تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۲۰۶۵۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بلاتکلیفی پرونده 36 هزار کولر قاچاق سه ساله شد/ کولرها کجا توزیع می‌شوند؟
گذشت بیش از دو سال از کشف پرونده 36 هزار کولر قاچاقی و بیش از یک سال از عدم اجرای حکم مربوط به این پرونده سبب شد این پرونده حواشی زیادی را در استان خوزستان به دنبال داشته باشد.
 خرداد ماه سال 97  بود که خبر کشف 36 هزار کولر قاچاق در خوزستان با تلاش عوامل نیروی انتظامی در استان در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد به طور حتم کشف چنین محموله‌ای برای خوزستانی‌ها خوشحال کننده بود چراکه ورود این حجم از کولرها به بازار می‌توانست تاثیر بسزایی در قیمت غیرواقعی خرید و فروش کولرها بگذارد.

بر اساس این گزارش، پس از کشف این محموله، پرونده قاچاق 36 هزار کولرگازی خردادماه سال 97 تشکیل شد که پس از بررسی‌های فراوان و در فرآیند زمانی حداقل یک ساله حکم قطعی و لازم الاجرای آن صادر شد.

در این پرونده قاضی شعبه تعزیرات در استان خوزستان حکم به ضبط کلیه  36 هزار و 512 دستگاه کولر گازی و همچنین جریمه حدود 149 میلیارد تومانی شرکت ت.ن داد که البته این‌ها در کنار منع دوساله فعالیت این شرکت بوده است.

توقف اجرای حکم توسط وزیر دادگستری

سخنگوی تعزیرات حکومتی کشور در تاریخ 4/2/98 اعلام کرد این پرونده در مرحله اجرای حکم است، اما ناگهان 13 روز پس از صدور حکم قطعی در تاریخ 17/2/98 وزیر دادگستری طی نامه‌ای توقف 10 روزه اجرای حکم را جهت بررسی بیشتر خواستار شد و هنوز خبری از اجرا نیست.

اما سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در رابطه با علت توقف حکم توسط وزیر دادگستری اظهار کرد: با توجه به اینکه محکوم این پرونده معتقد بود تعدادی از مستندات وی در رسیدگی لحاظ نشده است، به دستور وزیر دادگستری که طبق آیین دادرسی کیفری و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارای این اختیارات است، مشاوران وی مسئوول بررسی این ادعا شدند.

وی افزود: در حال حاضر برای جلوگیری از تضیع حقوق احتمالی این فرد و اینکه مستندات ادعایی در رسیدگی لحاظ شده است یا خیر، پرونده به شعبه عالی تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

 

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: تمام وثائق و ضمانت‌های لازم برای اجرای احکام در اختیار سازمان تعزیرات قرار است و در صورتی که  دستور اجرای حکم این پرونده، قطعی و عملیاتی شود هیچ خللی در اجرای حکم این پرونده ایجاد نخواهد شد.

علت حکم توقف؟

نعمت الله بیراوندی مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان مرداد ماه امسال  در این رابطه گفت: من در این روند توقف پرونده 36  هزار کولر، اجحاف یا امر خلاف قانون و ضابطه‌ای را ندیده‌ام‌؛ وزیر دادگستری بنا به دلایلی که وی را به این اقناع رسانده، درخواست توقف اجرا را در دی ماه 98  از عالی‌ترین مقام قضایی کشور داشتند.

وی افزود: اجرا از لحاظ قانونی و همچنین وصول‌ها متوقف شده است که بنا به تشخیص دو نفر از معتمدین کشور یعنی وزیر دادگستری و ریاست قوه قضاییه است و من به عنوان مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان به این دو تصمیم احترام می‌گذارم و تا زمانی که تصویب بعدی فرا نرسد در این توقف باقی خواهیم ماند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان بیان کرد: در رابطه با اینکه فروش این 36 هزار کولر در استان باشد یا در مزایده به فروش برود، مرجع پاسخگو، سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی خوزستان خواهد بود.

حکم 36 هزار کولر قاچاق باید هرچه زودتر اجرا شود

حجت السلام صادق مرادی رئیس کل دادگستری خوزستان با بیام اینکه دادگاه مربوط به قاچاق 36  هزار کولر در سازمان تعزیرات حکومتی استان برگزار و حکم این پرونده صادر شد، گفت: در مورد این موضوع درخواست ماده 477 داده شد که به نظر ما آراء صادره صحیح بوده و حکم باید هرچه زودتر اجرا شود.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط گرمای تابستان بیش از 50 درجه استان لازم است  که در این مورد با دستور ویژه رسیدگی صورت گیرد و نفیاً یا اثباتاً اتخاذ تصمیم شود تا در صورت مخالفت، با اجرای حکم موضوع توقیف 36 هزار کولر، این کولر‌ها بین مردم استان خوزستان و با قیمت عادلانه توزیع شود.

اگرچه بعد از دستور توقف اجرای حکم از سوی وزیر دادگستری، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در تیرماه 98 عنوان کرد: هیچ مانع دستوری، حقوقی یا توجیه‌ای برای توقف اجرای حکم وجود ندارد، اما با اظهارات رئیس سازمان تعزیرات استان خوزستان در مردادماه امسال مبنی بر اینکه وزیر دادگستری در دی‌ماه سال گذشته درخواست توقف اجرای حکم را از عالی‌ترین مقام قضائی کشور داشت و اجرا از لحاظ قانونی و وصول‌ها بنا به تشخیص دو نفر از معتمدین کشور یعنی وزیر دادگستری و رئیس قوه قضائیه متوقف شده است، مشخص شده است پرونده در چه حالتی قرار گرفته است.

نامه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان به رئیسی

گذشت بیش از دو سال از کشف پرونده 36 هزار کولر قاچاقی و بیش از یک سال از عدم اجرای حکم  مربوط به این پرونده سبب شد این پرونده حواشی زیادی را  در استان به دنبال داشته باشد.

 

به همین دلیل شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خوزستان نیز شهریور امسال در نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه نوشت: از شما تقاضا داریم با یک اقدام سریع و قاطع به حواشی پرونده موسوم به 36 هزار کولرگازی قاچاق استان خوزستان، پایان دهید

  طبق اظهارات مسئوولان کشوری تعزیرات حکومتی، پرونده کشف 36 هزار کولر قاچاقی یکی از مهمترین کشفیات حوزه قاچاق کالا از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بوده است، این پرونده بزرگترین پرونده قاچاق در خوزستان و سومین در کشور است
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار