تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۲۰۶۳۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
احتمال بازگشت محدودیت‌ها به جنوب غرب خوزستان
رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جنوب غرب خوزستان و وضعیت قرمز آبادان گفت: اگر این روال ادامه یابد ممکن است تذکر و ارشاد، به اعمال محدودیت‌ها تبدیل شود.

دکتر شکرالله سلمان‌زاده اظهار کرد: از ۱۰ روز پیش آمار بیماری رو به افزایش است و زنگ خطر افزایش موارد ابتلا به صدا در آمده است. در پی این افزایش موارد بیماری، به مردم و ادارات و کسبه توصیه کردیم که دستورالعمل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کنند.

وی افزود: از مردم می‌خواهیم از شرکت در تجمعات مانند جشن‌های خانگی و مراسم عزاداری خودداری کنند، هنگام حضور در جامعه نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک که یکی از مهم‌ترین دستورالعمل‌ها برای رعایت بهداشت فردی است و فاصله‌گذاری را رعایت کنند، به مسافرت نروند و مسافر از استان‌های دیگر نپذیرند. با رعایت این نکات کوچک می‌توانیم بیماری را شکست دهیم.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: درصدی از مردم این پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند اما آنچه اکنون در حال اتفاق افتادن است حاکی از این است که درصد زیادی از مردم، کسبه و برخی ادارات رعایت نمی‌کنند و این مساله باعث شده که موارد ابتلا در روزهای اخیر افزایش یابد و شرایط، نگران‌کننده شده است.

بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان در حال تکمیل ظرفیت

سلمان‌زاده بیان کرد: این وضعیت باعث شده که به تکمیل ظرفیت بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان نزدیک شویم. در حال حاضر ۱۲۰ بیمار در بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان بستری هستند و تخت‌های ICU این بیمارستان تکمیل شده است.

وی عنوان کرد: برای تمام شرایط، پیش‌بینی‌های لازم شده است. اگر وضعیت بدتر شود قطعاً بخش‌های دیگر را زیر بار می‌بریم. به مردم اطمینان می‌دهیم قطعا در درمان بیماران دچار مشکل نخواهیم شد اما افزایش بیماران، بار بر بخش درمان را افزایش می‌دهد و ممکن است کیفیت خدمات کاهش یابد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: باید مردم نکات توصیه‌شده را جدی بگیرند و  رعایت کنند و از رسیدن به قله پیک جلوگیری کنند؛ عدم استفاده از ماسک توسط مردم، تعجب‌آور است.

وی بیان کرد: دستگاه‌های نظارتی تنها می‌توانند آموزش را ارائه دهند و دستورالعملی مبنی بر الزام به استفاده از ماسک توسط مردم در سطح شهر نداریم.

سلمان‌زاده افزود: فرمانداران شهرستان‌های تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان نشان دادند که در شرایط سخت، قطعا تصمیمات خوبی در خصوص اعمال محدودیت‌ها اتخاذ خواهند کرد.

وی تصریح کرد: امیدواریم مردم با عدم رعایت دستورالعمل‌ها باعث نشوند که محدودیت‌های گذشته اعمال شود و شاهد تعطیلی رستوران‌ها و بازار باشیم زیرا اتخاذ این تصمیمات دور از انتظار نیست.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود: سلامت مردم در اولویت است اگر جان مردم به خطر بیافتد و تهدید شود، قطعاً با تصمیمات ستاد مقابله با کرونا در منطقه جنوب غرب خوزستان، محدودیت‌های قبلی باز خواهند گشت.

احتمال بازگشت محدودیت‌ها به جنوب غرب خوزستان

وی گفت: قطعا اگر وضعیت قرمز ادامه داشته باشد، در ستاد مقابله با کرونا در منطقه جنوب غرب خوزستان که به زودی برگزار خواهد شد، تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد شد و ممکن است محدودیت‌ها به روال قبلی برگردد. امیدوارم این اتفاق نیفتد زیرا تصمیم سختی خواهد بود و موجب نارضایتی برخی بازاریان خواهد شد.

سلمان‌زاده بیان کرد: بیمارستان‌های نفت و تامین اجتماعی اعلام آمادگی کرده‌اند تا در صورت نیاز، از ظرفیت این بیمارستان‌ها استفاده کنیم که امیدواریم به این مرحله نرسیم.

حرکت به سمت پیک بیماری

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: در حال حاضر در آستانه ورود به موج دوم بیماری هستیم؛ زمانی که می‌گوییم به پیک یا قله بیماری رسیده‌ایم یعنی حداکثر موارد ابتلا رخ داده است؛ معمولاً پیک بیماری از افزایش موارد ابتلا آغاز می‌شود زیرا کشف هر مورد جدید بیماری نشان می‌دهد که چند نفر دیگر نیز آلوده شده‌اند و این مساله باعث می‌شود به صورت آبشاری، موارد ابتلا افزایش یابد و به سمت پیک برویم. بنابراین بسیار محتمل است که به سمت پیک و اوج بیماری که در یک ماه‌ گذشته تجربه کردیم برویم اما اگر رعایت شود، این مورد کاملا قابل پیشگیری است.

وی با بیان اینکه در فصل پاییز ابتلای کودکان به آنفلوآنزای تنفسی را نیز خواهیم داشت که این مساله مزید بر علت خواهد شد، افزود: خطر برای افراد پرخطر کمتر از کرونا نیست؛ ابتلای این افراد به آنفلوآنزا همیشه با مرگ و میر همراه بوده و هر سال شاهد مرگ ناشی از آنفلوآنزا در سطح کشور بوده‌ایم.

سلمان‌زاده بیان کرد: افراد پرخطر یعنی افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، کسانی که بیماری زمینه‌ای مزمن دارند و افرادی که دارای نقص ایمنی هستند، باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. با توجه به اینکه احتمالاً شاهد محدودیت تعداد واکسن آنفلوآنزا باشیم، مقرر شده است که افراد پرخطر شناسایی شوند و این واکسن، به صورت هدفمند به این افراد تزریق شود.

وی در خصوص حضور زنان باردار پرسنل بیمارستان در محل کار، گفت: برخی از پرسنل ماه‌ها سر کار حاضر نشدند اما اخیرا بخش‌نامه‌ای توسط استانداری خوزستان ابلاغ شده که این پرسنل در بخش‌های کم‌خطر که ارتباط مستقیم با بیمار ندارند می‌توانند سر کار خود حاضر شوند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به فعالیت نقاهتگاه‌ها در دوران پیک بیماری بیان کرد: در صورت لزوم، نقاهتگاه نفس بازگشایی خواهد شد که امیدواریم این اتفاق نیافتد.

وضعیت قرمز ادامه یابد، رستوران‌ها تعطیل می‌شوند

وی با اشاره به شلوغی مراکز اغذیه‌فروشی و رستوران‌ها، تصریح کرد: طبق آنچه می‌بینیم، لاجرم محدودیت‌ها اعمال خواهد شد. اگر مردم، کسبه و ادارات رعایت نکنند، قطعا محدودیت‌ها اعمال می‌شود و در صورت لزوم با هماهنگی فرمانداران هر اقدامی را انجام خواهیم داد.

سلمان‌زاده بیان کرد: اگر این روال ادامه یابد ممکن است تذکر و ارشاد، به اعمال محدودیت‌ها تبدیل شود.

وی تصریح کرد: در پیک اول بیماری گروه‌های جهادی، بسیج و سپاه به ما کمک کردند و اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم تا برنامه کنترل منطقه‌ای مجددا اجرا شود و این گروه‌ها، موارد مورد نظر را به مردم تذکر دهند و به ما گزارش کنند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی رستوران‌ها گفت: اگر وضعیت قرمز ادامه یابد، قطعا رستوران‌ها تعطیل خواهند شد. در شرایط فعلی نیز توصیه می‌شود مردم به هیچ وجه به رستوران‌ها نروند.

سلمان‌زاده افزود: برای جلوگیری از افزایش آمار بیماران، در حوزه بهداشت در حال آموزش در فضای مجازی و از طریق رسانه‌ها هستیم. امیدواریم بیلبوردهای سطح سه شهرستان آبادان و خرمشهر و شادگان در اختیار ما قرار بگیرند تا هشدارها و تذکرات ارائه شوند.

وی گفت: آزمایشگاه تشخیص کرونا را نیز تجهیز کرده‌ایم و کیت‌های لازم خریداری شده و سعی می‌کنیم از هر فرد علامت‌دار مشکوک، نمونه‌برداری انجام شود. حتی در شرایطی که وزارت بهداشت نمونه‌گیری را به افراد پرخطر و بالای ۶۵ سال محدود کرده است، از همه مردم در حال نمونه‌گیری هستیم.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود: در حال حاضر آزمایشگاه به صورت دو شیفت در حال فعالیت است و در صورت لزوم به سه شیفت افزایش می‌یابد. پیگیری موارد تماس بیماران کرونا با دیگر افراد نیز در حال انجام است.

نمی‌دانیم چگونه اهمیت مرگ و زندگی در کووید – ۱۹ را به مردم بگوییم؟

وی با اشاره به کمبود شدید پرستار و خستگی کادر درمان بیان کرد: در حوزه درمان، تجهیزات مورد نیاز تامین شده و پرسنل را به مرخصی فرستاده‌ایم تا استراحتی کرده باشند. در حوزه پژوهش نیز کارهای خوبی در حال انجام است.

سلمان‌زاده گفت: بیماری کووید – ۱۹، مساله مرگ و زندگی است و هر لحظه ممکن است عزیزی را از دست دهیم. هر روز تعدادی از این عزیزان‌مان را از دست می‌دهیم اما همچنان برخی مردم این مساله را جدی نگرفته‌اند و نمی‌دانیم به چه شکل باید اهمیت این مساله را نشان دهیم.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: از مردم خواهش می‌کنیم به ما کمک کنند و برای حفظ سلامت خود و عزیزان‌شان، بیشتر رعایت کنند. از مردم می‌خواهیم بدون ماسک از منزل خارج نشوند و مراسمی برگزار نکنند و یا در مراسمی شرکت نکنند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار