تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۲۰۶۴۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر هیات رزمندگان:
تناسبی بین المان‌های شهری و سرمایه‌های معنوی دزفول وجود ندارد
 مدیر هیات رزمندگان اسلام شهرستان دزفول با اشاره به مقاومت مردم این شهرستان در دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: دزفول پایتخت مقاومت ایران و کلکسیونی از دفاع مقدس است ولی متاسفانه تناسبی بین المان‌های شهری و سرمایه‌های معنوی این شهرستان وجود ندارد.

 سید عزیزالله پژوهیده روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دفاع مقدس با بیان اینکه سرمایه‌های معنوی دزفول به ویژه در حوزه دفاع مقدس مغفول مانده‌اند، افزود: بیمارستان زیرزمینی یازهرا و قطعه دست و پای شهرستان دزفول در هیچ جای دنیا نظیر ندارند ولی هنوز اقدام لازم برای معرفی و استفاده بهینه از این اماکن به عنوان نمادهای دفاع مقدس شهرستان دزفول صورت نگرفته است.

وی افزود: قرارگاه جهادی سفیران ایثار آمادگی دارد بیمارستان زیرزمینی یازهرا(س) دزفول را برای بازدید عموم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام هفته دفاع مقدس مهیا کند.

مدیر هیات رزمندگان اسلام شهرستان دزفول با انتقاد از کوتاهی‌ها در حق شهدا و نپرداختن به نمادهای دفاع مقدس دزفول گفت: با وجود پیگیری‌های فراوان هنوز عنوان شهید به نام برخی خیابان‌های دزفول اضافه نشده است.

وی افزود: هنوز مکانی به نام مدافعان حرم یا رزمندگان اسلام در شهر دزفول نداریم که انتظار می‌رود در کمیسیون نامگذاری اقدامی در این زمینه صورت گیرد.

لزوم پرداختن به فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان یک سرمایه معنوی

پژوهیده با انتقاد از پرداخت ناکافی به دفاع مقدس و رشادت‌های رزمندگان و شهدا گفت: برخی رزمندگان درگیر اسپری و ویلچر هستند و به دلیل مشکلات مالی توان خرید داروهای خود را ندارند و کمک معیشتی دریافت می‌کنند.

وی پرداختن به فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان یک سرمایه معنوی را ضروری خواند و افزود: یک بازیکن فوتبال در شهرستان دزفول روزی ۱۰ میلیون تومان دستمزد از بیت المال و تیم پایتخت می‌گیرد ولی جانباز و قهرمان ما مشکل معیشتی دارد.

مدیر هیات رزمندگان اسلام شهرستان دزفول با انتقاد از وضعیت تابلوهای شهدا اظهارداشت: فرهنگ ایثار و شهادت جای محافظه کاری ندارد؛ ما حتی در حفظ ظاهر نیز موفق نبوده و تابلوهای شهدای ما وضعیت نامناسبی دارند.

پژوهیده با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، ایثارگران و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس گفت: مقاومت و ایستادگی مردم دزفول در این دوران زبانزد بود ولی متاسفانه اکنون حتی مردم این شهرستان هم این حماسه‌ها را به خوبی نمی‌شناسند. 

وی از دفاع مقدس به عنوان گنج یاد کرد و با بیان اینکه هنوز از ظرفیت‌های این دوران به خوبی استفاده نشده است، افزود: شهرستان دزفول از ابتدای انقلاب تاکنون ۲ هزار و ۶۱۲ شهید تقدیم میهن اسلامی کرده که ۴۰۰ نفر از آنها زن هستند.

مسوول قرارگاه جهادی سفیران ایثار دزفول اظهارداشت: شهرستان دزفول یکهزار و ۵۹۴ شهید دفاع مقدس، ۸۹۹ شهید موشکی، هشت شهید مدافع حرم، ۲۹ شهید انقلاب اسلامی و ۸۶ شهید حوادث امنیتی و تروریستی تقدیم کرده است.

وی با اشاره به وجود ۴۹۵ آزاده و سه هزار و ۶۵۱ جانباز از جمله ۳۵۰ جانباز شیمیایی در دزفول افزود:  ۱۲ هزار و ۳۰۰ رزمنده از دزفول به جبهه اعزام شد که اغلب آنها چندین بار تجربه حضور در جنگ را داشتند.

پژوهیده بیان کرد: خانواده دارای سه، چهار و هفت شهید و خانواده‌هایی در دزفول وجود دارد که فرزند شهید دفاع مقدس، شهید عملیات تروریستی و شهید انقلاب اسلامی تقدیم کشور کرده‌اند.

وی با اشاره به حضور لشکر هفت ولیعصر (عج) این شهرستان در ۱۴ عملیات مهم و سرنوشت‌ساز افزود: فرزندان دزفول مانند سرداران شهید سوداگر و صبور به عنوان فرمانده در یگان های دیگر حضور داشتند و برای کشور جانفشانی کردند.

شهادت ۹۰ نفر بر اثر اصابت یک گلوله توپ در مرکز شهر دزفول

مدیر هیات رزمندگان شهرستان دزفول با بیان اینکه شهید ملک محمد کرمی با ۱۳ سال سن خردسالترین و کرم خاکسار محمدی و علی کمیلی‌فر با ۶۰ و ۶۱ سال سن مسن‌ترین شهیدان دفاع مقدس دزفول بودند، گفت: احسان الله کاسب‌زاده با ۶ ماه سن خردسال‌ترین و حمزه خادم امام با ۸۹ سال سن مسن‌ترین شهید موشکی شهرستان در دوران دفاع مقدس بودند.

وی با اشاره به شهادت ۱۰ شهید دزفولی قبل از آغاز جنگ در عملیات بمب گذاری و در مرزهای کشور گفت: ۹۰ نفر با یک اصابت یک گلوله توپ در نزدیکی میدان مثلث دزفول به شهادت رسیدند.

پژوهیده افزود: شهادت این افراد در مرکز شهر دزفول نشان می‌دهد مردم این شهرستان، نه تنها شهر را در ایام جنگ ترک نکردند بلکه به پشتیبانی از رزمندگان پرداختند. 

مدیر هیات رزمندگان اسلامی دزفول با بیان اینکه نماز جمعه این شهر حتی یک روز در دفاع مقدس تعطیل نشد، اظهارداشت: حضور آیت الله قاضی در شهر و اقامه نماز جمعه باعث دلگرمی رزمندگان بود.

وی وجود پایگاه چهارم شکاری و تیپ ۲ زرهی در دزفول را از عوامل بمباران این شهر توسط دشمن بعثی دانست و افزود: ارتباط قوی بین شهر و روستاهای اطراف دزفول وجود داشت و این اماکن بارها توسط هواپیماهای دشمن بمباران ‌شدند. 

پژوهیده پیش گرفتن مردم از مسوولان را عامل موفقیت در دفاع مقدس خواند و بیان کرد: نخستین مکانی که توسط رژیم بعثی در سال ۵۹ مورد تعرض قرار گرفت پایگاه چهارم شکاری دزفول بود.

وی افزود: شهری که زیر توپخانه دشمن قرار گیرد را سقوط کرده می‌گویند ولی دزفول با وجود اینکه در تیررس توپخانه دشمن بود سقوط نکرد؛ این شهر در نهایت بعد از عملیات فتح المبین از برد توپخانه دشمن خارج شد.

مسوول قرارگاه جهادی سفیران ایثار دزفول گفت: مذهبی بودن دزفول، فرهنگ علوی و عاشورایی و بهره مندی مردم این شهرستان از علمایی نظیر آیت الله شیخ انصاری و آیت الله قاضی از عوامل سقوط نکردن دزفول در جنگ تحمیلی بودند.

وی افزود: در هیچ کشوری روز نخست جنگ را جشن نمی‌گیرند ولی در ایران با توجه به اینکه این جنگ را دفاع مقدس می‌دانیم، آغاز آن را جشن می‌گیریم.

آغاز مرحله دوم طرح جانبازیار در هفته دفاع مقدس 

مدیر هیات رزمندگان اسلام شهرستان دزفول همچنین درخصوص برنامه‌های هفته دفاع مقدس گفت: با توجه به شیوع کرونا اغلب برنامه‌ها امسال در قالب کارهای جهادی اجرا می‌شوند. 

وی افزود: برگزاری دومین مرحله رزمایش سفیران ایثار، دیدار با خانواده رزمندگان متوفی، خانواده شهدا و جانبازان، توزیع کتاب دفاع مقدس، غبارروبی مزار شهدا و توزیع ماسک از برنامه‌های هفته دفاع مقدس می‌باشند.

پژوهیده با بیان اینکه مرحله دوم طرح جانبازیار به مناسبت هفته دفاع مقدس آغاز می‌شود، اظهارداشت:  این طرح نزدیک به ۲ ماه است که برای نخستین بار در سطح کشور در دزفول آغاز شده است.

وی افزود: مرحله نخست این طرح ویژه جانبازان شیمیایی بالای ۲۵ درصد بود که تاکنون ۱۰ نفر جانباز در آن ثبت نام کرده و به همین تعداد جانبازیار جذب شده است.

مسوول قرارگاه جهادی سفیران ایثار دزفول گفت: مرحله دوم طرح جانبازیار ویژه جانبازان قطع نخاعی و افراد نابینا است که در هفته دفاع مقدس آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه در این طرح امور جانبازان انجام و تکریم می‌شوند، افزود: هماهنگی‌های لازم با سازمان نظام پزشکی، آزمایشگاه دکتر مجدیان و انتقال خون دزفول صورت گرفته تا درصورت نیاز جانباز به انجام آزمایش، نیرو از این مراکز به منزل جانباز مراجعه و نمونه گیری و سایر اقدامات را انجام دهند.

پژوهیده با انتقاد از همکاری نکردن برخی ادارات در تخصیص امکانات برای طرح جانبازیار گفت: جانبازیاران در هفته دفاع مقدس تجلیل خواهند شد.

وی با بیان اینکه خبرنگاران نگاه تیزبین جامعه هستند، گفت: قدرت قلم خبرنگاران زیاد است و انتظار می‌رود از این قدرت در راستای حمایت از مظلومین استفاده شود.

پژوهیده نگاه مطالبه گری همراه با رعایت انصاف را لازمه کار خبرنگاری دانست و افزود: متاسفانه اغلب خبرنگاران در کار خود جامعیت ندارند و از یک باند یا جناح خاص حمایت می‌کنند و کمتر به مسایل جامعه می‌پردازند.

هفته دفاع مقدس از ۳۱ شهریورماه سالروز آغاز جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹ آغاز می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار