تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۲۰۶۵۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارگران پسماند اهواز خواستار تعیین تکلیف خود شدند
 حدود ۵۰ نفر از کارگران سایت مدیریت پسماند اهواز ، روز شنبه در اعتراض به مشخص نبودن تکلیف ۶ماهه پرداخت حقوق و مطالبات خود، مقابل ساختمان شهرداری و شورای اسلامی شهر اهواز حضور یافتند.

سایت دفن زباله اهواز به نام صفیره حدود ۱۲۰ کارگر برای تفکیک زباله دارد که تعداد زیادی از آنها را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند؛ زنانی که هر روز از نقاط مختلف شهر خود را به این سایت می‌رسانند تا با تفکیک بخشی از زباله‌های شهر درآمدی برای گذران زندگیشان به دست آورند.

با این وجود مسایل مختلف ازجمله بروز اختلف مالی میان پیمانکار و کارفرما، بروز بیماری کرونا و همچنین آتش سوزی‌های سریالی در این سایت سبب بیکاری گاه و بیگاه آنها و در نتیجه مشخص نبودن پرداخت حقوق آنها می‌شود.

به گفته یکی از کارگران زن این سایت، کارگران از اسفند پارسال تا اردیبهشت امسال که به دلیل شیوع ویروس کرونا بیکار شده‌اند هیچ حقوقی دریافت نکرده اند، حتی سنوات سال های گذشته هم به آنها پرداخت نشده است.

وی که خود را طوبی معرفی کرد افزود: در زمان شیوع کرونا بسیاری از کارمندان و کارگران مدیریت پسماند با وجود دریافت حقوق تعطیل بودند با این وجود پیمانکار به ما هیچ حقوقی پرداخت نکرد. پیمانکار در روزهایی که سایت تفکیک زباله را تعطیل اعلام می‌کند حقوقی برای ما در نظر نمی‌گیرد درحالیکه ما آمادگی حضور در محل کار را داریم.

این کارگر افزود: در تیر امسال نیز تنها ۱۰ روز اجازه حضور در محل کار را به ما دادند و پس از آن به دلیل آتش سوزی، تفکیک زباله تعطیل شد.

وی گفت: بیشتر کارگران این سایت زنان سرپرست خانوار هستند و پرداخت نشدن به موقع و کامل حقوق ضربه بسیار سنگینی به آنها وارد می کند؛ هم اکنون حتی در تامین ساده‌ترین نیازهای خود درمانده‌ایم. پیمانکار با مدیران سایت صفیره دچار اختلاف است و دود این اختلاف در چشم ما می‌رود.

رییس کمیسیون تحقیق ،نظارت و بازرسی شورای اسلامی شهر اهواز درخصوص وضعیت این کارگران بیان کرد: ۱۲۰ کارگر که بیشتر آنها را زنان سرپرست خانوار تشکیل میدهند ماه‌هاست که برای دریافت مطالبات تلاش می‌کنند اما تاکنون نتیجه ای نگرفته‌اند.

محمدرضا ایزدی افزود: پرداخت نشدن حقوق این کارگران زندگی را برای آنها سخت‌تر کرده است.

وی ادامه داد: به مدیرعامل سایت مدیریت پسماند پیشنهاد شد که نسبت به برکناری پیمانکار فعلی و تعیین یک پیمانکار جدید اقدام کند تا با پرداخت مطالبات این کارگران بخشی از مشکلات آنها حل شود.

تلاش برای مصاحبه با   پیمانکار سایت مدیریت پسماند شهرداری اهواز بی‌نتیجه ماند.

روزانه یک هزار تن زباله شهر اهواز به سایت پسماند اهواز منتقل می‌شود. در مدفن زباله‌های اهواز، قرار بود دفن بهداشتی پسماند به روش نیمه هوازی (فوکوئوکا) اجرا شود و پسماندها باید به روش خاصی در محلی موسوم به «سلول» دفن شوند و روی آنها چند لایه خاکریزی شود اما به دلیل رعایت نشدن اصول دفن، از حدود پنج سال پیش در فصل گرما با آتش سوزی وسیع روبه رو می‌شود که گاهی تا بیش از ۱۵ روز به طول می‌انجامد.

سایت جدید دفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای "صفیره" در بخش غیزانیه این شهرستان، از سال ۹۱ و با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند در منطقه "برومی" راهاندازی شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار