تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۲۰۶۰۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار: زنجیره آبزی‌پروری در خوزستان باید تکمیل شود
  استاندار خوزستان گفت: زنجیره آبزی‌پروری در استان باید با هدف ایجاد اشتغال، بهره وری مناسب، جذابیت برای سرمایه گذاری دراین بخش و بهره‌گیری ازظرفیت های صادراتی تکمیل شود.

 غلامرضا شریعتی روز دوشنبه در نشست ستاد توسعه شیلات خوزستان در سرسرای اداری استانداری با اشاره به جایگاه نخست استان در آبزی پروری ماهیان گرمابی در کشور اظهار داشت: راه‌اندازی پایانه صادراتی آبزی در خوزستان می‌تواند مسیر صادرات این فراورده غذایی به عراق و کشورهای همجوار را فراهم کند و ارزآوری خوبی به همراه داشته باشد.
وی با بیان اینکه در توسعه آبزی پروری باید همه عوامل تولید از جمله خوراک ماهی و میگو، مراکزتکثیر، بسته‌بندی و تحقیقات به صورت متوازن در خوزستان توسعه یابد افزود:اگر این چرخه از تولید تا مصرف و صادرات تکمیل شود آبزی پروری در مسیر توسعه پایدار  قرار میگیرد که این  خود میتواند وضعیت اشتغال در این بخش را بهبود بخشد.
استاندارخوزستان تصریح کرد: چنانچه صنعت آبزیپروری دراستان به واسطه فقدان چرخه و زنجیره آن صرفه اقتصادی نداشته باشد این فعالیت اقتصادی که در خوزستان دارای مزیت نسبی فراوان است با شکست رو به رو خواهد شد و سرمایههای مردمی در این بخش از بین می‌رود.
شریعتی افزود: خوشبختانه در زمینه راهاندازی کارخانههای تولید خوراک آبزیان و مراکز تکثیر اقدامهای خوبی در استان انجام شده است ولی  تولیدکننده نباید دغدغهای در فروش تولیدات خود داشته باشد.
وی با بیان اینکه آبزیپروری در خوزستان متناسب با کشاورزی رشد نکرده ولی در سال های اخیر قدری از عقب ماندگی‌ها جبران شده است افزود:باید از ظرفیت‌های آبزی پروری در روش متراکم و فوق متراکم در استان استفاده کرد چون منابع آب‌های سطحی استان برای آبزی پروری با روش‌های سنتی محدود است.
شریعتی با استقبال از طرح آبزیپروری متراکم خانگی در استان که چند سالی است از سوی شیلات خوزستان ترویج شده و اشتغال مناسبی به همراه داشته است افزود: این یک ظرفیت خوب در خوزستان است و باید تسهیلات مناسبی برای توسعه طرح آّبزی پروری متراکم خانگی پرداخت شود.  
در این نشست فرهاد ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با استقبال از آبزی پروری به روش متراکم گفت:مجوز برداشت آب برای آبزی پروری به روش متراکم از سوی سازمان صادر می‌شود.
وی گفت: امکان تخصیص بیشتر از ۳۵متر مکعب آب در ثانیه برای پرورش دهندگان ماهیان گرمابی در استان به دلیل بیلان منفی پنج میلیارد مترمکعبی رودخانه کارون وجود ندارد.  

آبزی پروری در پشت دریاچه سدهای مارون و جره
استاندار خوزستان گفت:با موافقت سازمان آب و برق خوزستان برای فعالیت آبزی پروری و پرورش در قفس در سدهای "مارون" و "جره "به صورت آزمایشی گام خوبی برای توسعه آبزی پروری در استان برداشته خواهد شد.
شریعتی افزود: شیلات و سازمان آب و برق خوزستان در این زمینه همراهی و همکاری خواهند داشت تا بتوان از این ظرفیت مهم برای توسعه آبزی پروری بهره برد.

تولید ۱۶۷هزار تن ماهیان گرمابی در افق ۱۴۰۴
مدیرکل شیلات خوزستان در این نشست گفت:تولید ۱۶۷هزار تن ماهیان گرمابی و ۲۳هزار تن ماهیان سردابی در خوزستان در افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده است.
فتح الله ابوعلی با اشاره به راه اندازی فاز دوم مرکز پرورش ماهیان گرمابی و شهید احمدیان خرمشهرو گام دوم پرورش ماهیان سردابی در اندیکا برای رسیدن به تولید برنامه ریزی شده در چهارسال آینده افزود: با اجرای طرح یک هزار و ۱۱۱هزار هکتاری هندیجان و فعال کردن مجتمع چوئبده، تولید میگوی پرورشی در خوزستان به ۳۵هزار تن خواهد رسید.
وی گفت: با تامین اعتبارات مورد نیاز برای پروژه های نیمه تمام شیلات، طی ۶ سال آینده تولید آبزی در خوزستان به ۲ برابر فعلی خواهد رسید و جایگاه استان در امنیت غذایی کشور ارتقا می‌یابد.
ابوعلی در ادامه از سازمان آب وبرق خوزستان خواست رهاسازی آب از سد سلولی بهمنشیر را برای بهبود تکثیر و تخم گذاری آبزیان دریایی در دهانه رودخانه بهمنشیر عملیاتی کند.
وی با بیان اینکه پرورش ماهی درقفس در دریاچه پشت سدهای خوزستان به یک مطالبه عمومی تبدیل شده افزود: ظرفیت مناسبی در این بخش وجود دارد و معتقدیم بجز سد دز که مصارف آشامیدنی دارد در بقیه سدها می‌توان پرورش ماهی در قفس را اجرایی کرد.

لزوم برخورد با صید دریایی غیرمجاز و ضرورت تقویت یگان حفاظت آبزیان        
مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه حدود چهار هزار شناور غیرمجاز در صیدگاههای دریایی استان فعالیت می کنند و فشار بیش از حدی بر روی آبزیان دریایی وجود دارد افزود: بر اثر این فشار و نقض "دریابس "، برخی گونه‌های دریایی نظیر حلواسفید و شوریده در خطر انقراض قطعی قرار دارند.
وی همچنین خواستار تقویت یگان حفاظت آبزیان به منظور مقابله با صید غیرمجاز و قاچاق در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس و تامین نیازهای لجستیک و نیروی انسانی این یگان شد.
ابوعلی افزود: در سال جاری ۷۰۰پرونده تخلف صید و صیادی در استان ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۰درصد افزایش دارد.
وی همچنین از دستگاه قضایی استان خواست در برخورد با تخلفات صید و صیادی، رویه ای یکسان داشته باشد و این برخوردها به گونه ای بازدارنده باشند.  
به گزارش ایرنا در این نشست گزارشی از عملکرد شیلات خوزستان در بخش های آبزی پروری، صید دریایی، پروژه های در دست اجرا، تخصیص آب برای آبزی پروران ارایه شد.
صدور مجوز آب برای طرح های متراکم، حل مشکلات مجوز آب برای آبزی پروری سنتی، صدور مجوز برای پرورش ماهی در قفس در سدها، جلوگیری از ورود دستگاه های اجرایی درامور تولی گری شیلات و تامین اعتبار پروژه های در دست اجرا از محورهای مورد بحث در نشست ستاد توسعه شیلات خوزستان بود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار