تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۲۰۶۶۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صادرات کالاهای غیرنفتی از مرز چذابه افزایش می‌یابد
 فرماندار دشت آزادگان گفت: طی توافقی که روز گذشته( یکشنبه) با مقامات کشور عراق در مرز شیب انجام شد، قرار است ظرفیت صادراتی مرز چذابه به بیش از ۶۰۰ کامیون در روز افزایش یابد.

حمید سیلاوی افزود: در ابتدای فعالیت مرز چذابه، روزانه ۲۰ کامیون به سمت کشور عراق بارگیری می‌شد اما به مرور زمان این تعداد به روزانه بیش از ۲۰۰ کامیون رسیده است.

وی افزود: به‌منظور افزایش مراودات تجاری و توسعه صادرات غیرنفتی با کشور عراق، همه زیرساخت‌های چذابه بکارگرفته می‌شود.

فرماندار دشت آزادگان با اشاره به اینکه پیش از این تنها ۲ روز در هفته امکان صادرات کالا از طریق مرز چذابه به کشور عراق وجود داشت، گفت: طی یک هفته گذشته، این محدودیت رفع شده و در تمام طول هفته امکان بارگیری کامیون‌های حامل کالاهای ایرانی در مرز چذابه فراهم شده است.

سیلاوی با تاکید بر توسعه صادرات کالاهای ایرانی از مرز چذابه بیان‌داشت: با توجه به‌ظرفیت موجود در چذابه برای صادرات کالا، تلاش می‌شود تا برای توسعه صادرات از این گذرگاه مرزی هماهنگی‌ بیشتری با مقامات عراقی صورت گیرد.

وی گفت: مرز تجاری چذابه در پی شیوع بیماری کرونا از اسفندماه سال گذشته تا مردادماه امسال از سوی کشور عراق  مسدود بود. این مرز بعد از ایجاد امکانات لازم برای کنترل شرایط و رعایت پروتکل های بهداشتی مجددا بازگشایی شد.

فرماندار دشت آزادگان افزود:در این راستا رایزنی‌های زیادی انجام شد و چندین نشست با مسئولان محلی کشور عراق در استان میسان برگزار شد و صادرات کالاهای ایرانی از مردادماه آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد.

اواخر خرداد ماه جاری پیشنهاد بازگشایی مرز تجاری چذابه در نشست مشترک مسوولان محلی و گمرکی ایران و عراق که در پایانه چذابه برگزار شد مورد موافقت نهایی قرار گرفت و در نهایت این مرز تجاری در پنجم مرداد ماه گذشته پس از ۶ ماه تعطیلی ناشی از مخاطرات ویروس کرونا بازگشایی شد.

خوزستان با استان‌های میسان و بصره عراق روابط اقتصادی ، تجاری ، فرهنگی و آموزشی دارد.

بسیاری از بازرگانان و تجار خوزستانی تا قبل از بازگشایی مرزهای تجاری شلمچه و چذابه به ناچارکالاهای خود را از مرزهای پرویزخان در استان کرمانشاه و باشماق در استان کردستان صادر کردند که این روند هزینه‌ حمل و نقل کالا را افزایش داده بود.

پارسال حدود ۷۰۰میلیون دلار کالای غیرنفتی که بیشتر مصالح ساختمانی ، لبنیات ، مواد و کالای خانگی بودند از مرز تجاری چذابه به عراق صادر شد.

مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر (اروندرود) به‌تدریج از تیر۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق و از مهر همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات باز شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار