تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۰۶۳۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تولید خرمای نخلستان‌های خوزستان ۱.۱ تن در واحد سطح افزایش یافت
  رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: امسال تولید رطب و خرما در واحد سطح در نخلستان‌های خوزستان با بهبود وضعیت آب و کاهش قابل توجه شوری آن از ۵.۲ تن در هکتار به ۶.۳ تن در هکتار رسیده است.

خدارحم امیری زاده  افزود: با افزایش تولید محصول در واحد سطح پیش‌بینی می‌شود امسال تولید خرما و رطب در استان ۶۰ هزار تن معادل ۳۵ درصد نسبت به سال زراعی گذشته افزایش داشته باشد.
وی با اشاره به تولید ۲۳۰ هزار تن خرما و رطب در استان طی سال زراعی جاری اظهارداشت: حدود ۹۰ هزار تن محصول از این میزان به کشورهای قزاقستان، روسیه، استرالیا، ترکیه، تاجیکستان، جمهوری چک، لهستان، سنگاپور، رومانی، کانادا و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.
پارسال تولید خرما، خارک و رطب در خوزستان ۱۷۰هزار تن بود.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان به ضرورت بسته بندی مناسب خرما برای صادرات اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۶۷ کارگاه بسته بندی خرما با مرکزیت اتحادیه خرما و خشکبار استان و با ظرفیت ۲۱۰ هزار تن در سال در حال فعالیت هستند که سالانه حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن خرما و رطب را بسته بندی و فرآوری می‌کنند.
امیری زاده سطح زیر کشت نخیلات استان را ۴۱ هزار هکتار عنوان کرد وافزود: ۳۳ هزار هکتار از این میزان بارور و هشت هزار هکتار غیربارور هستند.
به گفته وی در افق ۱۴۰۴ سطح نخلستان‌های خوزستان با توسعه نخیلات در شمال خوزستان به ۶۰ هزار هکتار خواهد رسید.
حدود ۲ میلیون نخل از مجموع ۴.۴ میلیون اصله نخل خرما در جریان جنگ تحمیلی نابود شد و پس از جنگ نیز به علت مشکلات ناشی از شوری آب، حدود یک میلیون اصله نخل آسیب دیدند.
بیشتر نخلستان‌های خوزستان در حاشیه رودخانه‌های اروند، بهمنشیر،  شادگان، اهواز، دشت آزادگان، خرمشهر، آبادان، بهبهان و هویزه متمرکز هستند.

برداشت خارک و  رطب درخوزستان از مردادماه و برداشت خرما از اواخر شهریورماه شروع می‌شود و تا نیمه نخست آبان ماه ادامه دارد.  
به تازگی توسعه کشت نخیلات در مناطق شمالی خوزستان از جمله دزفول و شوش با استقبال کشاورزان رو به رو شده است.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲ میلیون تن محصولات کشاورزی، باغی، دام و شیلات به ارزش ۲۹۰ هزار میلیارد ریال رتبه نخست کشوری را دارد.
برنج ، گندم، نیشکر، گل، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، کلزا، جو، خرما، مرکبات ارگانیک و محصولات جالیزی و صیفی از مهمترین محصولات تولیدی خوزستان به شمار می‌روند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار