تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۲۰۶۴۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افراد هیجانی در بورس متضرر می‌شوند
  یک کارشناس بورس در خوزستان گفت: افراد هیجانی به دلیل نداشتن تخصص، دو عامل اصلی قیمت و زمان را در بازارها بر هم می‌زنند و خودشان متضرر می‌شوند.

مهران بیات  اظهار داشت: مردم در سالهای گذشته دریافتند که هر چه رو به جلو می‌روند متاسفانه نرخ تورم باعث کم ارزشی پول داخلی می‌شود و به همین دلیل برای حفظ قدرت خرید ونیز ارزش پول خود سعی می‌کنند وجوه نقد را به دارایی تبدیل کنند تا به همراه تورم، سرمایه آنها افزایش یابد که این پدیده را هات مانی یا پول داغ می‌گویند.

این کارشناس بورس افزود: در هات مانی افراد سعی دارند تا این گوی داغ (ریال) را به دست دیگری بدهند و در مقابل دارایی قابل افزایش با تورم را دریافت کنند؛ این چرخه در دهه ٨٠ با مسکن و سرمایه گذاری در بخش مسکن، در ابتدای دهه ٩٠ با دلار و ارز و سپس با سپرده های بانکی جبران می‌شد و از اواسط سال ٩٧ بازار سرمایه مورد هدف هات مانی قرار گرفت.

بیات ادامه داد: اوج این سرمایه گذاری به ابتدای سال ٩٨ رسید که طبیعی بود زیرا بازار سرمایه در حال جبران عقب ماندگی خود است؛ پس رفتار مردم بسیار طبیعی بوده و بر اساس سیگنال‌های دریافتی از اقتصاد کلان جامعه است و صد البته شتاب صورت گرفته به وسیله هدایت دولت روز به روز افزایش می‌یافت که کاملا حرکت عقلایی بوده و در جای خود قابل بحث و دفاع است.

این مدرس بورس در دانشگاه  در خصوص آموزش پیش از ورود به بازار سرمایه بیان کرد: ورود به هر بازاری بدون کسب دانش و تجربه کاملا اشتباه است مگر آنکه از دانش افراد مورد اعتماد و با تجربه استفاده گردد؛ طبیعی است که در بازارهایی که افراد هیجانی و بدون بررسی وارد شوند در مقاطعی محاسبات آن بازار را به هم خواهند زد ولی نهایتا افراد حرفه‌ای بازار باعث در مسیر قرار گرفتن سایرین نیز می‌شوند که این امر ممکن است با جراحی (ضرر مالی) افراد هیجانی همراه شود. این تجربه بارها در بازارها به وجود آمده است.

بیات با بیان اینکه قیمت در زمان، دو فاکتور اصلی هر بازار است، تصریح کرد: این یعنی چه قیمتی در چه زمانی، که این نشان از تعادل دارد. این مفهوم بسیار تخصصی و دارای تکنیک‌های پیشرفته است؛ به طور مثال در آن زمان دلار به ۲۰ هزار تومان نرسیده بود لذا قیمت از زمان خود جلوتر بود و حباب قیمتی به وجود می آید.اما زمانی که قیمت و زمان در تعادل باشند به اعتقاد بازار این قیمت در این زمان دارای تعادل است. لذا هر چیزی که این تعادل را به هم بزند حباب منفی یا مثبت را به وجود خواهد آورد که شاخص بورس از این امر مستثنا نیست.

بیات با بیان اینکه برای بازی بزرگان باید اندیشه و فکر را نیز بزرگ کرد و آموزش دید، یادآور شد: مبحث تورم و سرمایه گذاری در ایران قطعا رابطه مستقیم دارند، البته نوع سرمایه گذاری در هر مقطعی ممکن است متفاوت باشد مثلا در دهه ٨٠ ملک و ابتدای دهه ٩٠ طلا و ارز و  اکنون بازار سرمایه است. پس برای فرار از تورم بهترین حالت سرمایه گذاری است اما سرمایه گذاری هوشمند، بدین معنا که بازارها را انکار نکنیم.

وی افزود: متاسفانه برخی  افراد مثلا در بازار ملک فعال هستند و موقع رشد بازار بورس آن را منکر می شوند یا به عکس؛ سرمایه گذار حرفه ای و هوشمند با استراتژی وارد می شود و هیچوقت با سرمایه گذاری های خود اخوت و برادری نمی‌بندد بلکه از استراتژی خود پیروی می‌کند.

بیات ضمن توصیه به ورود به بازار سرمایه یادآور شد: نه تنها در این شرایط بلکه در همه زمان‌ها با دید ملی توصیه به سرمایه گذاری در بازار بورس را دارم اما باید توجه داشت نوسان گیری ممکن است لازم باشد که در مقاطعی به بازارهای دیگر توجه کنیم. در حال حاضر نیز بورس را در میان مدت توصیه می کنم و احتمالا نوساناتی در هنگام انتخابات آمریکا در بازارها مشاهده شود که بسته به استراتژی فردی می تواند با تغییر همراه باشد و برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می شود از دوره‌های آموزشی در این زمینه ها استفاده شود.

وی در خصوص نقش دولت در بازار سرمایه اظهار کرد: دولت به طور مستقیم در بورس دستکاری نمی‌کند اما سیاستگذاری‌های دولت قطعا در بورس تاثیر دارد؛ بالاخره همه دولت‌ها نقش پررنگی در بازار سرمایه خود دارند.

حجم ورود نقدینگی به بورس در سال ۹۸ حدود ۳۰‌ هزار میلیارد تومان بود، این در حالی است که در سه ماه ابتدایی سال جاری میزان ورود پول به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.

اقبال سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه و تمایل برای ورود سرمایه‌های خود به این بازار باعث شده تا از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و ۲۴۰هزار کد بورسی صادر شود و جمعیت کل سهامداران ایران  به مرز ۱۲ میلیون نفر نزدیک شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار