تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۲۰۶۴۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آغاز عملیات هفت پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی در اهواز
 معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: عملیات اجرایی هفت پروژه طرح اضطراری جمع‌آوری آب‌های سطحی شهرداری اهواز روز پنجشنبه از خیابان نخلستان ، کوی معین زاده این شهر آغاز شد.

علیرضا عالیپور بیان کرد: خط انتقال اصلی و تخلیه کننده آب‌های سطحی مناطق شهرک دانشگاه، بخشی از شهرک رزمندگان، کوی مجاهد، کوی بهارستان و کوی معین زاده به سمت رودخانه کارون، در خیابان نخلستان کوی معین زاده واقع است.

وی افزود: پروژه خط انتقال خیابان نخلستان اهواز با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار ، شامل ۲ پمپ ۱۲ اینچ ۵۸ کیلو وات و خط انتقال پلی اتیلن به قطر ۷۱۰ میلیمتر و به طول ۸۵۰ متر، تا یک ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: بارندگی‌های فصل پاییز و زمستان سال ۹۸ ، موجب انسداد مسیر تخلیه آب در برخی نقاط ، و آبگرفتگی ۱۵ روزه این مناطق شد.

عالیپور ادامه داد: در این طرح جامع، آب‌های سطحی خطوط فرعی از طریق یک جمع کننده (کلکتور)، جمع‌آوری و مستقیم وارد رودخانه میشود؛ این خط بدون انشعاب است و به جای بازگشت به ایستگاه پمپاژ وارد رودخانه می شود تا مانع آبگرفتگی در این مناطق شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز افزود: خط انتقال در این منطقه ضعیف بود و تنها برای جریان فاضلاب و نه آب‌های سطحی، طراحی شده بود و درگذشته آب‌های سطحی تنها به سمت ایستگاه پمپاژ منتقل می‌شد.

وی بیان کرد: در این طرح از ساختمان ایستگاه پمپاژ استفاده ، و پمپ‌های شهرداری در آن نصب، و یک خط انتقال برای هدایت آب‌های سطحی به سمت رودخانه ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه این خط  فقط در مواقع بارندگی که نسبت باران به فاضلاب ۵۰ به یک می‌شود استفاده خواهد شد افزود:در این طرح به نوعی شدت جریان رودخانه باعث دفع فاضلاب شده که به نوعی خود پالایش بیولوژیک را انجام می‌دهد.

عالیپور ادامه داد: بدیهی است که در سطح جامع نباید فاضلاب وارد رودخانه شود و شبکه دفع آب‌های سطحی یک شبکه کاملا مستقل از شبکه فاضلاب باید باشد اما این کار اعتبار زیادی می‌خواهد و به دلیل کمبود اعتبار از این طرح استفاده شد.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به اینکه حدود ۲۲ پروژه خط انتقال و جمع‌آوری کننده آب‌های سطحی در اهواز اجرا می‌شود افزود: امروز عملیات ساخت هفت پروژه آغاز شد و ۱۵ پروژه دیگر در روزهای آینده آغاز به کار کرده و تا یک ماه آینده بهره‌برداری خواهند شد؛ ۲۰ پروژه تقویت ایستگاه پمپاژ نیز به تدریج اجرا میشود.

وی گفت: با اجرای این پروژه‌ها بالغ بر ۷۰د درصد آبگرفتگی در اهواز در نقاطی که باعث نارضایتی مردم در زمان بارندگی شده بود برطرف خواهد شد.

عالیپور بیان کرد: کار لایروبی شبکه فاضلاب اهواز نیز با مشارکت شهرداری اهواز و آبفا با ۳۰ میلیارد ریال در حال انجام است.

وی گفت: ۴۴ پروژه خط انتقال فاضلاب و تقویت ایستگاه پمپاژ با اعتبارر ۷۰۰میلیارد ریال در اهواز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: احداث ایستگاه پمپاژ کاملا مستقل کوی علوی اهواز که طبق طرح جامع ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص یافته در دستور کار شهرداری اهواز است که تا چندروز دیگر برنده مناقصه آن اعلام می شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار