تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۲۰۶۳۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عراق واردات ۲۹ محصول کشاورزی را ممنوع کرد
 نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: واردات ۲۹ قلم محصول کشاورزی بر اساس اعلام دولت عراق به این کشور ممنوع شده است.

شهلا عموری اظهارداشت: بر همین اساس از تجار ایرانی در خواست می‌شود با توجه به لیست اعلامی از سوی کشور عراق نسبت به بارگیری کالاهای منع شده اقدام نکنند.

وی ادامه‌داد: اطلاع تجار از ممنوعیت‌های واردات به کشور عراق باعث می‌شود تا روند صادرات دیگر کالاها به این کشور به صورت روان انجام شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان با اشاره به اینکه محصول خرما از جمله مواردی است که واردات آن به عراق ، ممنوعیت دائمی دارد افزود: خیار، ذرت زرد علوفه، بادمجان، کلم، گل کلم، هویج، کنار، سیب زمینی، کاهو، سیر، کدو، فلفل، تخم‌مرغ، مرغ زنده، گوجه فرنگی، شلغم و چغندر بخشی از اقلامی است که کشور عراق واردات آنها را ممنوع کرده  است.

عموری در خصوص دیگر محصولات ممنوع شده برای واردات به کشور عراق بیان داشت: مرغ کامل ذبح شده، عسل، ماهی دریایی منجمد، هندوانه، خربزه، باقلای سبز، جو علوفه، گندم، گاو و گوسفند، علوفه صنعتی و شیره خرما نیز اقلام ممنوع الورود به عراق هستند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز خاطر نشان‌کرد: در اولین روز از فعالیت مرز چذابه طی هفته جاری(روز یکشنبه) تعداد ۱۲۱ دستگاه کامیون عراقی حامل انواع کالاهای ایرانی به میزان سه هزار و ۸۳۸  تن وارد این کشور شد.

وی یادآور شد: ایزوگام، کاشی سرامیک، سنگ مرمر و گرانیت، پیاز و میوه، ظروف یکبارمصرف، مصنوعات پلاستیکی، بلور و شیشه، لوله پلی اتیلن، موکت و فرش، سیمان سفید، یونولیت، گچ، خیارشور و ترشی، رب گوجه فرنگی، بیسکویت ویفر و تافی، خمیرمایه  و کشمش از جمله محصولات صادراتی به کشور عراق بوده‌اند.

به گزارش ایرنا اواخر خرداد ماه جاری پیشنهاد بازگشایی مرز تجاری چذابه در نشست مشترک مسوولان محلی و گمرکی ایران و عراق که در پایانه چذابه برگزار شد مورد موافقت نهایی قرار گرفت و در نهایت این مرز تجاری در پنجم مرداد ماه گذشته پس از ۶ ماه تعطیلی ناشی از مخاطرات ویروس کرونا بازگشایی شد.

خوزستان با استان‌های میسان و بصره عراق روابط اقتصادی ، تجاری ، فرهنگی و آموزشی دارد.

بسیاری از بازرگانان و تجار خوزستانی تا قبل از بازگشایی مرزهای تجاری شلمچه و چذابه به ناچارکالاهای خود را از مرزهای پرویزخان در استان کرمانشاه و باشماق در استان کردستان صادر کردند که این روند هزینه‌ حمل و نقل کالا را افزایش داده بود.

پارسال حدود ۷۰۰میلیون دلار کالای غیرنفتی که بیشتر مصالح ساختمانی ، لبنیات ، مواد و کالای خانگی بودند از مرز تجاری چذابه به عراق صادر شد.

مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر (اروندرود) به‌تدریج از تیر۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق و از مهر همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات باز شد.

مرز دریایی خرمشهر در چند ماه اخیر برای شناورهای باری و تجاری که عازم بنادر عراقی بصره ، ابوفلوس ، ام القصر ، ابوالخصیب و فاو بودند باز بود.   

بنا به گزارش فعالیت تجاری شلمچه واقع در محدوده منطقه آزاد اروند نیز از روز شنبه به حالت عادی بازگشت تا روند صادرات کالا به عراق از این گذرگاه مرزی شتاب گیرد و همه روزه کالاهای مورد نیاز عراق به این کشور صادر شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار