تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۲۰۵۴۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تکلیف ۳۶ هزار کولر قاچاق کشف شده در خوزستان چه شد؟
چندی پیش خبر کشف ۳۶ هزار کولر قاچاق در خوزستان، رسانه‌ها را پُر کرد و تصمیماتی برای آنها گرفته شد، اما اینکه تکلیف آنها به کجا رسیده همچنان مشخص نیست.
  نام استان خوزستان که بر زبان جاری می‌شود، عرق از پیشانی سرازیر و گرمایی سوزان وجود آدمی را فرا می‌گیرد. به لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای گرم و خشک قرار دارد و مردمانش به گرما عادت کرده اند، ماه فروردین که غزل خداحافظی را می‌خواند، تنور گرما برای جنوبی‌ها دست تکان می‌دهد و می‌خواهد بگوید که کوله بارش را در این استان باز کرده است.

هوای بیشتر مناطق خوزستان به حدی گرم است که دقیقه‌ای نمی‌توان بدون دستگاه‌های خنک کننده تاب آورد، نسیم از این سو و آن سو می‌آید، اما کاش نمی‌آمد، چون همین نسیم که وقتی اسمش به زبان می‌آید، یادآوری خنکای باد است، تا استخوان مردم این دیار گرم را می‌سوزاند.

تکلیف ۳۶ هزار کولر قاچاق کشف شده در خوزستان چه شد؟

به هر طرف که نگاه می‌کنیم، خورشید با همه توان می‌تابد، داغ داغ است هوا، البته نا گفته نماند که در فصل تابستان و ماه خرداد شرجی‌های غیرقابل تحمل در خوزستان خودنمایی می‌کنند و گاهی میزان رطوبت هوا را تا ۱۰۰ درصد بالا می‌برند. از دما‌های بالای ۵۰ درجه و تعطیلی و کاهش ساعت اداری که دیگر نگویم بهتر است، چون همه می‌دانند از خرداد تا شهریور بار‌ها این اتفاق می‌افتد و کارمندان زودتر به خانه می‌روند.

راننده تاکسی با دستان آفتاب سوخته با لنگی که در دست دارد، عرق از صورتش پاک می‌کند و پول‌های تا خورده، بدون گوشه و پاره را با دستان خیس از عرق جمع آوری می‌کند و می‌شمارد تا وقتی به خانه می‌روند و اهل منزل از او پرسیدند امروز چقدر از مسافرکشی درآمد کسب کردی، جوابی داشته باشد. هزار تومانی، ۲ هزار تومانی و گاهی هم ۵ هزاری و ۱۰ هزاری لا به لای پول‌هایی که از رطوبت هوا خیس شده اند به چشم می‌خورد.

تکلیف ۳۶ هزار کولر قاچاق کشف شده در خوزستان چه شد؟

در آنسوی شهر دستفروش زحمتکش که گرمای هوا را تحمل کرده و وقتی نگاهی به سر تا پایش می‌اندازی، گمان می‌کنی قبل از اینکه به راه بیوفتد تا به خانه برود، در رودخانه کارون آب تنی کرده، اما چنین نیست، خیسی لباس‌های او از آب رودخانه نیست، خود را هم با آب لوله کشی خیس نکرده است، سر تا پایش را عرق زحمت خیس کرده و وقتی به خانه می‌رود خود را با باد پنکه‌ای که صدای جیرجیرش اعصاب را لگدمال می‌کند، خنک کرده و به فکر فردای خود است که چقدر می‌تواند درآمد داشته باشد تا عرق شرم و خجالت از پیشانی اش سرازیر نشود.

تکلیف ۳۶ هزار کولر قاچاق کشف شده در خوزستان چه شد؟

اما همه خوزستان را به نخل‌های سر به فلک کشیده و استوار می‌شناسند، مرد نخلدار با دشداشه سفید و چفیه‌ای که به دور سر پیچیده با چشمان تیزبین قهوه‌ای رنگ و ابرو‌های پرپشت به نخل نگاهی می‌اندازد، دمپایی‌های خاکی را به پا می‌کند و با دستان زبر و پینه بسته طناب ضخیمی که گرداگرد نخل پیچیده تا از تنه اش بالا رود را به دور کمر می‌اندازد و یا علی می‌گوید و پا بر پلکان نخل گذاشته و بالا می‌رود تا دانه‌های رطب و خارک را جدا کرده و به بازار عرضه کند. خورشید درحال غروب کردن  است و کار این مرد نخلدار هم رو به پایان، باید دل از نخل کنده و به خانه برود.

اندکی زیر سایه نخل استراحت می‌کند و با ذوق به حاصل دسترنج خود نگاه می‌کند، اما هوا بس ناجوانمردانه گرم است و هیچ چیز جز باد سرد کولر، آتش درونش را سرد نمی‌کند. آنقدر هوا گرم و سوزان است که حتی کولر‌های گازی و آبی و دور تند پنکه‌های سقفی و رومیزی هم کفاف خنک و خشک کردن عرق پیشانی را نمی‌دهد. به خانه که رسید چای قند پهلو را با قاشق کوچک طلایی هم می‌زند و صدای جیلینگ جیلینگ برخورد آن با دیواره استکان، مرهمی بر خستگی این مرد است. چای را که سرکشید، چشمانش را بر هم گذاشته تا خستگی در کند و آماده کار و تلاش فردا شود.

تکلیف ۳۶ هزار کولر قاچاق کشف شده در خوزستان چه شد؟

کولر‌های دو تیکه و پنجره‌ای تنها درمان گرمای هوای خوزستان هستند و طی ماه‌های اخیر قیمت آنها به حدی افزایش یافته که شاید بسیاری از افراد توان خرید نداشته باشند، حتی در برخی ادارات و سازمان‌های دولتی هم در یک اتاق بزرگ و با تعداد زیادی کارمند، فقط یک کولر روشن است و وقتی وارد اتاق می‌شوی، گویی وارد سونا شده‌ای که ترجیح می‌دهی آنجا نمانی. ناگفته نماند که برخی افراد سودجو با دیدن چنین شرایطی و حتی کمبود کولر در بازار، تصمیم می‌گیرند برای کسب سود‌های هنگفت این دستگاه خنک کننده و ضروری را قاچاق کنند.

خرداد ماه پارسال خبر کشف ۳۶ هزار کولر قاچاق در استان خوزستان با تلاش عوامل نیروی انتظامی در استان در رسانه‌ها و فضای مجازی پیچید. کشف چنین محموله‌ای برای خوزستانی‌ها خوشحال کننده بود، چراکه نیاز بازار و دستگاه‌های اجرایی به این وسیله خنک کننده را رفع می‌کرد. چندروزی گذشت و خبری دیگر در برخی رسانه‌ها مبنی بر اهدای این تعداد کولر مشکوفه به ادارات، دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی دست به دست می‌شد.

تکلیف ۳۶ هزار کولر قاچاق کشف شده در خوزستان چه شد؟

روز‌ها و ماه‌های گرم و سرد سال ۹۸ گذشت، سال ۹۹ هم از راه رسید و گرمای سوزان و خرماپزان هم در آسمان خوزستان جولان می‌داد، برخی کارمندان با تکه‌های کاغذ که به دست داشتند خود را خنک می‌کردند تا شاید بتوانند مرهمی بر گرما و عرقی که سراسر وجودشان را فرا می‌گرفت، بگذارند. اما خبری از توزیع کولر‌های کشف شده نبود. پس ماجرا چیست و چرا چنین وعده‌ای عملی نشد؟ پیک گرم در استان از اواخر خرداد آغاز شده و تا شهریور ماه ادامه دارد. پس کولر‌ها چه روزی در اماکن دولتی روشن می‌شوند؟

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خوزستان پیگیری این موضوع را در دستورکار خود قرار داد و با مسئولان مختلف و مربوطه تماس گرفت. در ادامه جواب مسئولان را می‌خوانیم.

تعیین تکلیف ۳۶ هزار کولر قاچاق کشف شده در خوزستان بر عهده چه کسی است؟

بهرام جباری رئیس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان به خبرنگار ما گفت: کولر‌های کشف شده به ۳۶ هزار دستگاه معروف شده اند، اما در واقع این تعداد نیستند، چراکه کولر‌ها دو تیکه هستند و تعداد کندانسور‌ها و بدنه در آمارگیری محاسبه شده است.

او با بیان اینکه تعیین تکلیف این کولر‌ها انجام نشده است، افزود: ۲ سال پیش پرونده آنها از سوی نیروی انتظامی خوزستان تشکیل و به سازمان تعزیرات حکومتی استان ارسال شد، سپس تعزیرات حکومتی احکام مربوط به آنها را صادر کرد و وزارت دادگستری دستور توقیف داد.

تکلیف ۳۶ هزار کولر قاچاق کشف شده در خوزستان چه شد؟

جباری اهدای این تعداد کولر به سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی را حدس و گمان و شایعه عنوان کرد و بیان داشت: متولی تعیین تکلیف کولر‌های مکشوفه سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیست.

تماس‌های بی پاسخ، جواب مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان به خبرنگار

نعمت الله بیرانوند مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خوزستان است و باید در این زمینه پاسخگو باشد، اما طبق معمول و عادت  برخی مسئولان، این مسئول هم از پاسخ دادن به تلفن خود اجتناب کرد. تماس‌های مکرر خبرنگار و ارسال پیامک به او همچنان بی پاسخ مانده و سوالاتی که ذهن خبرنگار رژه می‌روند.

تکلیف ۳۶ هزار کولر قاچاق کشف شده در خوزستان چه شد؟

با وجود گرمای سوزان و طاقت فرسای خوزستان، استفاده از کولر‌های گازی که یک الزام و ضرورت محسوب می‌شود، آیا پاسخ ندادن مسئولان دردی از کمبود‌ها درمان می‌کند؟ اگر تکلیف این تعداد کولر کشف شده تعیین شده است پس چرا مسئول پاسخ نمی‌دهند؟ اگر هنوز تعیین تکلیف نشده اند، تعزیرات حکومتی خوزستان و کشور منتظر چه اتفاقی هستند تا این کالا‌ها وارد بازار شود یا به دستگاه‌های دولتی اهدا شوند؟

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار