تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۲۰۵۴۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار خرمشهر
: تمهیدات لازم برای مکانیزه کردن دفن پسماند فراهم شود
  معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر گفت: تمهیدات لازم برای مکانیزه و مدرن کردن دفن پسماند در این شهر باید فراهم شود.

 محمد حیدری سه‌شنبه در جلسه مدیریت پسماند در فرمانداری تعیین خرمشهر به محلی به عنوان منطقه ۲ تخلیه پسماندها استان خوزستان را امتیازی برای این شهرستان دانست و گفت: ۱۰هزار میلیارد ریال بودجه برای پسماند در کل کشور در نظر گرفته شده و باید سعی کنیم سهم خرمشهر از این بودجه را دریافت و آن را صرف مکانیزه، مدرن کردن دفن پسماند و توسعه آن کنیم.

وی اظهار داشت: در این راستا باید تمام موارد زیست محیطی، مسیر دسترسی و راه آهن برای اجرای این طرح فراهم شود.

حیدری افزود: موقعیت جغرافیایی جنوب غرب استان خوزستان مجموعه‌ای از الزامات را بر ما تحمیل می‌کند و ما برای اجرای مناسب چنین پروژه‌هایی بامشکلات آمایش سرزمینی هستیم زیرا پهنه جغرافیایی ما آنقدر گسترده نیست که بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

حیدری افزود: طبیعی است وقتی باچنین تنگناهایی پیشرو داشته باشیم در ادامه کار با تنش ها و چالش های اجتماعی هم مواجه شویم هر چقدر این تنگناها بیشتر باشد احتمال تنش‌های اجتماعی و مدیریتی بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح استانی باید معایب و محاسن و چالش‌های پیش روی این طرح را با منطق کارشناسی احصا و در جلسه کارگروه استانی مطرح کنیم.

فرماندار ویژه خرمشهر با تاکید بر لزوم همسطح‌سازی ۲ طرف ریل مسیر برای جابه جایی کامیون‌های حمل زباله اضافه کرد: نصب جی‌پی‌اس به کامیون‌های حمل زباله لازم است تا نظم بیشتری بر کار حاکم شود.

حیدری دفع پسماند عفونی را تابع قوانین خاص و ویژه بیان کرد و گفت: اگر بنا شود پسماند عفونی حمل شود قواعد و قوانین حمل آن جدای از زباله های عادی است که باید به دقت رعایت شوند.

وی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مطب برخی پزشکان خرمشهر انتقاد کرد و گفت: متاسفانه پسماند عفونی برخی از مطبهای  پزشکان در سطح خیابان قابل مشاهده است لذا باید برخورد جدی با متخلفان صورت گیرد.

حیدری در ادامه بر چگونگی دفن زباله در خرمشهر اشاره کرد و گفت: درحال حاضر در سایت دفن زباله هیچگونه نظارتی از سوی محیط زیست و شهرداری وجود ندارد پسماند زباله در کنار جاده انباشته می‌شود.

وی تصریح کرد: برای دسترسی به جاده در فصل زمستان نیز باید اقدامات لازم اندیشیده شود همچنین پروژه دیوارسازی سایت دفن پسماند توسط شهرداری مینوشهر تکمیل نشده و لازم است کار را به موقع تحویل داده شود. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر در این نشست گفت: در سال ۸۳ یک مشاور برای طرح دفن پسماندهای استان خوزستان تعیین شد و ضمن تحقیق بر سه شهر آبادان، خرمشهر و شادگان، دارخوین و جزیره مینو و شهرهای کوچک اطراف در منطقه ۲ پسماند خوزستان قرار گرفتند که پس از تحقیق ها و کار کارشناسی محل دفنی به مساحت ۱۰۰ هکتار در خرمشهر به عنوان دفن مرکزی تعیین شد.

رضا جاوید اظهار داشت: در پی تهدیدات زیست محیطی ناشی از دفن غیر اصولی پسماند آبادان، موضوع باز هم در استانداری مطرح و دستور جابه جایی محل دفن پسماند آبادان داده شد.

وی به مشکلات ناشی از دفن پسماندهای آبادان در سایت دفن پسماند خرمشهر اشاره و گفت: یکی از عمده ترین مشکلات مسیر نامناسب برای جا به جایی  پسماند، خودروهای نامناسب حمل، تخلفات رانندگان در تخلیه بین راهی و زیرساختهای نامناسب محل دفن زباله است که در برخی موارد امکان تردد راحت را سلب می‌کنند.

جاوید دفن غیر اصولی و نزدیکی آبهای سطحی از جمله تالاب ناصری و پساب‌های مزارع کشاورزی به محل دفن زباله را از مشکلات عمده پسماند خرمشهر بیان کرد وگفت: با توجه به اینکه حجم پسماند آبادان ۲ برابر خرمشهر است در شرایط همچون اربعین این میزان چندبرابر می‌شود.

وی محصور نبودن محل دفن زباله خرمشهر را یک مشکل دیگر برشمرد و گفت: وجود زباله گردهاو آتش زدن زباله‌ها در محل دفن زباله که با توجه به جهت وزش باد غالب باعث مشکلات زیست محیطی می شود از دیگر مشکلات است.

جاوید در ادامه به مزایای اجرای این طرح نیز اشاره کرد و گفت: پسماندها به دلیل تولید انرژی و محصولات همچون کمپوست به عنوان طلای کثیف شناخته شده  و عاملی برای ورود منابع به شهرداری می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار