تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۲۰۵۳۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لایروبی سازه‌های آبی و ثبت جهانی شوشتر
  مدیر امور آب منطقه شمال خوزستان گفت: لایروبی بخشی از سازه‌های آبی شوشتر که در فهرست میراث فرهنگی جهان ثبت شده، با اعتبار حدود ۱۰ میلیارد ریال در حال انجام است.

اسحاق مهدی پور   بیان کرد: این پروژه در محدوده پیش از بند گرگر،  بند میزان ، سه کوره و دهانه شهر شوشتر بوده که توسط سازمان آب و برق خوزستان و با نظارت پایگاه سازه‌های آبی در حال انجام است.

وی ادامه داد: این پروژه از اواخر مرداد شروع شده و قرار است در مدت ۲ ماه به پایان برسد.

مهدی پوی افزود:این پروژه بخشی از توافق وزارت نیرو با نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی بوده که اعتبار آن از محل اعتبارات سیل ۹۸ خوزستان تامین شده است.

وی گفت: این پروژه با هدف حفاظت از سازه‌های آبی و تامین حقابه اجرا می‌شود.

مدیر امور آب منطقه شمال خوزستان افزود: در این پروژه قرار است حدود ۳۴ هزار متر مکعب گل و لای از رودخانه خارج و به بیرون حمل شود.

سازه‌های آبی تاریخی شوشتر مجموعه ای به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره گیری بیشتر از آب ساخته شده اند؛ در سفرنامه ژان دیولافوآ باستان شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است. 

این سازه‌های آبی ،با عنوان «نظام آبی تاریخی شوشتر» به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار