تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۲۰۶۴۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تولید خرما در خوزستان پنج هزار تن افزایش داشته است
 معاون نظام صنفی کشاورزی خوزستان گفت:میزان برداشت محصول خرما در استان امسال حدود ۲۳۰ هزار تن بوده است که نسبت به سال گذشته پنج هزار تن افزایش داشته است.

جاسم حزباوی  اظهار داشت: این افزایش ناشی از بارندگی‌ها و رسیدن آب به نخیلات شادگان، آبادان و خرمشهر و همچنین به بار رسیدن برخی نخل های جوان است.

وی افزود: برای فروش خرما به قیمت هر کیلو گرم ۹۰ هزار ریال تا ۱۲۰ هزار ریال کارگاه‌هایی را  مشخصکرده بودیم که متاسفانه به دلیل امتناع تعاون روستایی از خرید خرما، کارگاه‌های بسته بندی قیمت بسیار پایین و حدود ۶۰ هزار ریال را پیشنهاد دادند که پس از تلاشهای فراوان  قیمت هر کیلوگرم ۷۳ هزار ریال مصوب شد.

وی ادامه داد: این قیمت برای نخلداران بسیار پایین بود اما به دلیل نداشتن مشتری مجبور به فروش با این قیمت غیرکارشناسی شدیم که در این میان انگیزه کشاورزان از بین می رود.

این نخیل دار افزود: محصولی که برای کشور ارزآوری دارد باید از جانب دولت مورد حمایت قرار گیرد و نباید با این قیمت کم مزد نخلداران به هدر رود.

وی گفت: همچنینن تعاون روستایی هزینه صندوقچه و حمل بار را بر عهده کشاورز قرار داده است که متاسفانه این وضعیت تنها موجب بی انگیزه شدن هر چه بیشتر کشاورزان می شود.

معاون نظام صنفی کشاورزی خوزستان ادامه داد: با توجه به وقوع سیل در سال گذشته امسال نخیلات بار بیشتری داشته اما شرجی ها باعث خشیدگی و ترشیدگی خرما شد.

حزباوی ادامه داد: امسال روزهای شرجی در مرداد ماه زیاد بود و این شرجی های زیاد موجب خراب شدن محصول می شود چرا که در خوشه های درشت تنفس هوای لازم برای محصولات در روزهای شرجی از بین می رود و محصول دچار خشکیدگی و یا ترشیدگی می شود، به همین دلیل به برخی نخلکاران اعلام کردیم که پیش از برداشت باید کارشناس بیمه برای جبران خسارت نخیلات از مزارع بازدید داشته باشد.

وی افزود: نخیلات نیز دچار خشیدگی برگ خرما شدند که نظر کارشناسان در این خصوص متفاوت بود اما بر شوری آب و بالا بودن EC آب اتفاق نظر داشتند.

حزباوی یادآور شد: متاسفانه شوری آب و عوارض سد گتوند بر روی نخیلات تاثیرگذاشته است و پس از آبیاری، لایه سفیدی بر کف مزارع مشاهده می شود که این امر صدمه بسیار بزرگی به نخیلات وارد می کند و باید به صورت کارشناسانه بررسی شود.

سطح زیر کشت نخیلات استان بیش از ۴۰ هزار هکتار است که هشت هزار هکتار نهال و ۳۳ هزار هکتار بارور هستند.

عمده ارقام خارک و رطب تولیدی استان شامل استعمران، برحی و بریم است که حدود ۳۰ درصد بازار داخل کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار