تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۲۰۵۹۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صدای نفس‌های آخر آبزیان دریایی از خلیج فارس به گوش می‌رسد
ابوعلی گفت: ماهی شوریده و حلوا سفید به دلیل صید بی رویه و قاچاق آن به کشور‌های حوزه خلیج فارس در خطر انقراض هستند.
فتح اله ابوعلی مدیرکل اداره شیلات استان خوزستان د گفت: برخی از گونه‌های آبزیان دریایی در خلیج فارس از جمله ماهی شوریده و حلوا سفید به دلیل صید بی‌رویه و قاچاق آن به کشور‌های حوزه خلیج فارس در معرض خطر انقراض قرار دارند.

او با بیان اینکه در ماه‌های اخیر صید غیرمجاز از سوی شناور‌های فاقد پروانه در مناطق ساحلی خوزستان و صیدگاه‌های آب‌های شمال غرب خلیج فارس افزایش یافته است، افزود: امسال حدود ۴۵ فروند شناور مجاز و غیرمجاز درحال صید قاچاق در صیدگاه‌های شمالی خلیج فارس با تلاش ماموران یگان حفاظت شیلات خوزستان توقیف شدند.

ابوعلی با بیان اینکه از شناور‌های توقیفی بیش از ۱۰ تن ماهی دریایی کشف و ضبط شد، اظهار داشت: افزایش نرخ ارز و تقاضای بالای آبزیان دریایی از سوی کشور‌های حوزه خلیج فارس و به ویژه کویت از دلایل مهم و تاثیرگذار صید قاچاق در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس است. ضمن اینکه صید غیرمجاز و قاچاق، صید در فصل ممنوعیت، فشار بیش از حد به منابع و ذخایر آبزیان دریایی، ازدحام شناور‌ها در صیدگاه‌ها و فعالیت صیادان فاقد پروانه از چالش‌های صید و صیادی استان به شمار می‌روند.

به گفته مدیرکل اداره شیلات استان، خوزستان از نظر صید دریایی پس از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر در جایگاه چهارم کشوری قرار دارد و پارسال حدود ۴۹ هزار تن انواع آبزیان دریایی در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس با تلاش صیادان خوزستانی صید شد.

این مقام مسئول بیان کرد: براساس توافق منطقه سوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شیلات خوزستان، این ۲ نهاد با پدیده صید غیرمجاز در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس همکاری می‌‎کنند و در نشست مشترکی که با دریادار دوم پاسدار امرالله نوذری فرمانده منطقه سوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار گردید، بر برخورد با پدیده مخرب صید غیرمجاز با استفاده از قابلیت‌های نیروی دریایی مستقر در مناطق ساحلی ماهشهر توافق شد.

او با اشاره به اینکه برخورد با صید قاچاق و غیرمجاز در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس تاکنون بر عهده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان بود، ادامه داد: در این نشست توافق اولیه در خصوص انتقال سازه‌های زیست گاه‌های مصنوعی، بررسی استفاده از ظرفیت پهپاد برای کنترل تخلفات صیادی، همیاری بسیج دریایی در کنترل صید‌های مخرب و غیرمجاز و تقویت یگان حفاظت منابع ابزیان صورت گرفت.


مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار