تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۲۰۶۳۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیا با وجود کرونا بچه‌هایمان را به مدرسه بفرستیم؟
موضوع مدرسه رفتن یا نرفتن دانش‌آموزان از جمله مسائلی است که این روزها ذهن بسیاری از دانش‌آموزان را درگیر خود کرده است.

آیا با وجود کرونا بچه‌هایمان را به مدرسه بفرستیم؟  سال تحصیلی جدید در حالی آغاز شده است که مردم کشور ما نیز مثل بسیاری از مردم جهان در دیگر کشورها، همچنان با بیماری منحوس کرونا دست به گریبانند.

توجیه کودکان و نوجوانان برای رعایت نکات بهداشتی و آموزش نکات خود مراقبتی به آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و رعایت نکردن هر کدام از این موارد نگرانی والدین درباره مبتلا شدن فرزندشان را بیش از پیش افزایش داده است.

با توجه به اینکه سال تحصیلی گذشته برای همه دانش آموزان کشور به ویژه در ماههای پایانی به صورت غیر حضوری و آموزش آنلاین برگزار شد، مسئولان حوزه آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با کرونا تصمیم گرفتند تا سال تحصیلی فعلی را زودتر از موعد همیشگی آن شروع کنند.

زنگ شروع سال تحصیلی در همه مدارس کشور در شهریور نواخته شد و پس از کلاس بندی‌ها و آشنایی اولیه معلم و دانش‌آموزان با یکدیگر برنامه نحوه حضور دانش‌آموزان در مدرسه و چگونگی شیوه تدریس معلم به خانواده آن‌ها ارائه شد.

برخی از والدین با وجود دل نگرانی که نسبت به سلامت فرزند خود دارند، از حضور دانش‌آموز خود در مدرسه امتناع کرده و مخالفت خود را نسبت به برگزاری حضوری کلاسهای آموزشی اعلام کردند.

در حال حاضر بسیاری از کلاسهای درسی به صورت آنلاین برگزار می‌شود و برای آموزش بسیاری از دروس اجباری به حضور آن‌ها در مدرسه و نشستن سر کلاس نیست.

ضرورت رعایت نکات بهداشتی و آموزش خود مراقبتی

شواهد فعلی و گفتگوی باشگاه خبرنگاران جوان با تعدادی از والدین دانش‌آموزان مقاطع مختلف، بیانگر این نکته هست که با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس، بسیاری از دانش‌آموزان همچنان در استرس ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند و این استرس والدین آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

راضیه محمودی مادر دو دانش آموز دختر گفت: ما نیز مثل سایر هموطنان از حضور فرزند خود در مدرسه در شرایط فعلی نگرانیم و رعایت دستورالعملهای بهداشتی در مدارس و همچنین آموزش نکات خود مراقبتی به فرزندان ما و یادآوری به آن‌ها بخشی از این اضطراب را از بین می‌برد.

او در ادامه اضافه کرد: بخشی از دغدغه والدینی که فرزند محصل دارند در واقع به مسئله رفت و آمد آن‌ها با وسایل نقلیه عمومی و اجبار به استفاده از این وسایل باز‌می‌گردد و البته از کم سن و سال بودن اغلب دانش‌آموزان و سهل انگاری برخی از آن‌ها در استفاده از ابزار خود مراقبتی مثل ماسک و دستکش هم نباید غافل شد.

محمودی یادآور شد: بیشتر والدین  موافق  حضور دانش‌آموزان در مدارس، تمایل دارند تا در شرایط فعلی که بیماری کرونا در جامعه ما همه گیر شده است، خودشان با خودروی شخصی فرزندشان را به مدرسه ببرند و با توجه به اجرای طرح ترافیک و محدودیت‌های این چنینی این امکان وجود ندارد.

مادر این دانش‌آموزان همچنین تصریح کرد: حضور تعداد زیادی از دانش‌آموزان در کلاس درس به صلاح  هیچ یک از دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها نیست و در شرایط فعلی در مدرسه فرزندان من دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی مختلف را گروه‌بندی کرده‌اند و این اقدام بخشی از دغدغه ما را برطرف کرده است. 

او با اشاره به موضوع برگزاری کلاس برای دروسی که نیاز به آموزش حضوری مستقیم دارند، تاکید کرد: دروسی مثل ریاضی، زبان و بخش‌هایی از علوم تجربی که دارای فرمولهای مختلف هستند، نیازمند برگزاری کلاس حضوری بوده و امکان آموزش دانش‌آموزان در قالب کلاسهای آموزشی آنلاین وجود ندارد.

آیا با وجود کرونا بچه‌هایمان را به مدرسه بفرستیم؟

جان دانش‌آموزان نباید فدای سوادآموزی شود

دو شیفته شدن کلاسهای آموزشی مثل گذشته که امکان تقسیم بندی دانش‌آموزان به گروههای کوچک آموزشی را فراهم می‌کند یکی از پیشنهاداتی است که این روزها از طرف برخی از والدین مطرح می‌شود و البته شرایط اجرای آن نیز وجود ندارد.

مادر مونا دانش آموز ششم ابتدایی نیز گفت: بسیاری از پزشکان از پایین بودن احتمال ابتلا کودکان به بیماری کرونا سخن می‌گویند اما برخی از کودکان و نوجوانان به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند و یا به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند، بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند و ما به‌ عنوان والدین او نمی‌توانیم از چنین مشکلی چشم‌پوشی کنیم.

او افزود: موضوع انتقال بیماری کرونا از طریق دانش‌آموزان به سایر اعضای خانواده که با او زندگی می‌کنند هم از جمله مواردی است که ظاهرا از دید مسئولان پنهان مانده است و باید برای آن چاره اندیشی شود و پیش از آنکه فاجعه‌ای بزرگ رخ بدهد از شیوع گسترده‌تر کرونا جلوگیری کنند.

مادر دانش‌آموز فوق یادآور شد: مسئولان باید نگرانی پدر و مادر دانش‌آموزان درباره احتمال ابتلا به بیماری کرونا را درک کرده و در آموزش و پرورش کودکان این سرزمین با دلسوزی بیشتری تلاش کنند و نباید جان دانش آموزان نباید فدای سوادآموزی آن‌ها شود.

هم اکنون موضوع مدرسه رفتن یا نرفتن دانش‌آموزان از جمله مسائلی است که این روزها ذهن بسیاری از دانش‌آموزان را درگیر خود کرده است و هر کدام از این دو مورد معضلات و آسیبهای خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

آیا با وجود کرونا بچه‌هایمان را به مدرسه بفرستیم؟

بار سنگین مسئولیت بر شانه مسئولان

از طرفی آموزش و فراگیری برخی از دروس از حساسیت بالاتری برخوردار است و یاددهی به دانش‌آموزان مستلزم حضور او در اماکن آموزشی است و از طرفی هم تجمع آن‌ها در فضایی بسته و کوچک عواقب ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت.

سایه بیماری کرونا بر سر جامعه سنگینی می‌کند و این روزها یکی از دغدغه‌های اصلی والدین چگونگی حفظ سلامت فرزندان آن‌ها است و تحقق چنین آرمانی، بار مسئولیت دستگاههای اجرایی ستاد مبارزه با بیماری کرونا را سنگین‌ تر از گذشته کرده است.

مدرسه رفتن یا نرفتن دانش‌آموزان به شرایط فعلی بیماری کرونا در شهر و محل سکونت آن‌ها بستگی دارد و این والدین او هستند که علاوه بر توجه به دستورالعمل‌های آموزشی مدارس، باید با حساسیت بیشتری مدیریت کنند و از برخوردهای سطحی و احساساتی صرف نظر کنند.

استفاده از روش‌های نوین آموزش‌های مجازی و همچنین برگزاری کلاسهای آموزشی حضوری مربوط به دروسی مثل ریاضی، زبان انگلیسی و زبان عربی، علوم و همراهی والدین در فراهم کردن مشارکت دانش‌آموزان در فراگیری دروسی که به صورت آنلاین و مجازی تدریس می‌شوند نیز از جمله موارد مهم در گذراندن این سال تحصیلی پر مشقت و سخت است.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار