تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۲۰۵۹۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بهره‌برداری از چهار پروژه طرح آبرسانی غدیر در خوزستان
 چهار پروژه از گام دوم طرح آبرسانی غدیر در ایستگاه "ام الدبس" در دشت‌آزادگان خوزستان روز یکشنبه با حضور جمعی از مسوولان محلی به بهره‌برداری رسید.

 آیین بهره‌برداری از پروژه‌های گام دوم طرح آبرسانی غدیر، روز یکشنبه در ایستگاه "ام الدبس" در دشت آزادگان برگزار شد. این پروژه‌ها به منظور افزایش ظرفیت و پایداری آب شرب شهرستان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان و دشت آزادگان اجرا شده است.

استاندار خوزستان در آیین بهره‌برداری این پروژه‌هاا گفت: طرح تامین آب غدیر از سد دز تا یک سال آینده و تا پایان دولت دوازدهم اجرا می‌شود و این دولت خود را متعهد به اتمام این طرح کرده است.

غلامرضا شریعتی افزود: با توجه به هزینه و زمان زیاد برای اجرای طرح آبرسانی از سد دز، این طرح به عنوان جایگزین پیشنهاد شده است.

به گفته وی، هم اکنون در طرح آبرسانی غدیر ۹ مترمکعب برثانیه آب از رودخانه کرخه تامین می‌کند که با اتصال طرح غدیر به رودخانه دز، به ۱۲ مترمکعب برثانیه افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به تشکیل نشست برای اجرای این طرح با حضور قرارگاه خاتم الانبیاء، بیان کرد: اگر تحریم‌های ظالمانه نبود طرح آبرسانی غدیر و شمال شرق خوزستان اکنون پیشرفت زیادی داشت.

شریعتی با اشاره به کلنگ زنی امروز ۲ پروژه از طرح غدیر، افزود: یک ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب از خط چمران به تصفیه خانه شماره ۲ به طول ۱۲ کیلومتر تا ۶ ماه آینده اجرا می‌شود که با این طرح‌ها می‌توان گفت آب اهواز به طور کامل از طرح غدیر تامین می‌شود و دیگر نیازی به برداشت آب از کارون نیست.

وی با بیان اینکه هر چه منابع تامین آب متنوع‌تر باشد، اطمینان از پایداری آب بیشتر است، اضافه کرد: از ۸.۵ مترمکعب برثانیه آب مورد نیاز کنونی ۳.۵ مترمکعب برثانیه از رودخانه کارون تامین می‌شود که امیدواریم در تابستان آینده همه نیاز اهواز از کرخه (طرح غدیر) تامین شود.

شریعتی با اشاره به افزایش ظرفیت انتقال طرح آبرسانی غدیر، گفت: هم اکنون ۱۴۵ هزار تا ۱۵۵ هزار مترمکعب برای آبادان، یکصد هزار مترمکعب برای خرمشهر و ۱۲۰ هزار مترمکعب برای شادگان آب تامین می‌شود که نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی دارد و بهره برداری پروژه‌های جدید طرح غدیر، در پایداری آب این شهرها اهمیت بالایی دارد.

استاندار خوزستان همچنین با اشاره به شرایط خشکسالی شدید در تابستان ۹۷، بیان کرد: در این زمان برای تامین آب شرب مردم آبادان، خرمشهر و تا حدودی شادگان در تنگنا بودیم چون امکان برداشت از رودخانه کارون وجود نداشت و فقط از ایستگاه قیصریه (در طرح غدیر) آب برداشت می‌کردیم که میزان آن خیلی کم بود و مردم به حق شاکی بودند.

وی افزود: در آن زمان پیش‌بینی‌ها بر این بود که در صورت تداوم کاهش بارش‌ها تامین آب شرب و کشاروزی با مشکل روبه‌رو می‌شود و در آبادان و خرمشهر بحران خواهیم داشت اما با کار بزرگی که انجام شد در مدت یک سال ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر خط لوله فولادی با قطر ۲ متر به عنوان بخشی از طرح آبرسانی غدیر اجرا شد و این طرح ۲ روز زودتر از وعده ما به مردم در ۱۳ تیر ۹۷ به بهره برداری رسید که باعث شد فضای التهاب و نگرانی آرام شود.

شریعتی اضافه کرد: در سال آبی ۹۸-۹۷ در یک نیمه خشک‌ترین و در نیمه دیگر، پرآب‌ترین سال را در ۵۰ قرن اخیر تجربه کردیم و در زمان سیل همه دستگاه‌ها با بسیج امکانات بهترین همکاری را انجام دادند و خوزستان از این سیل سربلند بیرون آمد زیرا هیچکدام از شهرها دچار آبگرفتگی نشدند.

شلاق هم بزنند سپاسگزاریم

وی در واکنش به انتقادات مطرح شده درباره مشکلات آب شرب خوزستان نیز گفت: تامین آب برای خوزستان با سایر استان‌های کشور متفاوت است، بنابراین قضاوت درباره آن هم باید متفاوت باشد.

شریعتی افزود: تامین آب در خوزستان پرهزینه‌تر و سخت‌تر است، در استان‌های دیگر ۸۰ درصد آب شرب از منابع زیرزمینی و چاه‌های نزدیک به شهر تامین می‌شود، در حالیکه در خوزستان بعد از سدسازی و طرح‌های عمرانی و کشاورزی و کم شدن آب رودخانه‌ها، ناچار هستیم ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال آب احداث کنیم که کار تامین آب را سخت و سنگین و خللپذیر می‌کند.

وی اضافه کرد: خیلی از عزیزان اظهار نظر می‌کنند که مخلص همه آنها هم هستیم و از دغدغه و نگرانی و اضطرابشان برای مردم سپاسگزاریم، اما ما باید نسبت به امری عالم و مطلع باشیم بعد صحبت کنیم، در این صورت خیلی هم خوب است، البته ما دست بوس همه عزیزانی هستیم که دلشان برای خوزستان بتپد و اگر از روی دل نگرانی صحبتی کنند، به ما شلاق و تازیانه هم بزنند، همینکه به فکر ما و مردم هستند سپاسگزاریم.

شریعتی ادامه داد: من از شما (کارکنان طرح آبرسانی غدیر) که در این گرمای طاقت فرسا زحمت می‌کشید و این حرف‌ها زده می‌شود و در مواردی آماج ناملایمات می‌شوید ، عذرخواهی می‌کنم، زیرا این طعنه‌ها به مدیران نیست و متوجه کسانی است که در این طرح‌ها زحمت می‌کشند و تلاش شبانه روزی دارند؛ اگر چه ما با همان پشتکار و دلگرمی کارمان را انجام می‌دهیم چون برای خدمت به مردم و رضای خداست.

وی گفت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تولید ثروت در خوزستان ۱۰ هزار میلیارد ریال بود که اکنون به ۱۵۰ هزار میلیارد رسیده و این استان قطب تامین غذایی و تولیدات کشاورزی همچون گندم، نیشکر، کلزا، برنج و چغندرقند شده است؛ همه اینها در این نظام اتفاق افتاده و باید گفته شود.

افزایش ۲۵ درصدی آبرسانی

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این آیین گفت: با بهره‌برداری از چهار پروژه گام دوم طرح آبرسانی غدیر، حجم آبرسانی از ایستگاه ام الدبس به شهرهای هدف ۲۵ درصد افزایش یافته است.

فرهاد ایزدجو افزود: این بخش از طرح غدیر با هدف پایداری آب شرب شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، اهواز، شادگان و دشت آزادگان با هزینه یک هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

وی اضافه کرد: این طرح‌ها که بخشی از گام دوم طرح آبرسانی غدیر است، شامل مخزن فلزی شماره ۲ با ظرفیت چهار هزار و ۲۰۰ مترمکعب، راه اندازی پمپ ششم، ایجاد مخزن روباز (لاگون) و پنج کیلومتر خط لوله با قطر ۲ متر است.

 به مردم خوزستان ادای وظیفه نکردیم

مسوول نمایندگی ولی‌فقیه در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز در این نشست گفت: به نیابت از همه مسوولان از مردم خوزستان عذرخواهی می‌کنم.

حجت‌الاسلام محمود دهقانی بیان کرد:ما نتوانستیم به مردم خوزستان به وقت و به هنگام ادای وظیفه کنیم؛ خوزستان دین بزرگی به گردن مملکت دارد و این مردم کارهای بزرگی کردند.

وی با تقدیر از زحمات مسوولان افزود: دولت و وزیر نیرو باید تلاش کنند این سرزمین را آباد و مردم از آب شرب و سالم بهره‌مند کنند؛ این حداقل وظیفه ماست.

آغاز اتصال غدیر به رودخانه دز

معاون هماهنگ کننده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نیز در ادامه این نشست، از آغاز پروژه اتصال طرح آبرسانی غدیر به رودخانه دز خبر داد.

سردار علیرضا فخاری افزود: اجرای این طرح آب شهرهای پایین دست را پایدارتر می‌کند.

فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان نیز یکی از مشکلات مردم خوزستان را آب و فاضلاب دانست و گفت: یکی از پروژه‌های مهم در این راستا که با تلاش دولت‌ها و قرارگاه خاتم الانبیاء عملیاتی شده، طرح آبرسانی غدیر است که ۲.۵میلیون از جمعیت را در مرکز و غرب خوزستان زیرپوشش قرار می‌دهد.

سردار حسن شاهوارپور با بیان اینکه طرح غدیر مرحله به مرحله در حال اجراست، افزود: امیدواریم با اجرای طرح‌های دیگر آبرسانی بخشی از مطالبات مردم در شرق خوزستان نیز محقق شود.

طرح آبرسانی غدیر با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انتقال آب شرب شهرهای مرکزی، جنوب و غرب خوزستان برای ۲۶ شهر و یک هزار و ۶۰۸ روستا در پایان دوره طرح، با منبع آبگیری از دریاچه سد دز در مجموع ۴.۷ میلیون نفر را زیرپوشش قرار می‌دهد. این طرح اکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از رودخانه کرخه تامین آب می‌شود.

طرح تغییر منبع طرح غدیر از رودخانه کرخه به دز (اتصال طرح غدیر به رودخانه دز) یک طرح میان مدت، شامل احداث ۷۶ کیلومتر خط انتقال است که ۱۰ متر مکعب بر ثانیه آب از منابع رودخانه دز و از محل کانال موسوم به "اسپیل کرخه" (کانال ارتباطی رودخانه‌های دز و کرخه) تامین می‌شود.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار