تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۲۰۵۹۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آغاز سال تحصیلی جدید در خوزستان با کلاس‌های خالی
  شیوع بیماری کرونا و ترس و نگرانی خانواده ها از انتشار این بیماری ، موجب شده سال تحصیلی امسال در خوزستان بر خلاف سال‌های قبل از ۱۵ شهریورماه ولی با کلاس‌های خالی از دانش آموز آغاز شود.

اسفندماه سال قبل بیماری کووید ۱۹ در کشور مشاهده شد و به خاطر سلامت دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش مدارس را تعطیل و ادامه سال تحصیلی را به صورت مجازی برای دانش آموزان برگزار کرد اما این وزارتخانه برای جبران بخشی از تعطیلی‌های سال تحصیلی گذشته تصمیم گرفت سال تحصیلی جدید را از ۱۵ شهریور ماه یعنی ۱۵ روز زودتر از موعد مقرر آغاز کند.

بازگشایی مدارس در این تاریخ و برگزاری حضوری مدارس در استان خوزستان  به موضوع چالشی بین آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز تبدیل شده  است چرا که دانشگاه علوم پزشکی با توجه به شرایط موجود  برگزاری کلاسهای درس را به صورت حضوری به صلاح نمی داند.

آموزش و پرورش طبق دستور وزارتخانه زنگ بازگشایی مدارس را در روز گذشته به صدا درآورد و فرآیند آموزشی را آغاز کرد این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی اهواز مخالف بازگشایی مدارس در این تاریخ و به صورت حضوری بوده است و بارها مطالب و مصاحبه هایی از سوی رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز و مسوولان بهداشتی استان مبنی بر مخالفت با بازگشایی مدارس در این تاریخ، منتشر شد.

در این بین به نظر می رسد خانواده های دانش آموزان نیز با نظر دانشگاه علوم پزشکی اهواز موافق بوده اند و از این رو آغاز رسمی فعالیت آموزشی مدارس با کلاسهای خالی یا بسیار کم تعداد  مواجه شده زیرا والدین حاضر به فرستادن فرزندان دانش آموز خود به مدرسه نیستند.

بی میلی خانواده‌ها به حضور فرزندان خود در مدرسه

گزارشهای میدانی از مدارس سطح شهر اهواز نشان می دهد که خانواده‌ها نیز رغبتی به حضور فرزندان خود بر سر کلاس درس ندارند و از وضعیت بهداشتی مدارس در این شرایط مطمئن نیستند.

مادر یک دانش آموز دوره ابتدایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تمایلی به حضور فرزند خود در این شرایط کرونایی در مدرسه را ندارم و با وجود اینکه تحصیل و پیگیری روند آموزش مطالب از طریق شبکه شاد و فضای مجازی سخت است با این وجود حاضرم در این شرایط فرزندم از راه دور به تحصیل خود ادامه دهد.

مریم  رباطی گفت: با وجود بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریورماه هنوز برنامه‌ای از سوی مدرسه فرزندم برای حضور او  در کلاس درس اعلام نشده است و تا زمانی که اطمینان از شرایط نداشته باشم  و سلامت فرزندم تضمین نشود اجازه حضور او  را در کلاس درس نمی دهم.

وی ادامه داد: اطمینانی از بهداشت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس ندارم و اصولا کنترل شیوع بیماری صرفا با استفاده از ماسک و ...میسر نیست ، در محلی مانند مدرسه که عملا شاهد تجمع افراد هستیم احتمال شیوع بیماری به مراتب بیشتر است لذا ترجیح می دهم فرزندم را به مدرسه نفرستم.  

شهره مهمدی مادر یک دانش آموز دیگر در اهواز است که وی نیز اجازه حضور فرزند خود را در کلاس درس نداده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: من موافق تحصیل مجازی و از راه دور دانش آموزان در این شرایط هستم و هیچ تمایلی به حضور دانش آموزان و فرزند خود در کلاس درس ندارم.

این مادر دانش آموز بیان کرد: با وجود بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور هیچ برنامه‌ای از سوی مدرسه فرزندم برای ادامه تحصیل ارائه نشده است هر چند درصورت اعلام برنامه هم در این شرایط کرونایی مایل به رفتن فرزند خود به مدرسه نیستم.

وی افزود: هیچ اطمینانی به رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی در مدارس ندارم به همین دلیل فرزند خود را به مدرسه نمی فرستم.

نارضایتی معلم ها از بی نظمی در تشکیل کلاس ها

یک معلم دوره ابتدایی در یکی از مدارس منطقه پردیس اهواز که خواست نامش در خبر ذکر نشود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با وجود بازگشایی مدارس هنوز مدرسه ما برای پذیرش و تحصیل دانش آموزان آماده نیست و عملیات گندزدایی و ضدعفونی در این مدرسه انجام نگرفته است.

وی گفت: سهمیه مواد ضدعفونی و الکل به این مدرسه اختصاص نیافته و با توجه به اینکه این مدرسه دولتی است، بودجه قابل توجهی به آن اختصاص نمی یابد لذا خرید این وسایل دشوار است.

این معلم دوره ابتدایی ادامه داد: هنوز برنامه ریزی مشخصی برای تحصیل دانش آموزان این مدرسه با توجه به شرایط کرونا انجام نگرفته و همین موضوع دانش آموزان و معلم‌ها را برای آغاز سال تحصیلی جدید سردرگم کرده است.

وی افزود: متاسفانه در این شرایط کرونا آموزش دانش آموزان به صورت حضوری و با استفاده از شبکه شاد و فضای مجازی و با تقسیم بندی کلاس ها برای تدریس نوبتی دانش آموزان در چند روزحجم کار زیادی را به معلم ها وارد می کند.

این معلم بیان کرد: اغلب معلم‌ها با ساخت محتوای آموزشی آشنا نیستند واین مورد نیز مشکلی مضاعف در این شرایط سخت آموزشی است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رفت با توجه به اینکه امسال زمان برای تحصیل و آموزش دانش آموزان کوتاه است حجم کتاب‌های درسی کاهش یابد تا بتوان در این فرصت اندک دانش آموزان با کیفیت هر چه بیشتر آموزش ببینند.

معلم یکی از مدارس شهرستان کارون که خواست نامش در خبر ذکر نشود نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:در مراجعات خانواده دانش آموزان دیدیم که متاسفانه خیلی از والدین و دانش آموزان به استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی بی توجه هستند.

وی گفت: رعایت نکردن نکات بهداشتی از سوی دانش آموزان می تواند عواقب سنگینی را در این شرایط کرونایی برای سلامت سایر دانش آموزان و دست اندرکاران آموزش به همراه داشته باشد.

این معلم با بیان اینکه اغلب معلم ها خواستار برگزاری کلاس ها به صورت غیرحضوری هستند ادامه داد: با وجود بازگشایی مدارس خانواده ها تمایلی به حضور فرزند خود در مدرسه ندارند و همان تعداد اندکی هم که بر سر کلاس درس حاضر می شوند متاسفانه نکات بهداشتی را با وجود توصیه هایی که انجام می دهیم رعایت نمی کنند.

وی افزود: به مدرسه ما مایع سفید کننده برای ضدعفونی کردن مدارس دادند اما برای گندزدایی و ضدعفونی میز و نیمکت نیاز به الکل است.

اظهارنظرهای ۲ مسوول دانشگاه در خصوص بازگشایی مدارس

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز و سرپرست مرکز بهداشت خوزستان۲ نفر از اعضای ستاد استانی کرونا هستند که نسبت به بازگشایی مدارس در تاریخ ۱۵ شهریور ماه و به صورت حضوری مخالفت کردند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان در یادداشتی اعلام کرد: بازگشایی مدارس به صورت حضوری خطایی پر عارضه است که پیش‌بینی عواقب آن دهشتناک خواهد بود.

سیدمحمد علوی  پیش از بازگشایی مدارس در صفحه استوری اینستاگرام خود نوشت: براین باورم که باید با کرونا زندگی کرد، حفظ معیشت، کار، توسعه، تعالی و آموزش وپرورش و تعلیم و تربیت با کرونا باید سرلوحه کار قرارگیرد، همه چیز باید روال خود را یابد اما با تفکر وتعقل و اولویت سلامتی.

وی افزود: آموزش وپرورش نیز باید با حفظ سلامتی نونهالان، دانش آموزان و کل جامعه جاری و ساری باشد.

علوی دراین یادداشت اشاره کرد: طبق شواهد موجود و منابع معتبر بین المللی، مدارس و دانشگاهها اولین مکان‌هایی هستند که دریک پاندمی یا اپیدمی فراگیر که انتقال فرد به فرد تنفسی دارد تعطیل وآخرین مکانی هستند که بازگشایی می‌شوند.

سرپرست مرکز بهداشت خوستان در این یادداشت اضافه کرد: زمان بازگشایی هم وقتی است که ۲ دوره کمون از آخرین انتقال بیماری گذشته باشد که درمورد کووید ۱۹ هنوز این موضوع اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد:می‌توان آموزش وپرورش وسال تحصیلی را به صورت غیر حضوری و از طریق مجازی آغاز کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از دیگر مسوولان استان است که با بازگشایی مدارس به صورت حضوری مخالفت کرد.

فرهاد ابول نژادیان در مصاحبه خود اعلام کرد: بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریورماه به صورت حضوری منتفی است با این وجود مدارس به صورت حضوری در استان با وجود اینکه دوباره به وضعیت هشدار کرونا وارد شده است بازگشایی شدند.

وی گفت: متاسفانه با وجود تلاش شبانه روزی همکاران حوزه بهداشت و درمان شاهد ورود سه شهر بهبهان، امیدیه و آغاجاری به وضعیت قرمز کرونا هستیم، موضوعی که برای کل شهرهای استان زنگ هشدار جدی است تا مردم بیش از پیش رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: هم‌اکنون وضعیت کلی استان خوزستان نیز در حالت هشدار است و ما نسبت به عواقب ناشی از پایین آمدن سطح مشارکت مردم در رعایت مسائل بهداشتی به شدت نگران هستیم.

نظرهای متفاوت بهداشت و آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مصاحبه با صدا و سیمای خوزستان گفت:  تشکیل کلاس های درس به صورت حضوری عواقب سنگینی را برای سلامتی دانش آموزان و جامعه در پی خواهد داشت.

دکتر فرهاد ابول نژادیان گفت : درخواست برگزاری غیرحضوری مدارس را از آموزش و پرورش داریم زیرا ممکن است در تمامی مدارس نکات بهداشتی رعایت نشود.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد: طبق دستور وزیر آموزش و پرورش مدارس باید در روز ۱۵ شهریورماه بازگشایی شوند و منتفی شدن بازگشایی مدارس در این تاریخ در استان در ستاد استانی کرونا تصویب نشده است.

کوروش مودت بارها در مصاحبه‌های خود این اطمینان را به خانواده‌های دانش آموزان داده است که در مدارس پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود واعتبار لازم برای گندزدایی مدارس اختصاص داده شده است.

 وی با بیان اینکه خانواده‌ها از رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس اطمینان کافی را داشته باشند، گفت: اعتبار لازم برای گندزدایی و ضدعفونی کردن مدارس در نظر گرفته شده و ضدعفونی مدارس به صورت منظم انجام خواهد شد.

همچنین مودت در مصاحبه های خود اعلام کرده است که زیرساخت اینترنتی برای ۷۰ درصد مدارس شهری و روستایی استان به منظور استفاده از شبکه شاد فراهم شده است اما با این وجود هنوز ۸۰ هزار دانش آموز امکان استفاده از فضای مجازی برای آموزش از راه دور را ندارند.

مودت با اشاره به اینکه جمعیت دانش آموزی امسال در خوزستان بیش از یک میلیون و یکصد هزار نفر است ادامه داد: از خانوادهها تقاضا داریم که با آموزش و پرورش نهایت همکاری را داشته باشند و در روند تحصیل فرزند خود خللی ایجاد نکنند و با آموزش نکات بهداشتی به دانش‌آموزان خود به سلامت فرزندان خود و سایر دانش‌آموزان کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان روند تعلیم و آموزش و تحصیل دانش آموزان را دچار اختلال کرد افزود: با این وجود آموزش و پرورش مطیع ستاد مدیریت کرونا است.

سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا خوزستان نیز پیش از این در مصاحبه ای که با ایرنا انجام داد گفت: درخواست ما از ستاد ملی کرونا بازگشایی مدارس خوزستان از اول مهر بوده است اما تاکنون پاسخ مثبت یا منفی به ما داده نشده از این رو ملاک ما برای بازگشایی مدارس همان ۱۵ شهریور است.

رضا نجاتی بیان کرد: وضعیت شیوع ویروس کرونا در خوزستان بنابر گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مرحله هشدار است و بیماری همچنان در این استان جولان می‌دهد و تاکید ما به مردم رعایت توصیه‌های بهداشتی اعلام شده است تا شرایط استان دوباره به وضعیت قرمز بازنگردد.

سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا خوزستان افزود: وقتی از وضعیت سفید در استان صحبت می‌شد بدین معنا نیست که اثری از بیماری نبوده و ما در شرایطی که وضعیت خوزستان سفید بود همچنان به مردم هشدار می‌دادیم.

وی گفت: تصمیم بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریور، یک تصمیم ملی است که در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گرفته شده و همه استان‌ها از جمله استان خوزستان ملزم به اجرای آن هستند؛ در این تصمیم ملی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به عنوان دبیر این ستاد و وزیر آموزش و پرورش دخیل هستند.

وی افزود:  وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به عنوان یکی از ارکان اصلی ستاد ملی مدیریت کرونا ، اگر با درخواست خوزستان مبنی بر بازگشایی مدارس در اول مهر موافقت کند کمک خوبی به استان خوزستان خواهد بود.

نجاتی ادامه داد: ما قبول داریم استان‌ خوزستان جدای از شیوع کرونا، هوای گرمی دارد و شرایط برای مدارس مناسب نیست زیرا در این هوای گرم ماسک زدن برای دانش آموزان و معلمان مشکل است.

سردرگمی دانش آموزان و معلم ها برای آغاز سال تحصیلی

دانش آموزان و معلم ها با وجود بازگشایی مدارس با توجه به شرایط خاص کرونا برای بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی دچار سردرگمی و ترس برای حضور در مدرسه هستند.

سردرگمی در نحوه برگزاری کلاس ها، آماده نشدن برنامه ریزی برای حضور دانش آموزان بر سر کلاس درس ، مخالفت خانواده ها برای حضور فرزندان و ترس از ویروس کرونا آن ها در مدرسه از جمله مواردی است که باعث سردرگمی دانش آموزان و معلم ها در سال تحصیلی جدید شده است.

مرجع / ایرنا
برچسب ها: سال تحصیلی ، کلاس‌
:
:
:
آخرین اخبار