تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۲۰۶۲۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کرونا صادرات غیرنفتی از مرزهای خوزستان را کاهش داد
  ناظر گمرکات خوزستان گفت: میزان صادرات غیرنفتی در پنج ماه نخست امسال از مرزهای خوزستان به دلیل بسته بودن مرزها ناشی از شیوع کرونا ، به لحاظ ارزشی ۳۱ درصد و به لحاظ وزنی ۱۵ درصد کاهش یافته است.

 غلامرضا بلوطی میرزا روز یکشنبه در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی خوزستان در سرسرای استانداری بیان کرد: در پنج ماه نخست امسال صادرات از مرز چذابه نسبت به مدت مشابه پارسال ۹۹ درصد و از مرز شلمچه ۸۴ درصد کاهش ثبت شد که دلیل اصلی این میزان کاهش بحث کرونا و بسته بودن این ۲ مرز ناشی از شیوع کرونا بود.
وی گفت: به دلیل اینکه در خرمشهر صادرات دریایی انجام می‌شود در این مدت میزان صادرات ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.
بلوطی میرزا ادامه داد: همچنین در این مدت صادرات از اهواز هفت درصد افزایش داشته و صادرات از دزفول نیز به لحاظ وزنی ۴۴ درصد و به لحاظ ارزشی ۳۷ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.
وی ادامه داد: از هفته گذشته صادرات از مرز چذابه در غرب خوزستان رونق یافته و کشور عراق هم موافقت کرده که روزهای صادرات از مرزهای خوزستان را افزایش دهد.
وی بیان کرد: در مجموع در این مدت صادرات از خوزستان به کشور عراق ۴۱ درصد به لحاظ ارزشی کاهش یافته است.
ناظر گمرکات خوزستان افزود: مجموع صادرات از خوزستان نشان می دهد که عمده محصولات صادر شده از استان محصولات پتروشیمی و فولاد است و کمترین سهم را صنایع دستی داشته است.
وی گفت: برای کمک به بخش صادرات و ایجاد درآمد در خوزستان باید تمامی دستگاه‌ها همکاری، و برای تسهیل در این بخش باید تمامی دستگاه‌ها مشارکت داشته باشند.
بلوطی میرزا ادامه داد: در این مدت کالاهای اساسی و محصولاتی از جمله ذرت و کنجاله سویا کمترین میزان واردات را از مرزهای خوزستان داشتند.
کاهش ۲۴درصدی درآمد خوزستان از بخش واردات
ناظر گمرکات خوزستان گفت: در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال درآمد خوزستان از بخش واردات ۲۴ درصد کاهش یافته است.
 وی افزود: میزان درآمد خوزستان از واردات در این مدت از این بخش ۱۰ هزار و ۱۵۴ میلیارد ریال بود که عمده کاهش واردات در بندر امام خمینی(ره) با ۲۹ درصد کاهش ثبت شده است.
بلوطی میرزا ادامه داد: همچنین در این مدت خرمشهر ۳۳ درصد، آبادان ۷۱ درصد و اهواز ۶۷ درصد افزایش درآمد داشتند اما چون بندر امام خمینی(ره)۲۹ درصد کاهش درآمد داشته و بیشترین تاثیر را بر درآمد استان دارد، مجموع درآمد ۲۴ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال  کاهش یافته است.
وی گفت: در بحث صادرات، خوزستان به لحاظ وزنی رتبه سوم و به لحاظ ارزشی رتبه دوم کشور را دارد ؛ هرمزگان به لحاظ وزنی و ارزش رتبه اول و بوشهر نیز به لحاظ وزنی رتبه دوم را در سطح کشور دارد.
بلوطی میرزا بیان کرد: در بحث واردات خوزستان رتبه اول و هرمزگان جایگاه دوم و مازندران رتبه سوم کشوری را به لحاظ وزنی دارند و به لحاظ ارزشی مازندان جایگاه اول، تهران رتبه دوم و خوزستان رتبه سوم کشور را دارد.
امکان برگشت ارز توسط صادرکنندگان از سامانه نیما 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز گفت: صادرکنندگانی که امکان پرداخت تعهد ارزی خود را از درگاه بانک مرکزی به دلیل پایان یافتن زمان پرداخت ندارند می‌توانند از سامانه نیما و یا حواله ارزی پرداخت کنند.
( دولت به صادرکنندگان تا چهار ماه پس از صادرات مهلت می‌دهد تا به تعهد ارزی خود و انجام پیمان سپاری ارزی عمل کنند.)
امیر حسین نظری بیان کرد: بیش از ۲۷۰ نفر صادرکننده در خوزستان معرفی شدند که برگشت ارز به استان را نداشتند.
وی گفت: سامانه برگشت ارز توسط صادرکنندگان توسط بانک مرکزی ایجاد شده، اما در صورتی که صادرکننده در زمان تعیین شده به تعهد ارزی خود عمل نکنند این سامانه برای فرد بسته خواهد شد و از سوی دستگاه قضایی مورد پیگیرد قرار می‌گیرند.
به گزارش ایرنا شیوع ویروس کرونا موجب شد تا مرزهای تجاری شلمچه و چذابه در خوزستان بسته شوند. پس از رایزنی مسوولان خوزستان با کشور عراق مرز تجاری شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر ۱۸تیر ۱۳۹۹ به صورت ۲ روز در هفته، و مرز چذابه هفته گذشته  بازگشایی شد.

مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر (اروندرود) از تیر ۱۳۸۲ فعالیت اقتصادی خود را آغاز کردند.
مرز دریایی بندر امام نیز از مرزهای تجاری و بین المللی خوزستان است که فعالیت صادرات و واردات از سراسر کشور از این بندر انجام می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار