تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۲۰۶۳۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دلیل کم و زیاد کرونا در بالا و پایین شهر اهواز
 دبیر شورای سلامت اهواز با بیان اینکه مردم اعلام وضعیت سفید را شنیدند اما ادامه آن را نشنیدند، گفت: وضعیت سفید به معنی کم‌خطر است نه بی‌خطر؛ با اعلام وضعیت سفید میزان استفاده از ماسک در اهواز کاهش یافت و این مساله، زنگ خطر است.

دکتر احمد مشکورنیا  با اشاره به تفاوت فراوانی مبتلایان به کرونا در مناطق برخوردار و کم‌برخوردار اهواز اظهار کرد: نمی‌توانیم در مورد تعداد مبتلایان در محلات مختلف اهواز صحبت کنیم؛ هر چند آمار مبتلایان در محلات را داریم اما عوامل مخدوش‌کننده زیادی وجود دارد که این آمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: به طور مثال در محلات برخوردار اهواز مانند پاداد یا زیتون کارمندی شیوع بیماری بالا است اما در محلات متراکم و در سطح پایین‌تر اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی که رعایت پروتکل‌ها کمرنگ‌تر است، آمار شیوع بیماری کمتر است. این موضوع نشان می‌دهد که مراجعات و آگاهی ساکنان این مناطق و حساسیت آن‌ها به بیماری متفاوت است.

مشکورنیا بیان کرد: در آمار، تعداد بیماران مبتلا به کرونا در مناطق زیتون کارمندی و کوی ملت که جزو مناطق برخوردار محسوب می‌شوند بالا است اما از طرف دیگر، در مناطقی مانند زرگان یا کانتکس، تعداد بیماران شناسایی‌شده کمتر است و این مساله نشان می‌دهد که ساکنان مناطق کم‌برخوردار، کمتر برای آزمایش مراجعه می‌کنند و در نتیجه ناقل هستند اما جزو آمار بیماران محسوب نمی‌شوند.

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: اعلام آمار بیماران محلات، قابل استناد نیست و نباید بین مناطق خط کشیده شود زیرا این کار ممکن است بر میزان حساسیت مردم تاثیر بگذارد؛ مردم مناطق کم‌برخوردار با این تصور اشتباه که کسی که بیشتر رعایت می‌کند مبتلا می‌شود و آن‌هایی که به بیماری اعتقاد ندارند سالم می‌مانند، عدم رعایت را تشدید کرده و به دیگران نیز چنین چیزی را توصیه می‌کنند و موجب انفجار بیماری در آن منطقه و متعاقبا در کل شهر خواهند شد.

وی افزود: آمار بیماران سرپایی در مناطق برخوردار بالاتر از مناطق کم‌برخوردار است بنابراین احتمال می‌رود این مساله به دلیل بیشتر بودن حساسیت افراد ساکن در مناطق برخوردار نسبت به بیماری و مراجعه زودتر و در نتیجه، تشخیص و درمان زودتر است.

مشکورنیا با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان خوزستان پس از خروج از وضعیت قرمز، بیان کرد: مردم اعلام وضعیت سفید را شنیدند اما ادامه آن را نشنیدند که گفتیم وضعیت سفید به معنی کم‌خطر است نه بی‌خطر. با اعلام وضعیت سفید، میزان استفاده از ماسک در اهواز کاهش یافت و این مساله، زنگ خطر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مراجعات به مراکز بهداشتی افزایش یافته است اما فعلاً افزایش معنادار نیست. افزایش آمار، دلایل زیادی دارد؛ مهمانی‌های خانوادگی، عدم رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری مراسم خانگی می‌توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند. همچنین مردم اهواز به استان‌های قرمز و خطرناک مسافرت کردند و در زمان بازگشت، هم خودشان مبتلا شده‌اند و هم دیگران را مبتلا کرده‌اند.

دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به راه‌های انتقال کرونا، تصریح کرد: انتقال بیماری بر سه پایه تنفسی، مخاطی (دست‌های آلوده) و تجمعات رخ می‌دهد که استفاده از ماسک برای کاهش انتقال تنفسی و جلوگیری از تجمعات و شست‌وشوی دست برای کاهش انتقال مخاطی، سه پایه سلامتی هستند که باید با هم رعایت شوند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار