تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۲۰۶۳۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشاورزان گتوند چشم انتظار مدیر جدید
 شهرستان گتوند بیش از چهار ماه است که مدیر جهاد کشاورزی ندارد و این موضوع افزایش مشکلات کشاورزان این شهرستان را در پی داشته است.

 شهرستان گتوند با ۲ بخش مرکزی و عقیلی، پنج شهر و ۴۵ روستا و بیش از ۳۲ هزار هکتار اراضی آبی و دیم حال و روز خوبی ندارد و با وجود زحمات شبانه‌روزی کشاورزان در تولید محصولات به دلیل نبود متولی و مدیر جهاد کشاورزی، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

شغل اصلی مردم شهرستان گتوند کشاورزی است اما به علت مشکلات زیاد در این بخش، برخی از مالکان به جای کشت محصولات، اراضی را به صورت اجاره به افراد دیگر واگذار می‌کنند.

اواخر فروردین‌ماه پس از اعلام پایان ماموریت ابوالقاسم زراعتکار در جهاد کشاورزی گتوند، معاون این اداره به عنوان مسئول پیگیری‌های امور جهاد کشاورزی این شهرستان منصوب شد؛ چهار ماه از این وداع می‌گذرد و جهاد کشاورزی گتوند با وجود مشکلات زیاد در بخش کشاورزی همچنان مدیر ندارد؛ بهتر بود پیش از تودیع مدیر قبلی، فردی به عنوان جایگزینی انتخاب می‌شد.

تخریبی بودن و لایروبی نشدن مناسب کانال‌ها و زهکش‌های کشاورزی، وضعیت نامناسب جاده‌های مزارع کشاورزی، بلاتکلیفی طرح‌های نیمه تمام و رها شده مجتمع دامپروری (گاومیشداری) دوپیران بخش مرکزی و طرح آبیاری اراضی کایدان بخش عقیلی، کمبود و نبود صنایع تبدیلی و سردخانه، نبود جایگاه کودهای حیوانی و مرغی برای تقویت اراضی و معضلات پراکندگی این کودها در مناطق مختلف گتوند، افزایش هزینه‌های تولید و فروش محصول از جمله کرایه حمل و نقل، پلاستیک باغی، سم و بذر، سبد، آب بها و اجاره زمین و به صرفه نبودن کشت برخی از محصولات از جمله مشکلات برجا مانده در این بخش می‌باشند.

نیمه فعال بودن تعداد زیادی از مجتمع‌های دامپروری و مرغداری، نبود سامانه اطلاع رسانی مناسب، نبود الگوی کشت مناسب و بازار خرید محصولات کشاوزی از جمله گوجه، پیاز و هویج از جمله مشکلات این بخش می‌باشند و کشاورزان ضمن اعتراض به جهاد کشاورزی خواستار رفع این مشکل و تعیین تکلیف مدیر اداره از سوی مسئولان شهرستان و سازمان جهاد کشاورزی هستند.

یکی از کشاورزان گتوند با انتقاد از بلاتکلیفی مدیریت جهاد کشاورزی گتوند گفت: مدیر جهاد کشاورزی در فصل برداشت گندم باید به عنوان متولی امور کشاورزان بر کار مراکز خرید، تامین و هزینه‌های کمباین‌ها نظارت می‌کرد ولی این شهرستان در این ایام از داشتن مدیر محروم بود.

علی حسینی‌تبار افزود: اکنون در فصل برداشت محصول هستیم ولی کشاورزان به علت نبود بازار فروش، فعالیت دلال‌ها و افزایش هزینه‌های حمل و نقل دچار خسارت شده‌اند.

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی بقایای کشاورزی نیز معضلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است، ادامه داد: تعیین تکلیف مدیر جهادکشاورزی شهرستان گتوند مطالبه جدی کشاورزان است تا هرچه سریعتر این مشکلات به جا مانده رفع شوند.

رئیس شورای اسلامی روستای چغامله بخش مرکزی گتوند نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با انتقاد از مشکلات کشاورزی این شهرستان گفت: نرسیدن آب پمپ کانال به اراضی کشاورزی به چالشی برای کشاورزان تبدیل شده است.

حیدر رسولی افزود: تاکنون راهکاری به صورت موقت نیز برای رفع این مشکل اندیشیده نشده است.

وی نداشتن متولی برای لایروبی کانال و دره‌های درجه یک و سه را از دیگر مشکلات کشاورزان عنوان و بیان کرد: با پیگیری شوراها و دهیاران به زحمت، اقدامی صورت می‌گیرد و گاه از اعتبارات عمرانی روستاها برای این کار هزینه می‌شود.

رئیس شورای اسلامی روستای چغامله گتوند به ضررهای فصلی کشاورزان و نبود بازار اشاره کرد و گفت: این موضوع به دغدغه هر ساله کشاورزان تبدیل شده و نیازمند چاره اندیشی سازمان جهاد کشاورزی است.

وی کمبود نهاده‌ها از جمله بذر، کود، سم و نبود نظارت بر مصرف سموم و کشت و داشت را از دیگر مشکلات این بخش برشمرد و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

رسولی نبود صنایع تبدیلی بسته بندی و سردخانه، شرایط بیمه‌ای نامناسب محصولات کشاورزی، بازار خرید، کمبود گازوئیل و سوخت ماشین آلات کشاورزی و برگزار نشدن مستمر کلاس‌های آموزشی نوین کشاورزی را از مشکلات بخش کشاورزی گتوند عنوان کرد و افزود: وجود دلالان و واسطه‌ها، تامین نشدن زیرساخت‌ها و آموزش‌های کشاورزی نوین از دیگر مشکلات بخش کشاورزی شهرستان گتوند می‌باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درخصوص علت تغییر مدیر سابق جهاد کشاورزی شهرستان گتوند اظهارداشت: با توجه به اینکه ابوالقاسم زراعتکار از نیروهای مامور تعاونی روستایی در جهاد کشاورزی مشغول بود، پس از پایان ماموریت یکساله، بنا به علاقه و رضایت مدیر به محل قبلی خود یعنی تعاونی روستایی انتقال یافت.

خدارحم امیری‌زاده افزود: با توجه به فعالیت مسئول امور پیگیری مدیریت جهاد کشاورزی گتوند، وی تا زمان انتخاب مدیر جدید مشغول رفع مشکلات کشاورزان در شهرستان است.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز به بررسی و هماهنگی بیشتر در انتخاب فرد مناسب و واجد شرایط در اسرع وقت و در آینده نزدیک مدیر جدید انتخاب و معرفی خواهد شد.

امیری زاده درخصوص محدود بودن توزیع کود و سم در خدمات کشاورزی شهرستان گتوند و عادلانه توزیع نشدن گفت: با توجه به سطح کشت محصولات تابستانه شهرستان گتوند، کود اوره پایه و سرک سهمیه تعیین شده که بخشی از آن حمل شده و بقیه برای مصرف سرک در طول فصل در حال حمل است.

وی با بیان اینکه در زمینه کود اوره محصولات تابستانه بر اساس سهمیه‌های تعیین شده مشکل نداریم، افزود: برای کشت‌های پاییزه از جمله  گندم و کلزا هم سهمیه‌ای مشخص و حمل از بنادر آغاز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درخصوص برنامه‌های این سازمان برای لایروبی انهار و زهکش‌ها و رفع مشکلات کانال‌های آبیاری شهرستان گتوند گفت: مبلغ ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای لایروبی انهار و زهکش‌ها و مبلغ ۹۲۰ میلیون ریال برای بهسازی کانال‌های آبیاری عمومی شهرستان گتوند پیش بینی شده است.  

به گزارش ایرنا، اواخر مردادماه جمعی از کشاورزان و مطالبه‌گران شهرستان گتوند در نشست بررسی مشکلات کشاورزی با فرماندار این شهرستان در مسجد صاحب الزمان(عج) در شهر گتوند، از نداشتن مدیر جهاد کشاورزی و منصوب نشدن مدیر این اداره و همچنین مشکلات در بخش‌های مختلف این حوزه انتقاد کردند.

گندم، جو، لیمو، انگور، ذرت، بادمجان، خیار، یونجه، سبزی، کلم، کاهو، فلفل، هندوانه، خربزه، هویج، گوجه، سیب زمینی، پیاز، ماش و لوبیا از مهمترین محصولات کشاورزی گتوند می‌باشند.

میزان تولید انواع محصولات کشاورزی از سطح اراضی آبی و دیم شهرستان گتوند حدود ۴۶۰ هزار تن است.

شهرستان گتوند از قطب‌های کشاورزی در شمال استان خوزستان واقع شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار