تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۲۰۶۲۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فعالیت مرز تجاری چذابه به حالت عادی بازگشت
  نماینده اتاق بازرگانی اهواز در مرز تجاری چذابه گفت:با پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده ، فعالیت این گذرگاه تجاری به حالت عادی بازگشت.

سیدسعید موسوی افزود: فعالیت مرز تجاری چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز که پیش‌تر روزهای یکشنبه و چهارشنبه بود ، از این پس در همه روزهای هفته بجز روزهای تعطیل رسمی برای صادرات کالا به عراق بازخواهد بود.
وی از عموم تجار و بازرگانان خوزستان خواست برای صادرات کالاهای مجاز به عراق برنامه ریزی کنند ولی از صادرات کالاهایی همچون گوجه فرنگی ، خیار ، سیب زمینی ، مرغ و تخم مرغ ، خرما و ماهیان دریایی و پرورشی که طرف عراقی از ورود آن ممانعت می کند خودداری کنند.
آهن آلات ، مصالح ساختمانی ، لبنیات و سیمان سفید از مهمترین کالاهای صادراتی از مرزتجاری چذابه عراق است ولی از این مرز هیچ گونه کالایی وارد جمهوری اسلامی ایران نمی‌شود.

 اواخر خرداد ماه جاری پیشنهاد بازگشایی مرز تجاری چذابه در نشست مشترک مسوولان محلی و گمرکی ایران و عراق که در پایانه چذابه برگزار شد مورد موافقت نهایی قرار گرفت و در نهایت این مرز تجاری در پنجم مرداد ماه گذشته پس از ۶ ماه تعطیلی ناشی از مخاطرات ویروس کرونا بازگشایی شد.
خوزستان با استان‌های میسان و بصره عراق روابط اقتصادی ، تجاری ، فرهنگی و آموزشی دارد.
بسیاری از بازرگانان و تجار خوزستانی تا قبل از بازگشایی مرزهای تجاری شلمچه و چذابه به ناچارکالاهای خود را از مرزهای پرویزخان در استان کرمانشاه و باشماق در استان کردستان صادر کردند که این روند هزینه‌ حمل و نقل کالا را افزایش داده بود.
پارسال حدود ۷۰۰میلیون دلار کالای غیرنفتی که بیشتر مصالح ساختمانی ، لبنیات ، مواد و کالای خانگی بودند از مرز تجاری چذابه به عراق صادر شد.
مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر (اروندرود) به‌تدریج از تیر۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق و از مهر همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات باز شد.
مرز دریایی خرمشهر در چند ماه اخیر برای شناورهای باری و تجاری که عازم بنادر عراقی بصره ، ابوفلوس ، ام القصر ، ابوالخصیب و فاو بودند باز بود.   
بنا به گزارش فعالیت تجاری شلمچه واقع در محدوده منطقه آزاد اروند نیز از روز شنبه به حالت عادی بازگشت تا روند صادرات کالا به عراق از این گذرگاه مرزی شتاب گیرد و همه روزه کالاهای مورد نیاز عراق به این کشور صادر شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار