تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۲۰۶۶۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکلات تجاری مرز چذابه با تعامل طرف عراقی برطرف می‌شود
 معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه تعامل مقامات مرزی ایران و عراق در مرز چذابه از بروز برخی سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری می‌کند گفت: به منظور رفع مشکلات تجاری در این پایانه مرزی از مشارکت مقامات عراقی در بررسی موانع موجود استقبال می‌شود.

نوراله حسن زاده با اشاره به نشست مشترک مرزی بین مقامات ایرانی و عراقی با موضوع بررسی آخرین وضعیت مبادلات مرزی میان ایران و عراق که امروز در پایانه مرزی شیب (خاک عراق) برگزار شد، اظهارداشت: در این نشست شرایط موجود صادرات کالا به عراق بین مرزهای چذابه و شیب از توابع استان میسان عراق مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه‌داد: تعامل و همکاری مرزی بین ۲ طرف ایرانی و عراقی می‌تواند زمینه توسعه فعالیت‌های تجاری را در پی‌داشته باشد و به همین دلیل قرار است به‌منظور رفع مشکلات موجود در قالب هیاتی اعزامی از مقامات عراقی، فرآیند بارگیری کالاها به صورت میدانی بازدید شود.

این مقام مسئول در استانداری خوزستان با بیان اینکه بررسی این فرآیندها از ایجاد سوء استفاده‌های احتمالی از سوی برخی دلالان جلوگیری می‌کند، بیان‌داشت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از این پس نشست‌های هماهنگی مرزی مقامات محلی باید هر ۲ هفته یکبار برگزار شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تصریح‌کرد: شفافیت هزینه‌های مترتب بر صادرات کالاهای ایرانی در مرز چذابه ضروری است که در این زمینه گمرک استان، پایانه تجاری چذابه، فرمانداری دشت آزادگان و اتاق بازرگانی اهواز باید اقدام لازم را در دستور کار خود قرار دهند.

وی اضافه‌کرد:  طی ۲ هفته آینده، فرآیند اخذ هزینه‌های قانونی که طرف ایرانی از کامیون‌های عراقی دریافت می‌کند باید مکتوب به مقامات مرزی شیب عراق اعلام شود.

حسن زاده همچنین به تعهدات مقامات ایرانی برای تامین آب شرب مورد نیاز بازارچه مرزی شیب اشاره ‌کرد و گفت: این موضوع یکی از تعهدات طرف ایرانی است که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان یادآورشد: مقامات استان خوزستان آمادگی دارند تا موانع موجود در مسیر توسعه صادرات کالاهای ایرانی به کشور عراق را شناسایی و نسبت به رفع آنها تلاش کند که در این زمینه نیز از ظرفیت کارشناسی اتاق بازرگانی اهواز باید به شکل جدی استفاده شود.

وی خاطر نشان‌کرد: همچنین از اتاق بازرگانی اهواز خواسته شد تا بخشی از هماهنگی‌ها برای ایجاد تعامل بین مقامات ایرانی و عراقی را بر عهده بگیرد تا از بروز مشکلات بعدی در روند صادرات کالاهای ایرانی پیشگیری شود.

به گزارش ایرنا اواخر خرداد ماه جاری پیشنهاد بازگشایی مرز تجاری چذابه در نشست مشترک مسوولان محلی و گمرکی ایران و عراق که در پایانه چذابه برگزار شد مورد موافقت نهایی قرار گرفت و در نهایت این مرز تجاری در پنجم مرداد ماه گذشته پس از ۶ ماه تعطیلی ناشی از مخاطرات ویروس کرونا بازگشایی شد.

خوزستان با استان‌های میسان و بصره عراق روابط اقتصادی ، تجاری ، فرهنگی و آموزشی دارد.

بسیاری از بازرگانان و تجار خوزستانی تا قبل از بازگشایی مرزهای تجاری شلمچه و چذابه به ناچارکالاهای خود را از مرزهای پرویزخان در استان کرمانشاه و باشماق در استان کردستان صادر کردند که این روند هزینه‌ حمل و نقل کالا را افزایش داده بود.

پارسال حدود ۷۰۰میلیون دلار کالای غیرنفتی که بیشتر مصالح ساختمانی ، لبنیات ، مواد و کالای خانگی بودند از مرز تجاری چذابه به عراق صادر شد.

مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر (اروندرود) به‌تدریج از تیر۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق و از مهر همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات باز شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار