تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۲۰۶۴۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
"بشقاب من" الگوی غذایی متعادل در دوران کرونا
 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: یک الگوی غذایی سالم در دوران کرونا به صورت روزانه به ویژه برای افراد چاق، "بشقاب من" یا "بشقاب غذایی سالم" است.

  دکترآناهیتا منصوری چهارشنبه در برنامه رادیویی خانه سبز بیان کرد: در این الگو  میوه‌ها و سبزی‌ها در نصف بشقاب، یک چهارم انواع غلات، نان، برنج و ماکارونی و یک چهارم  موادغذایی پروتئینی مانند گوشت و حبوبات گنجانده شود و در کنار یک تا سه لیوان ماست یا شیر توصیه می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت رژیم گرفتن افراد چاق در دوران کرونا افزود: شاخص توده بدنی بیش از ۳۰به عنوان چاقی محسوب می‌شود و این افراد بیشتر درمعرض ابتلا به کرونا، وخیم شدن وضعیت بیماری و انتقال به آی سی یو هستند بنابراین باید از راه مشورت با مشاوران تغذیه، رژیم غذایی اصولی را رعایت کنند.

منصوری ادامه داد: افرادی که شاخص توده بدنی آنها بین ۲۵ تا ۳۰ باشد دارای اضافه وزن هستند و ضرورتی برای رژِیم گرفتن در شرایط کنونی را ندارند. شاخص توده بدنی از تقسیم وزن به کیلوگرم برقد به متربه توان ۲ به دست می‌آید.

رژیم غذایی خودسرانه باعث ضعف سیستم ایمنی می‌شود

وی در خصوص رژیم غذایی خودسرانه اظهار داشت: برخی ازافراد به صورت خودسرانه  شروع به کاهش مصرف مواد غذایی می‌کنند به عنوان مثال دریافت نان و برنج را کاهش داده در نتیجه مواد مغذی را در حد نیاز بدن مصرف نمی کنند که باعث کمبود ویتامین، مواد معدنی و پروتئین شده و برای سیستم ایمنی مضر است.

منصوری بیان کرد: افرادی که رژیم خودسرانه می‌گیرند ذخایر مواد مغذی آنها از جمله روی، سلنیوم و آهن کاهش می ‌یابد و باعث کاهش سطح سیستم ایمنی و عوارض جسمی مختلف مانند ریزش مو، ضعیف شدن ناخن و مشکل بافت استخوانی برای آنها می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: این رژیم‌ها ممکن است در مدتی باعث کاهش وزن شود اما به علت غیر اصولی بودن منجر به کاهش متابولیسم و یا برگشت وزن می‌شود.

رژیم گیاه خواری در دوران کرونا توصیه نمی‌شود

وی ادامه داد: رژیم‌های گیاه خواری نیز اگرچه برای برخی بیماری‌ها سودمند است اما در دوره کرونا با هدف کاهش وزن توصیه نمی‌شود چون مواد غذایی حیوانی با پروتئین، ویتامین و مواد معدنی مقوی را ندارد و در نتیجه در ضعف سیستم ایمنی موثر است.

منصوری توضیح داد: مصرف ۶ تا هشت لیوان مایعات شامل چای رقیق، آب و بقیه نوشیدنی‌ها نیز توصیه می‌شود البته نوشیدنی‌های دارای قند تا حد امکان کمتر مصرف شود.

این متخصص تغذیه در مورد ارزش غذایی صبحانه گفت: خوردن صبحانه مناسب دارای پروتئین کافی شامل تخم مرغ، شیر و پنیراز نظر کارایی جسمی و ذهنی مفید است بنابراین مصرف صبحانه پروتئینی در کل روز از مصرف زیاد کربوهیدرات به عنوان عامل مهم چاقی جلوگیری کرده و در کاهش وزن موثر است.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در حال حاضر خوزستان در وضعیت هشدار کرونا قرار دارد و در صورت جدی نگرفتن پروتکل‌های بهداشتی، ممکن است با شرایط سختی روبرو شویم.

فرهاد ابول نژادیان بیان کرد: براساس آخرین آمار موجود، خوزستان دارای چهار شهر با وضعیت قرمز، سه شهر با وضعیت نارنجی، هشت شهر با وضعیت زرد و ۱۳ شهر با وضعیت سفید از لحاظ شیوع کرونا است .
وی گفت: در حال حاضر شهرهای آبادان، بهبهان، آغاجاری و امیدیه از نظر شیوع کرونا قرمز هستند ‌ که این افزایش شهرهای قرمز برای ما نگران کننده است.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز از آغاز فصل پاییز و همزمان شدن بیماری کرونا و آنفلوآنزا ابراز نگرانی کرده اند.

به گفته سرپرست مرکز بهداشت خوزستان شیوع ۲ ویروس آنفلوآنزا و کرونا با هم می‌تواند اثر تشدید کننده داشته باشد و بیماری را شدت بخشند که خطرناک است از این رو به گروههای پرخطر توصیه شده واکسن آنفلوآنزا را حتما تزریق کنند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار