تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۲۰۶۳۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکلات و مسائل ممنوعیت اشتغال غیربومی‌ها در خوزستان
چند روز پیش مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از ممنوعیت اشتغال نیرو‌های غیربومی در استان اطلاع داد، موضوعی که با اعتراض برخی افراد مواجه شد.
  اشتغال نیرو‌های غیر بومی در استان خوزستان همیشه موضوع بحث برانگیز مردم و چالش میان مسئولین و شهروندان بوده است.

بسیاری از مردم خوزستان معتقدند در حالی که صد‌ها شرکت پتروشیمی، تاسیسات نفت و گاز، پالایشگاه و بنادر مهم کشوری در این استان وجود دارند، اما سهم جوانان بومی برای اشتغال در این محل‌ها اندک است.

هم اکنون هزاران نیروی کار از استان‌های مختلف کشور در سطوح مختلف شرکت ها، بنادر و سد‌های استان خوزستان مشغول به کار هستند که اعتراض برخی از افراد را نسبت به این موضوع برانگیخته است. همین مسئله موجب شد تا ممنوعیت استخدام و اشتغال نیرو‌های غیر بومی در دستور کار مسئولان استانی قرار بگیرد.

چندی پیش ارسلان غمگین، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از ممنوعیت استخدام و اشتغال نیرو‌های غیر بومی در این استان اطلاع داد و گفت: از این پس اشتغال افراد غیربومی در شرکت‌های فولاد، پتروشیمی و ... در استان خوزستان ممنوع می‌گردد، شرکت‌ها ملزم به استخدام نیرو‌های بومی هستند و اگر شرکتی خلاف این کار را انجام دهد با او برخورد می‌شود.

طی چند روز اخیر در برخی شرکت‌های خوزستان برای نیرو‌های غیر بومی ابلاغیه‌هایی صادر شد که بر اساس آن باید کار را رها کرده و به شهر‌های خود بازگردند. هر چند تاکنون ابلاغیه‌ای برای مدیران سطح عالی و یا رده میانی پروازی فرستاده نشده است. اما حالا نیرو‌های غیر خوزستانی نسبت به این مسئله معترض هستند و معتقدند هزاران نیروی کار خوزستانی نیز در استان‌های دیگر مشغول هستند، بنابراین باید این قانون همه شمول و فراگیر گردد.

یک کارگاه تولیدی در خوزستان

وزارت کار می‌گوید هرگز اخراج نیرو‌های کار غیر بومی را قبول ندارد و اصلا چنین نامه‌ای را به شرکت‌ها ارسال نکرده است، بلکه تنها استخدام نیرو‌های بومی جدید در اولویت قرار دارد و شرکت‌ها باید از به کار گیری کارگران غیر بومی جدید امتناع کنند.

اعتراض نیروهای غیر بومی خوزستان به طرح اخیر وزارت کار

حبیب الله حسینی یکی از افراد شاغل در سد کارون یک که ساکن یکی از استان‌های همجوار است، در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: پیشتر ابلاغیه‌ای به دست من و چند تن از دیگر افرادی که غیر بومی خوزستان محسوب می‌شوند، رسیده که باید بر اساس آن کار را رها کنیم و به استان خود بازگردیم، زیرا ممکن است سال بعد قرار داد با ما منعقد نکنند.

او افزود: ۱۵ کیلومتری استان چهارمحال و بختیاری در سد نیروگاه کارون ۴، ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن از شهروندان خوزستان مشغول به کار هستند، در حالی که اگر قرار بر ممنوعیت اشتغال نیرو‌های غیربومی باشد تا خوزستانی‌ها در استان خود مشغول به کار شوند، در نتیجه باید استان‌های دیگر نیز چنین مصوباتی داشته باشند.

نیروی کار غیر بومی در یک شرکت تولیدی

حسینی با بیان اینکه دیگر استان‌ها از چنین حقی برخوردار نیستند، اظهار داشت: این مسئله حق شهروندان خوزستان است که در محل زندگی خود مشغول به کار باشند، اما حق ما نیز همین است تا مجبور به کار در این آب و هوای گرم نباشیم، زیرا نیرو‌های خوزستان در همه استان‌های کشور مشغول به کار هستند و در ۱۵ کیلومتری استان ما نیز صد‌ها تن از شهروندان ایذه کار می‌کنند، در حالی که ما مجبور هستیم ۴۰۰ کیلومتر دورتر از خانه خود مشغول باشیم و حتی اینجا هم حق کار از ما گرفته می‌شود که خلاف عدالت است.

این فرد غیر بومی خوزستان شاغل در سد نیروگاه کارون یک بیان کرد: اگر قرار باشد بر اساس عدالت رفتار شود باید استان چهارمحال و بختیاری یا اصفهان نیز اشتغال نیرو‌های غیر بومی را ممنوع کند و چنین مصوباتی را داشته باشند.

نیرو‌های غیربومی اخراج نمی‌شوند

ارسلان غمگین، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه تصمیم گرفته شده تا در حوزه معاونت اشتغال مربوط به ما در استان خوزستان از این پس نیرو‌های غیر بومی استخدام نشوند، گفت: گاهی اوقات مردم نیز نسبت به این مسئله اعلام نارضایتی می‌کنند و به همین منظور طرحی ارائه شد و نامه‌های مختلفی نیز به شرکت‌ها صادر شده که در صورت پاسخگو بودن نیرو‌های بومی در منطقه، نیازی به جذب کارگران غیر بومی نیست.

نیرو های کار شرکت فولاد در استان خوزستان

او افزود: این مسئله به معنای اخراج نیرو‌های با سابقه‌ی کار بالا (۵ تا ۱۵ سال) نیست و ما به شدت با اخراج کارگران، حتی غیر بومی‌ها مخالف هستیم، زیرا هم اکنون هزاران نیروی کار خوزستانی در استان‌های دیگر مشغول به کار هستند و تنها نکته قابل توجه و مهم، درصد بالای بیکاری میان جوانان در استان خوزستان است که بنابراین باید استخدام نیرو‌های جدید از میان افراد بومی و ساکن همین استان باشد.

غمگین استخدام نیرو‌های غیر بومی را منوط به نبود متخصص در میان بومی‌ها دانست و بیان کرد: بر اساس ماده ۴۷ قانون ۵ ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۱۴ اسفند ماه سال ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی به صراحت ذکر می‌کند که «تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت خانه‌های نفت، نیرو، سازمان انرژی اتمی، بنگاه‌های اقتصادی و نهاد‌های عمومی غیر دولتی مکلفند در طول اجرای قانون برنامه در طرح‌ها و پروژه‌های خود در شرایط برابر به پیمانکاران بومی واجد شرایط استانی اولویت دهند و در قرارداد همه‌ی شرکت‌ها و پیمانکار‌ها اولویت با به کارگیری نیرو‌های بومی است.»

کارگر مشغول به کار در یک کارگاه تولیدی

تمدید قرار داد بر عهده کارفرما است

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اظهار داشت: همه افراد ساکن خوزستان در این مصوبه در هر جای استان مشغول به کار باشند، بومی به حساب می‌آیند و همچنین در خصوص اتمام قرار داد، تمدید آن بر عهده کارفرما است.

موضوع استخدام نکردن نیرو‌های غیر بومی در استان خوزستان، مطالبه‌ای بوده که از سوی بسیاری از مردم و فعالان خوزستان همیشه مطرح شده است، اما حالا با اجرایی شدن این طرح لازم است تا مسئولان نسبت به اجرای دقیق آن توجه ویژه‌ای داشته باشند که مبادا موجب اخراج و بیکاری کارگرها گردند. هر چند بر اساس توضیحات وزارت کار هیچ کارگری از کار خود اخراج نمی‌شود و مسائل مربوط به تمدید قرار داد بر عهده کارفرما و شرکت‌ها است.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار