تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۲۰۶۵۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرمت خانه تاریخی افضل در شوشتر آغاز شد
مرمت خانه تاریخی افضل در شوشتر آغاز شد
  رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شوشتر گفت : کار حفاظت و مرمت خانه تاریخی افضل یکی از بناهای تاریخی دوره قاجاریه در شوشتر آغاز شد.

علی محمد چهار محالی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در طرح مرمت خانه تاریخی افضل ،حفاظت مد نظر  بوده و قرار است عوامل آسیب و بخش های آسیب دیده بنا کنترل و حفاظت شود.

وی افزود : اعتبار حفاظت و مرمت این بنای تاریخی شوشتر حدود ۷۰۰ میلیون ر یال است که از محل اعتبارات استانی تامین شده است .

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شوشتر ادامه داد : خانه افضل دارای تزیینات و آرایه های معماری چشم نوازی است و از بخش های مختلفی نظیر شبستان ، شوادون ، اصطبل و نیز اتاق های متعدد تشکیل شده است.

وی افزود : مالک این بنا در نظر دارد در آینده آن را به کارگاه احرامی بافی تبدیل کند .

شهرستان شوشتر دارای حدود ۳۵۰ اثر ثبت ملی و ۱۳ سند تاریخی در فهرست میراث فرهنگی و یک اثر ثبت جهانی است.

این شهر با بیش از ۱۰۰ بنای آبی تاریخی متعلق به دوران مختلف از شهرهای کهن ایران است و شاهکارهای مهندسی آب در این شهرستان، شوشتر را به عنوان موزه مهندسی آب در جهان تبدیل کرده است. 

سازه های آبی تاریخی شوشتر مجموعه ای به هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره گیری بیشتر از آب رودخانه استفاده می شدند.؛ در سفرنامه ژان دیولافوآ باستان شناس فرانسوی از مجموعه سازه های آبی شوشتر به عنوان بزرگ ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است. 

آثار باستانی این سازه های آبی ،با عنوان «نظام آبی تاریخی شوشتر» به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار