تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۲۰۶۴۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ترمز شرکت‌های خودروسازی کشیده می‌شود؟
اگر برای آرام سازی امواج متلاطم بازار خودرو تصمیم قاطعی گرفته نشود، عواقب غیر قابل جبرانی برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت.
  هر روزی که می‌گذرد بازار خودرو ملتهب‌تر شده و قیمت‌ها افزایش بیشتری دارند تا جایی که به نظر می‌رسد نابسامانی این بازار به یکی از غده‌های سرطانی اقتصاد ایران تبدیل شده است و اگر برای آرام سازی امواج متلاطم بازار خودرو تصمیم قاطعی گرفته نشود این مساله  می‌تواند عواقب غیرقابل جبرانی برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد، چرا که زمانی یک فرد با سرمایه‌ای ۱۰۰ میلیون تومانی می‌توانست یک تغییر نسبتا محسوس در زندگی خود ایجاد کند و حتی یک ماشین مدل بالا  برای خود تهیه کند، اما در این بخش از تاریخ کشور تنها باید با آن یک پراید بخرد!

مستندات حاکی از آن است که وجود وزارتخانه‌ای بی سکاندار راه را برای موج سواری بیشتر شرکت‌های خودروسازی هموار تر کرده است و این شرکت‌ها  به صورت یک طرفه تنها سود و زیان خود را در نظر گرفته و به باورشان مردم باید مانند یک ربات تابع افزایش قیمت  ناگهانی و هر چند ماه، یک‌بار محصولات آنها باشند. اخیرا نیز شورای رقابت در اقدامی قابل تامل به شرکت‌های خودروساز مجوز افزایش  هر سه ماه یک بار  قیمت خودروی تولیدی خود که کیفیت چندانی هم ندارند را صادر کرده است.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در مصاحبه ای اعلام کرده بود که اگر خودروسازان خواستار تغییر قیمتی محصولات خود آن هم هر سه ماه یک بار باشند باید درخواست خود را به وزارت صنعت اعلام و با دریافت میزان تورم بخشی از بانک مرکزی تصمیم نهایی در مورد تغییر قیمت ها توسط ستاد تنظیم بازار گرفته شود،  بنابر این به نظر می‌رسد که شورای رقابت یک چک سفید امضا را در اختیار شرکت‌های خودروسازی قرار داده تا بتوانند هر مبلغی که می‌خواهند به حساب جیب مردم روی آن یادداشت کنند و طبعا  اگر وزیر صنعت، معدن و تجارت سریعا به مجلس معرفی نشود داستان  قیمت‌های خودرو از این نیز تلخ تر خواهد شد.

آیا مجلس افسار شرکت های خودروسازی را خواهد کشید؟/سرنوشت قیمت خودرو در دست بهارستان نشین ها

نرخ خودرو بر قیمت همه کالاهای مصرفی تاثیرگذار است/ مجلس به افزایش بی رویه قیمت خودرو ورود خواهد کرد

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  بی ثباتی بازار خودرو و افزایش قیمت  هر چند ماه یک‌بار این محصول مورد نیاز مردم اظهار کرد: افزایش بی رویه قیمت اتومبیل با هدف ایجاد ثبات اقتصادی در کشور کاملا منافات داشته و منطقی نیست و بهتر است آقایان تصمیم گیرنده در ابتدا به عواقب تصمیمات خود بیشتر فکر کنند، چرا که خودرو یک الگو بوده و هرگونه تغییر و نوسان در نرخ آن بر قیمت همه اجناس و کالاهای مصرفی مردم تأثیر می‌گذارد.

 وی  بیان کرد: قیمت خودرو باید هر دو سال یا نهایتا هر یکسال یک‌بار مورد بازنگری قرار گیرد و  بنابراین تصمیمات  شورای رقابت به نابسامانی بازار خودرو دامن می‌زند، قطعا مجلس و کمیسیون صنایع در اولین فرصت به موضوع افزایش بی رویه و زودهنگام قیمت خودرو ورود خواهند کرد.

 همچنین مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو  با باشگاه خبرنگاران جوان با انتقاد از اینکه در شرایطی که بازار خودرو دچار تلاطم جدی شده وزارت صمت با سرپرست اداره می‌شود، گفت: قیمت‌ خودرو در سایه عدم نظارت مناسب  روند افزایشی داشته و دولت نیز این بازار را رها کرده است. یکی از مواردی که  دولت باید به آن ورود جدی داشته باشد بحث دلال‌بازی در این بازار است. دست دلالان باید از این بازار کوتاه شود.

 عملکرد شرکت‌های خودروسازی کل صنایع کشور را زیر سوال برده است/ صنعت خودرو به نماد بی کیفیتی محصول ایرانی تبدیل شده است

اکنون به نظر می‌رسد که مجلس با تدوین  و اعلام وصول طرحی تحت عنوان «طرح تحول بازار صنعت خودرو» سعی دارد تا افسار گران فروشی شرکت‌های خودروسازی را کشیده و راه را بر رانت خواران و سوداگران این حوزه سد کند.  البته پیش از این نیز نمایندگان در دوره‌های پیشین پارلمان چنین طرح هایی ارائه کرده بودند که اقبال چندانی نداشتند و نتوانستند بازار خودرو را سامان ببخشند.

حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو گفت: به نظر می‌رسد که در صورت تصویب این طرح بسیاری از مشکلات حوزه خودرو حل شود، البته این امر نیازمند اجرای خوب آن است. متأسفانه صنعت خودرو به نماد بی کیفیتی محصول ایرانی تبدیل شده است و ما مصمم هستیم که این طرز تفکر را تغییر دهیم، چرا که عملکرد شرکت‌های خودروسازی کل صنایع کشور را زیر سوال برده است.

آیا مجلس افسار شرکت های خودروسازی را خواهد کشید؟/سرنوشت قیمت خودرو در دست بهارستان نشین ها

وقتی  کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شود، بازار به هم می‌ریزد/ عرضه خودرو در بازار بورس؟

روح الله ایزد خواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به طرح جدید مجلس  در راستای  تحول در بازار خودرو اظهار کرد: در حال حاضر کشور ظرفیت تولید خودرو را دارد، اما به‌دلیل توزیع غیرشفاف این محصول، بازار فروش خودرو دچار آسیب‌های فراوان شده ‌است. وقتی خودرو که یک کالای مصرفی‌ است، به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شود، بازار به هم می‌ریزد و آشفته می‌شود.

ایزدخواه افزود: بر این اساس، طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک، با همکاری اندیشکده‌ها و منتقدان، در مجلس آماده شده است و بعد از اعلام وصول در کمیسیون صنایع و معادن در حال بررسی است.

وی گفت: مبنای این طرح، اصلاح روش توزیع و فروش خودرو است و این امر با عرضه این محصول در بورس کالا محقق می‌شود. با عملیاتی شدن این موضوع، روش‌های توزیع خودروی صفر به‌غیر از مسیر بورس کالا بسته می‌شود تا خودروسازان نتوانند از درب‌های پشتی، خودرو را به فروش رسانند. با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضاست که قیمت را تعیین می‌کند و عملاً قیمت‌گذاری دستوری به‌دلیل ناکارآمد بودن حذف می‌شود.

طرح تحول بازار خودرو به تازگی توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول و به زودی در صحن مجلس بررسی می‌شود. حالا باید دید که آیا طرح فعلی می‌تواند نسخه شفا بخشی برای صنعت خودرو باشد یا همانند طرح‌های پیشین به فراموشی سپرده خواهد شد. بدیهی است که یکی از مطالبات مردم کاهش قیمت اتومبیل و بازگشت ثبات به بازار آن است و باید دید که نمایندگان مجلس چه دارویی برای درد مزمن گرانی خودرو تجویز خواهند کرد.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار