تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۲۰۵۵۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روایتی از حضرت قاسم‌ بن‌ الحسن(ع)
کارشناس مذهبی گفت: حضرت قاسم فرزند امام‌ حسن‌ مجتبی(ع) است. در مورد تاریخ ولادت ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست، اما چیزی که بین علما مشهور است ولادت ایشان در پنجم رمضان اتفاق افتاده است.
 حجت‌الاسلام حسین محیسن‌نژاد   اظهار کرد: حضرت قاسم فرزند امام‌حسن‌ مجتبی(ع) است. در مورد تاریخ ولادت ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست، اما چیزی که بین علما مشهور است ولادت ایشان در پنجم رمضان اتفاق افتاده است.

وی افزود: مادر حضرت قاسم، بانو نجمه نام دارد و ایشان فرزند ارشد امام‌حسن(ع) است. ولادت حضرت قاسم دو سال قبل از شهادت پدرش بوده و این عاملی شد که ایشان با عموی خود امام‌حسین(ع) ارتباط نزدیکی داشت و در دامان حضرت‌ اباعبدالله(ع) پرورش یافت.

این کارشناس مذهبی گفت: نقل است ایشان در شکل، ظاهر و خصوصیات اخلاقی بسیار شبیه جد خود پیامبراکرم(ص) بوده است.

روایتی از شهادت حضرت‌قاسم(ع)

محیسن‌نژاد گفت: شهیدمطهری درباره شهادت حضرت‌قاسم(ع) از حمیدبن‌مسلم که خبرنگار لشکر عمربن‌سعد است روایت کرده: از میان همراهان حسین‌بن‌علی، پسری که گویا پاره ماه بود به سوی ما بیرون آمد، ایشان شمشیری بر دست و پیراهنی بر تن داشت و نعلینی پوشیده بود که بندی از آن دو پاره شده بود، و فراموش نمی‌کنم که آن نعل چپش بود.

وی ادامه داد: در این حال بن‌ نفیل‌ ازدی وقتی او را دید گفت: به خدا سوگند هم اکنون به او حمله می‌کنم. وقتی به ایشان حمله کرد، ضربه‌ای را بر سر مبارک حضرت وارد آورد و در این حین بود که حضرت قاسم عموی خود را به عبارت وا عما صدا زد.

این سخنران حسینی گفت: راوی این ماجرا می‌گوید: به خدا سوگند امام‌حسین(ع) چون باز شکاری رسید و لشکر دشمن را شکافت و به آن شخص حمله و او را به درک واصل کرد.

محیسن‌نژاد گفت: در نقل دیگری آمده است که حضرت امام‌حسین اذن جهاد به او نمی‌داد، چرا که اباعبدالله نمی‌خواست قاسم به میدان برود. وقتی حضرت به ایشان اذن میدان داد، دست در گردن یکدیگر انداختند و گریه کردند تا هر دو بی‌حال شدند و بعد از آن حضرت قاسم به میدان رفت.

این کارشناس مذهبی گفت: در نقلی آمده که حضرت قاسم با وجود صغر سن و جسم خود، ۳۵نفر از لشکر دشمن را به درک واصل کرد.

ازداوج حضرت‌قاسم در کتب معتبر شیعه بیان نشده است

وی گفت: در مورد دامادی جناب قاسم در کربلا باید گفت که این داستان اختلافی است اما آنچه که به نظر درست می‌آید غلط بودن این داستان است، چرا که این مسئله در کتب معتبره شیعه بیان نشده و به همین دلیل نمی‌توان به آن اعتماد نمود.

این فعال فرهنگی گفت: دلیل دیگری که نفی‌کننده این داستان است این هست که امام حسین دو دختر داشته، یکی بانو سکینه که شیخ‌طوسی می‌گوید: این بانو به تزویج حضرت عبدالله آمده و دیگری بانو فاطمه که زن حسن مثنی بوده است.

وی گفت: شهید مطهری درباره این واقعه می‌فرماید: بسیار بعید به نظر می‌رسد در آن شرایط جنگی سخت و مصیبت دیده، حضرت بخواهد برای قاسم مراسم ازدواج برگزار نماید.

مرگ در نزد من از عسل شیرین‌تر است

محیسن‌نژاد افزود: نقل است که امام‌حسین(ع) در شب عاشورا به اصحاب خود فرمود: فردا همه شما به شهادت می‌رسید، حضرت قاسم نزد امام آمد و فرمود: عموجان من هم فردا شهید خواهم شد؟ اما او را به سینه چسباند و فرمود: مرگ از نظر تو چگونه است؟ قاسم فرمود: (الموت احلی من العسل) مرگ در نزد من از عسل شیرین‌تر است. امام‌حسین(ع) به او فرمود: تو بعد از بلایی عظیم کشته می‌شوی.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار