تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۲۰۵۴۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دولت با دیپلماسی مشکلات تجاری بین ایران و عراق را رفع کند
 عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران خواستار رایزنی دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق برای رفع مشکلات تجاری در پایانه‌های مرزی مشترک شد.

صادق سواعدی با اشاره به اینکه تلاش‌های زیادی برای ساماندهی مرزی و تجارت خارجی از سوی ایران برایصادرات کالاهای تولیدی به کشور عراق صورت گرفته است اظهارداشت: اما با این وجود برخی ناهماهنگی‌ها در سیاست‌های اقتصادی و مرزی از سوی دولت عراق، مشکلات و موانعی را در روند صادرات کالاهای ایرانی به این کشور به وجود آورده است.

وی ادامه‌داد: لازم است دولت با رایزنی و دیپلماسی این مشکلات را که معمولا تعطیلی‌های طولانی مدت در مرز مشترک با عراق در پی داشته است پیگیری کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اینکه مقصد بخش قابل توجهی از صادرات کالاهای داخلی کشور عراق است، گفت: تعطیلی مرزهای عراق، خسارت‌های زیادی برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند و این درحالی است که تعداد قابل توجهی از مرزهای کشور از جمله شلمچه ۲ روز در هفته فعالیت می‌کنند.

سواعدی تصریح‌کرد: نرخ حمل کالا یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در افزایش هزینه‌های صادرات است و با هربار تعطیلی مرزها کامیون‌های حمل محصولات ناچار چند شبانه روز در مرز معطل می شوند که این امر نیز مستلزم هزینه‌های بیشتری خواهد بود.

سیاست‌های ارزی و بی‌میلی تجار برای انجام صادرات

عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های مختلف دولت برای بازگشت ارز نیاز به یک وحدت رویه مشخص و روشن دارد، گفت: در این شرایط ابلاغ سیاست‌های ارزی باعث شده تا تجار برای انجام صادرات میل چندانی نداشته باشند.

سواعدی تصریح‌کرد: روند موجود علاوه بر این بر امر تولید نیز تاثیر مستقیمی گذاشته است و بر همین اساس لازم است تا دولت در اجرای سیاست‌های ارزی خود در قبال بازگشت ارز صادرکنندگان تجدیدنظر کند.

وی یادآورشد: تفاوت نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد از جمله مواردی است که صادرکنندگان خواستار مدیریت و رفع آن از سوی دولت برای انجام برنامه‌ریزی صادراتی صحیح هستند.

عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه هزینه صادرات در حال حاضر بسیار بالا است، گفت: لازم است تا در این زمینه سیاست‌های جدید و کاربردی از سوی دولت اعمال و ابلاغ گردد.

وی یادآورشد: یکی از انگیزه‌های انجام کار تولیدی، علاوه بر تامین نیاز بازار داخل،  صادرات محصولات است و باید توجه داشت که لازم است به تولیدکنندگان انگیزه کافی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی داده شود.

مرزهای تمرچین و کیله سردشت در استان آذربایجان غربی، مرزهای سیرانبند بانه و باشماق مریوان در استان کردستان، مرزهای پرویز خان، شوشمی، شیخ صله، خسروی، سومار و تیله کوه در استان کرمانشاه، مرز مهران در استان ایلام و همچنین مرزهای شلمچه و چذابه در استان خوزستان ۱۲ گذرگاه تجاری و رسمی ایران با کشور عراق هستند.

در بهار امسال پنج میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار به عراق صادر شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار