه کارون جلوگیری و یک اقدام مهم محیط زیستی و بهداشتی را انجام دهیم.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار