تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۲۰۶۲۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی خوزستان نیازمند توجه مسوولان صندوق توسعه ملی
 معاون اداره کل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خوزستان با اشاره به فرآیند طولانی و پیچیده اختصاص تسهیلات به پروژه‌های صنعت پتروشیمی در استان، گفت: اجرای چنین پروژه‌هایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل تامین مالی این سرمایه‌گذاری‌ها نیازمند توجه مسوولان صندوق توسعه ملی در ارایه تسهیلات است.

حمزه خسروانی اهمیت اجرای پروژه‌های پتروشیمی در خوزستان را به دلیل تکمیل زنجیره ارزش تولید و حجم اشتغالزایی در این صنعت بیان کرد و افزود: هم اکنون مهمترین این پروژه‌ها در محدوده سازمان منطقه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر قرار دارند.

وی ادامه‌داد: مهمترین مشکل این پروژه‌ها، فرآیند طولانی و پیچیده اعطای تسهیلات از صندوق توسعه و بانک‌های عامل است که در این رابطه قرار است مجموعه مدیریت اقتصادی خوزستان تسریع در پاسخ به درخواست سرمایه‌گذاران را مورد پیگیری قرار دهد.

بررسی تسهیلات سرمایه‌گذاران در خوزستان انجام شود

معاون اداره کل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خوزستان همچنین بررسی متمرکز درخواست تسهیلات تامین مالی در بانک‌های مرکزی را یکی دیگر از مشکلات پیش‌رو در اجرای پروژه‌های پتروشیمی دانست و گفت: انتظار می‌رود که این پروژه‌ها بر خلاف رویه موجود، در استان خوزستان مورد بررسی قرار گیرند تا عملیات اجرایی طرح‌ها با سرعت بیشتری اجرایی شود.

وی ادامه داد: لازم است بانک‌ها در حوزه سرمایه‌پذیری فعال‌تر شده تا بتوانند نسبت به تامین مالی این پروژه‌ها اقدام کنند.

خسروانی اضافه‌کرد: به‌منظور ایجاد یک رویه مناسب در این راستا پیشنهاد شد تا بین بانک‌های عامل صندوق توسعه ملی، استانداری خوزستان و همچنین منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر تفاهمنامه‌هایی منعقد و اجرایی شود.

به گفته معاون اداره کل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خوزستان این تفاهمنامه‌ها می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی خوزستان منجر شود.

تلاش برای افزایش سهم تسهیلات پروژه‌های پتروشیمی از تبصره ۱۸ قانون بودجه

وی با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی در هیچ یک از استان‌ها شعبه ندارد، گفت: این صندوق مانند دیگر صندوق‌هایی که در دنیا وجود دارند به امر سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی انتفاعی از طریق بانک‌ها و یا موسسات مالی و اعتباری می‌پردازد.

خسروانی اضافه‌کرد: با وجود اینکه این صندوق در برهه‌های مختلف به کمک دولت آمده اما در قالب ردیف‌هایی از قانون بودجه منابع آن برای تامین اعتبار تسهیلات مورد نیاز بخش خصوصی تخصیص داده می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا بخشی از تسهیلات مربوط به سرمایه‌گذاری بخش پتروشیمی در خوزستان باید از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال و سال های ۹۷ و ۹۸ تامین شود.

وی افزود: این درحالی است که میزان تسهیلات درنظر گرفته شده در قالب این تبصره بودجه کشور ویژه پروژه‌های پتروشیمی پایین دست است و به همین منظور تلاش می‌شود تا با پیگیری‌، سهم خوزستان در این رابطه افزایش یابد.

اجرای ۲۹ طرح در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش

به گزارش روز شنبه روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، مدیرعامل این سازمان گفت: ۲۹ طرح توسعه‌ای در مسیر تکمیل زنجیره ارزش و کاهش خام‌فروشی در حال ساخت است.

سید امید شهیدی نیا افزود: چهار طرح بالا دستی و میانی و ۲۵ طرح پایین دستی در راستای ایجاد ارزش افزوده بیشتر و تولید محصولات نهایی در منطقه ماهشهر در حال ساخت است و با تولیدی شدن این واحدها گام بزرگی برای کاهش خام فروشی و تحقق اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه استمرار روند توسعه در سطح منطقه به عنوان یک راهبرد همواره مورد توجه قرار دارد گفت: توسعه صنایع تکمیلی می‌تواند سبد تولید محصولات پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را متنوع کند.

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در محدوده‌ای به وسعت حدود ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار در جنوب غربی ایران و در ساحل خلیج فارس، واقع در شهرستان بندر ماهشهر قرار گرفته شده است.

هم اکنون ۲۱ مجتمع تولیدی با ظرفیت اسمی حدود ۲۶ میلیون تن محصول پتروشیمیایی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی طراحی و احداث شده اند. حدود ۴۰ درصد ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور در این منطقه وجود دارد.

پارسال مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیاز طرح های پتروشیمی از طریق صندوق توسعه ملی را ۶ میلیارد دلار اعلام کرد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار