تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۲۰۶۴۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تفاهم‌نامه حل و فصل بخشی از موقوفه رامشیر مسکوت ماند
  مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت:تفاهم‌نامه حل وفصل و تبدیل به احسن بخشی از موقوفه رامشیر(پلاک ۴۹) بنا به دلایلی اجرایی نشد و مسکوت ماند.

حجت الاسلام مرتضی خاکباز با بیان اینکه این تفاهم نامه بین استانداری خوزستان ، منابع طبیعی ، اداره کل اوقاف و امورخیریه خوزستان و نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی تنظیم و آماده امضا بود افزود:این تفاهم‌نامه در سفر اخیرمحمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی به خوزستان و بنا به درخواست شهروندان رامشیری ساکن در زمین‌های وقفی تنظیم و آماده امضا شده بود.
وی افزود:نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با وجود پیگیری‌ از سوی اوقاف مایل به امضای این تفاهم‌نامه نبودند و در نهایت این تفاهم‌نامه وارد مرحله اجرایی نشد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت:چارچوب این تفاهم‌نامه ، واگذاری قطعی زمین‌های وقفی به مردم رامشیر و صدور سند برای ساکنان و در عوض واگذاری بخشی از زمین‌های منابع طبیعی به صورت معوض به اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان بود.    
به گفته وی چنانچه این تفاهم‌نامه مورد موافقت نهایی قرار می‌گرفت مسیر واگذاری زمین‌های وقفی به ساکنان شهر رامشیر هموار و اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان نیز در عوض زمین‌هایی که از حیث قیمتی منطبق با ارزش زمین‌های وقفی باشد به نام اوقاف (موقوفه نظام السطنه) سند می‌خورد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان درادامه با بیان اینکه حق موقوفه و اوقاف با اجرا نشدن این تفاهم نامه به رسمیت شناخته شده است افزود:اوقاف خوزستان از طریق قضایی پیگیر احقاق حقوق موقوفه متصرفه که ۶۰۰هکتار است خواهد شد.
سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ ساکنان شهر رامشیر از اوقاف خوزستان درخواست کردند زمین‌های در تملک آنان تبدیل به احسن شود که در این فرایند یک هزار رقبه (واحد تجاری یا مسکونی) در رامشیر در قبال پرداخت هر رقبه ۲ میلیون ریال به احست تبدیل شود ولی به دلیل پرداخت نکردن حتی این مبلغ ، روند تبدیل به احسن زمین‌های وقفی، پس از ۶ ماه متوقف و در نهایت لغو شد.
موقوفه نظام السلطنه حدود ۲۲۷هزار هکتار در محدود شهرستان‌های ماهشهر و رامشیر واقع شده و طبق نیت واقف ، عایدات آن باید صرف کمک به دانش‌آموزان یتیم و بی بضاعت ، بیماران و ایتام شود.بخشی از این موقوفه در شهرستان رامشیر به مساحت ۱۲۵هزار هکتار در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرق اهواز واقع شده است.
موقوفه نظام السلطنه پس از موقوفه ربع رشیدی بزرگترین موقوفه جهان اسلام است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار