تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۲۰۶۰۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توسعه ورزش زورخانه‌ای نقش مهمی در ارتقای سلامت در سطح جامعه دارد
  رییس هیات ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی گفت: با توجه به بعد فرهنگی و معنوی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، توسعه و گسترش این ورزش نقش مهمی در ارتقای سلامت روانی و جسمی درسطح جامعه دارد.

جهانبخش طیبی اظهار داشت: ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ورزش باستانی بوده و دارای هویت ایرانی و اسلامی است که فرهنگ پهلوانی و جوانمردی در آن به صورت عینی ترویج داده می‌شود.

وی فعال کردن هیات های شهرستانی را از دیگر برنامه های این هیات برشمرد و ادامه داد: برخی شهرستانهای استان مثل رامهرمز و ایذه به تازگی فعال شدند و قطعا با حمایت اداره کل ورزش و جوانان خوزستان و فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز، می‌تواینم این رشته را در تمام استان فعال کنیم.

رییس هیات ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی گفت: بنا داریم مدیران ارشد استان، مساجد و مدارس را بیشتر به سمت زورخانه ها آوریم تا این ورزش ملی و مذهبی را در جامعه رشد دهیم. شهرستان‌های مسجدسلیمان، شوشتر، دزفول، اهواز، اندیمشک، آبادان، خرمشهر و ماهشهر دارای زورخانه ولی شهرستان‌هایی مانند سوسنگرد، گتوند، لالی و شادگان، فاقد زورخانه هستند.

وی با اشاره به اینکه مدارس نقش تعیین کننده‌ای در گسترش ورزش زورخانه‌ای دارند گفت: برگزاری مسابقات زورخانه‌ای در مدارس موجب شناخته شدن بیشتر این رشته در بین نوجوانان و جوانان خواهد شد و در ادامه رشد و گسترش این رشته ورزشی را که با فرهنگ ایرانیان آمیخته شده، به همراه خواهد داشت.

طیبی عنوان کرد: ورزشکاران ما در چند ماهی که از شیوع کرونا میگذرد بیکار ننشسته و علاوه بر کمک‌های انجام شده، اقدام به ضدعفونی کردن معابر و محلات مختلف شهر از جمله مناطق محروم و حاشیهای کردهاند.

وی در خصوص تعداد ورزشکاران این هیات نیز گفت: بیش از ۲ هزار ورزشکار در استان مشغول انجام ورزش های پهلوانی و زورخانه ای هستند که حدود ۷۰۰ نفر آنها سازمان یافته هستند.

به گزارش ایرنا ورزش‌های باستانی به مجموعه‌ای از حرکات فیزیکی برای پرورش جسم و آموزه‌های معنوی برای ارتقای روح گفته می‌شود که با اصول اخلاقی در هم آمیخته و از افراد معمولی، پهلوان می‌سازد. آیین پهلوانی و ورزش‌های باستانی یا زورخانه‌ای توسط یونسکو به نام ایران به ثبت جهانی درآمده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار